![]() |
|
|
|
|
|||
|
|||
|
Automatsäkringar är mycket vanligt i Sverige sedan början av 90-talet. Numera tror jag det är standard vid nybyggnation.
|
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
Citat:
![]() - men siden både Arne og Inkfish virket så overrasket..., ![]() Vi har ikke hatt slike sikringer mer enn 3-4 år, det skal tiltak til å bytte ut sikringsskapet ![]() - men venner av oss har hatt dem siden de bygget hus for snart 40 år siden, d a var det nytt / ikke vanlig
|
|
|
||||
|
||||
|
Vi byggde 99 och då var det automatsäkringar
|
|
|
||||
|
||||
|
Torsdag 14 Januari.
En vacker morgon, ehuru en smula kyligt ute. Fattiga 13,6 grader klockan åtta. Vinden verkar dock ha avtagit, och detta tackar vi för. Solen flödar och endast vid horisonten kunna små molntussar förmärkas. Idag har vi stämt träff med Paul (Pollebosse) här på Arocaria klockan elva. Vi ska sedan gemensamt besöka den lokala marknaden här i Nea Chora. I säsong är marknaden förlagd till strandvägen nere vid sportpalatset och ända bort till det gamla fabriksområdet med sina höga skorstenar. Nu i vintersäsong huserar marknaden på gatan just ovanför Arocaria. Det gamla fabriksområdet är under renovering. Kantänka det ska bli ett hotell där. Skorstenarna äro upputsade och flera hus har blivit pietetsfullt renoverade. Här nere vid stranden kunna vi var morgon och eftermiddag skåda en tapper skara som tager sig en simtur. Vid förfrågan visar det sig vara gamla överliggare. Turister som varje år för en billig penning hyr in sig i mindre Hotel och pensionat här i byn. Turisterna anländer i mitten av November och stannar till mitten av April. Hyran för en enkel studio med kokmöjligheter ligger i prisläge strax runt tio Euro per natt. El tillkommer. Idag innan träffen med Paul ska vi gå ner till städerskan/ Konsertpianisten Gyiana att lyssna på hennes briljanta pianospel. Arne när en förhoppning att hon nu övat upp sig på Mozarts Turkiska Marsch som hon fick partituret till vid vårt senaste besök. Efter gårdagens siestavila gick vi i den hårda blåsten ånyo ner till Manos Taverna. Glest mellan gästerna. Det var bara vi två samt tvenne greker. Lönsamheten svag.. Men, senare på aftonen lär det komma mera gäster. Alla vill ju icke spisa middag klockan fem på kvällen. Birgitta fick sin Cheese Saganaki med ett jättelass Horta, medan Arne frestades av de fyllda köttfärsbiffarna med den vansinnigt goda kryddningen. Lite bilder från gårdagen ligga inne i galleriet under ”Torsdag 14 Januari” Arne och Birgitta |
|
|
||||
|
||||
|
Hej Arne & Birgitta
![]() Tack för era underhållande rapporter! Undrar lite om hur ni kommunicerar med ortsbefolkningen? Kan ni lite grekiska fraser eller blir det på engelska? Själv använder jag mig av enstaka grekiska ord, engelska, händer & fötter
|
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
Citat:
|
|
|
||||
|
||||
|
Eftersom Saganaki-tråden tagits upp igen och jag såg bilden på Jannes ouzo-flamberade saganaki blev jag bara såå sugen på den rätten det var självklart att jag åt den igår kväll. Sen önskade jag en liten, liten portion horta. Jag undrar hur en stor ser ut.
Jag har bott i mitt då nybyggda radhus sedan 1976 samt har en minisommarstuga (f.d. snickarbod) ute på skäret, byggd på 20-talet Så det där med automatsäkringar har aldrig funnits i mitt sinne. Trodde det var unikt i Grekland. Jag har alltid varit van att ha ett stort antal säkringar hemma. Och då få byta i hallen, där säkringsskåpet finns ofta i stearinljusets sken. Här i Nea Chora har vi bara hört grekiska som pratats utom när några pratar engelska med oss. Inget annat språk, så det kan inte vara många turister här. Kanske fler i Chania. Birgitta. |
|
|
|||
|
|||
|
Det låter jätteskönt med det lugna turistlivet i Nea Chora. Kan ju vara ett fint off-seasonmål för en resa.
