![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag vet att "Magnus Magister" har funnits ett tag:
http://magnusmagister.gr/en Sedan finns det tydligen ytterligare ett som jag inte har hört talas om tidigare: http://vap.gr/zythos/ /kimmen |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Den är - vad jag vet - fortfarande grekisk dessutom.
|
|
||||
|
||||
![]()
Kul namn! Glömmer man inte i första taget. Lite non-greece, men det roligaste ölnamnet ölnamnet jag sett är Toothless Hooker.
Det har inget att göra med nån sorts prostituerad, utan det är en benämning på en rugbyspelare tydligen. ![]() Fast lite kul är det allt. Typ uppdatera status på fejan med "I´m enjoying a toothless hooker in London..." ![]() ![]() /Netwolf |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Hehe bra namn, finns ett tyskt öl som heter Fucking Hell, baserar på namnet på den lite småberömda byn Fucking i Österike , (hell betyder ju som bekant lager på tyska) |
|
||||
|
||||
![]()
Magnus Magister har jag aldrig lagt märke till på Rhodos. Får hålla ögonen öppna när vi kommer tillbaka i augusti. Däremot ser man ofta VAP men jag har inte smakat den.
|
|
||||
|
||||
![]()
Stämmer det verkligen? Nu är inte tyska mitt bästa språk, men "hell" betyder väl "ljus, blek"?
Det står visserligen "hell" på etiketten på många tyska ljusa öl, men då med betydelsen att det är just en ljus öl. /kimmen |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ska bli kul o se om man hittar några nya trevliga öl o testa i år, AB och Skleventis hade ju rikitgt bra sortiment ifjol me alla möjliga grekiska craftbeers ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
För två år sedan i Pythagorion på Samos hittade jag ett antal öl från grekiska hantverksbryggerier.
Detta är några exempel, varav några var bra, jag tog inte foto på alla... /kimmen |
|
||||
|
||||
![]()
Molotovcocktail?
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Japp.
![]() Och den etiketten hade aldrig fått säljas på Systembolaget... ![]() /kimmen |
|
||||
|
||||
![]()
Av dem har jag smakat Nissos (från Tinos) och Vergina. Gillade båda.
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag gillar öl och dricker det gärna i Grekland. På Rhodos dricker jag gärna September. Det finns inte på så många ställen men väl värd att söka efter. I kväll har vi druckit Skagen-öl som inhandlades efter en fotohelg på Jylland.
|
|
||||
|
||||
![]()
Märker att jag ofta har glömt bort Alfa, det är efter att Fix kom tillbaka. Men skall komma ihåg det igen när jag nu sen nångång kommer till Grekland igen.
![]() Vergina är också bra! ![]() Och tack till Kimmen för förteckningen. ![]() / Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag dricker Vergina Lager i Grekland och Vergina röd i Malmö
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Då ska vi spana efter Vergina ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hr Celbe frågar alltid om det serveras någon lokal öl. Nissos från Tinos finns ju i lite olika varianter. Jag däremot gillar inte öl alls
![]() Celbe |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() /Netwolf |
|
|||
|
|||
![]()
Fix som fanns ett tag att beställa via Systembolaget, har nu försvunnit helt men finns ännu kvar hos krogar och en och annan pub/bar. Jag tror att vi aldrig mer kommer att kunna beställa Fix via Systembolaget igen.
Jag såg även att Mythos inte fanns i mer än ungefär två dussin butiker, 50 cl. flaskan är det. 33 cl-flaskan finns bara i 3 butiker. Båda är beställningsvara trots artikelnummer som egentligen är "ordinarie produkt", så att säga. Kan man befara att även Mythos går en mörk framtid till mötes i Sverige? /Hasse ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jodå, jag gillar också öl, men i rätt sammanhang. Ägg och sill, eller en ålamacka, eller en Janson eller .... ja det finns mycket mera .... och en kall pilsner det är mums. Och ibland på en riktigt varm dag kan det också vara gott med bara en kall öl.
Genom åren har jag uppfattat en ganska massiv positiv majoritet här i forumet som har Mythos och Fix som favoriter. Tyvärr får jag anmäla en helt avvikande mening. Jag tycker inte alls om någon av dem. Det enda av de mera vanligt förekommande grekiska ölmärkena som jag gillar är Alfa. Det blir alltid mitt förstaval. Utom när jag befinner mig på Rhodos, Tilos eller annan ö där jag tror mig kunna beställa in min favorit bland grekisk öl. Det är ett öl som tillverkas på Rhodos och heter Magnus. Mycket god tycker jag!!!! Masse |
![]() |
|
|