Blev det någon pianomusik idag? Lissi |
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
![]() Nea Chora i lavsesong er fint, jeg har bodd der i mars, og i oktober/nov, det bruker å være bra med folk til lunsj, men veldig stille om kvelden! Mer overraskende var det hvor stille det var om kvelden inne i Chania da vi kom tilbake dit sent på ettermiddagen 30.nov ![]() Dvs da vi kom var det endel folk, men allerede kl 19 var det "tomt"! Vi satt på Starbucks og tok en kaffe i all ensomhet, hadde tenkt å spise på Tamam. Men vi gikk ikke langt før vi snudde, det var totalt " mørkt og bommet igjen", rett og slett ikke trivelig. Chania er jo en stor by, så " et eller annet sted" ( hjemme ) måtte jo de fastboende være, men det var en virkelig nedtur for oss som kom fra "levende" Paleochora
|
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
I Aten däremot så var det folk/turister? ute även på kvällarna. Lissi |
|
|
||||
|
||||
|
Det förklarar nog saken. Sedan cirka -90 har jag inte bott i något hus som byggts senare än 30-talet.
|
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
![]() Är det inte kallt, eller finns det kamin där också? Jag ser att folk har ytterkläderna på sig. |
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
Mycket billigare än I Grekland. Förresten är all mat och dryck billigare här. Jag vet inte om även matpriserna gynnas av frihandelsområdet här. Det är I alla fall underbart att kunna frossa I fisk oavsett land ![]() Lissi |
|
|
||||
|
||||
|
Haris fiskar många dagar om året på natten, trots sitt handikapp. Men han är en före detta fiskare. Ofta får han så mycket så han säljer till fiskaffärerna lite grand.
Detta var inte en red mullet utan någon annan fisk. Inga ben förutom i mitten. Fick citronolja till och det smakade bara mera! Haris har även färsk calamari som han får direkt från fiskarna från Gavdos. Man märker att det verkligen är färsk allt på Water Edge. Jag förvånades över att det var så billigt med fiskrätten. Det brukar bli väldigt dyrt. Potatisen håller väldigt hög klass. Jag gillar inte pommes frites och har tagit potatismos. Bakad potatis får jag när kaminen behöver sättas igång. Potatisens kvalitet varierar år från år. I år på Kreta måste den vara perfekt i år. I Sverige har vi till 95 % bra potatis i Västerbotten. Men det tycker jag inte om övriga Sverige under vintertid. (Kanske subjektiv, men det står jag för). I afton blir det nog ingen bakad potatis. Högsommar idag, så den eldade kaminen kommer nog inte igång ikväll. Birgitta. |
|
|
||||
|
||||
|
När jag fått friterad röd fisk i ungefär den storleken så har det varit barbouni. Det är vanligt att man friterar den. Dina ser dock lite mulligare ut än mina har varit, men det kanske bara ser ut så eftersom stjärtfenan är borta.
Om resterna såg ut så här så var det nog barbouni. Den här åt jag i Faros på Sifnos.
|
|
|
||||
|
||||
|
Åt samma fisk idag. Ekaterina sa att den hette seabus. Någon som har en aning? God var den och inte mycket ben. Haris tar dock underpris för den vid denna tid. 12 Euro för potatismos, fisk, köttbullar, en halv liter vin och sodavatten, Temenis. Inte lönsamt!!!
Birgitta |
|
|
||||
|
||||
|
Kan det vara Sea bass, som isåfall är havsabborre på svenska?
Tobbe |
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
Haris börjar fiska vid 11-tiden på kvällen tillsammans med någon/några. När sedan Ekaterina börjar jobba går hon ner till Methexis beach och rensar Jag åt samma fisk igår tillsammans med den fantastiskt goda potatismosen. Birgitta |
|
|
||||
|
||||
|
Färden går vidare.
Nu har vi under morgontimmarna packat våra ränslar för den vidare färden till Nea Chora / Chania. Flora beställde under gårdagen en Taxi från ortens taxibolag att hämta upp oss klockan 13.00 idag. Denna morgon inleddes med växlande molnighet och 19,6 grader klockan åtta. Vi lär få en fin tur med taxin över de vackra bergen ner till Maleme. Vännen Echaterina har lovat ta väl hand om vår vackra Amaryllis när vi far. Vi har även packat vår ”Övervintringsväska” som ska upp till förrådet i bottenvåningen på Yiorgos Hotel. Nu så strax upp till W,E att umgås i väntan på vår taxi. Gina vill nog gärna komma in i vår studio att avflyttningsstäda. Tänk att fyra veckor går så fort när man trivs. Lite bilder från gårdagen ligga nu inne i galleriet under ”Tisdag 12 Januari” Arne och Birgitta |
|
|
||||
|
||||
|
Ja, det är otroligt så fort tiden har gått. Känns inte som att ni redan har varit borta i fyra veckor. Det ska bli kul att läsa om er vistelse i Chania och Nea Chora.
Trevlig taxiresa!
|
![]() |
|
|