![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Det är låter kanske konstigt..men efter att jag hade haft Corona i juni 2020 så kände jag att..ja nu smittar jag aldrig mer någon annan. Sen efter 2 vaccin så känner jag mig bombsäker på att inte varken smitta någon eller att få corona igen.
Som sagt..jag är en känslomänniska och det här är bara något som jag själv är övertygad om. Det händer fortfarande att jag får konstiga dofter och att mitt älsklingsvin smakar "jord". Benen är tunga och flåset inge bra! På nåt sätt tror jag att jag faktiskt fortfarande har skitviruset i kroppen och därför inte är mottaglig ingen. Återkommer när jag har doktorerat i ämnet. Vem vet...ingen som vet, ingen som vet! / Kajja ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Coronaviruset härjar fortfarande i Grekland. Sedan en vecka tillbaka har det rapporterats runt 3 000 fall per dag. Antal avlidna i Covid-19 är nu 15 598 och antal patienter som vårdas på IVA är just nu 353 stycken. Antal fullvaccinerade är 60,7%.
|
|
||||
|
||||
![]()
Igår slogs det ”nytt rekord” för antal smittade med Covid-19. Då rapporterades 5 449 nya fall, vilket var den högsta siffran sedan pandemin började. Idag slogs det ”rekordet” med råge då det rapporteras 6 700 nya fall.
Idag rapporteras även 59 nya dödsfall och sedan pandemin började har 16 050 avlidigt till följd av Covid-19. Antal patienter som vårdas i respirator är 434 stycken. Drygt 60 % av befolkningen är fullvaccinerade. I norra Grekland är vaccinationsviljan extra låg, där finns områden där endast 40 % är fullvaccinerade. Ikväll ska grekiska myndigheter presentera en ”plan” för att få ner smittspridningen. |
|
||||
|
||||
![]()
Grekland rapporterar dagligen nya hemska siffror. Mellan 6000 och 7000 fall per dag den senaste veckan. Antal avlidna är nu upp i 16 243 och antal patienter på IVA är 459, och antal fullvaccinerade är 61,5 %.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det är verkligen hemska siffror. Man skulle ju tro att detta skulle få folk att springa och köa för att få bli vaccinerade. Märkvärdigt hur segt motståndet kan vara hos folk. Detta gäller ju inte bara Grekland, tyvärr.
/ Anne |
|
||||
|
||||
![]()
För tredje gången på två veckor har Grekland ”slagit rekord” i antal smittade. Idag rapporteras 7335 nya fall av Covid-19 i Grekland. Attica/Aten (1455), Thessaloniki (1298) och Larissa (416) har flest fall. Av dagens tester var 6,41 % positiva.
Antal avlidna i Covid-19 i Grekland är nu uppe i 16 361 (65 idag) och 477 intuberas på IVA. Antal fullvaccinerade (hela befolkningen) är 61,5 %. Det verkar som att vaccineringen har stannat kring 61 %. Hur i hela friden ska myndigheterna få fler invånarna att vaccinera sig? En stor anledning till oviljan att vaccinera sig är att man inte litar på myndigheterna, plus att det florerar ett gäng konspirationsteorier. Det verkar som att man hellre dör än vaccinerar sig, för majoriteten av alla dödsfall och patienter som vårdas på IVA är ovaccinerade. Det ser onekligen dystert ut. Antal fall på öarna kan ni läsa om här. |
|
|||
|
|||
![]()
Har det sports nånstans, vad den plötsliga dubbleringen av fall beror på? Har jag missat nåt?
|
|
||||
|
||||
![]()
Den låga vaccinationsgraden.
|
|
|||
|
|||
![]()
Men tidigare har det väl varit ännu lägre vaccinationsgrad, Janne?
|
|
||||
|
||||
![]()
Jo, men nu är det kallare väder och man träffas inomhus.
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag har återigen den tråkiga nyheten att det idag sattes ett ännu nytt ”rekord” i Grekland. Idag rapporteras 8 613 nya fall vilket är den högsta siffran sedan pandemin började. Igen! Antal avlidna i Covid-19 i Grekland är nu uppe i 16 414 (46 idag) och 486 intuberas på IVA. Antal fullvaccinerade (hela befolkningen) är 61,6 %.
Hur ska det här sluta?!?! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag läste också att en grekisk TV-kanal hade luskat ut att man köpa falska vaccinpass för 500 Euro av bl.a. läkare.
Hur dumdristig får man vara!!!!! Inte undra på att smittan sprider sig. Birgitta |
|
||||
|
||||
![]()
Eländet fortsätter. Igår rapporterades 7 105 nya fall av Covid-19, 70 nya dödsfall och 489 patienter på IVA. Antal fullvaccinerade ligger på 61, 7 %. Hur ska detta sluta?
|
|
||||
|
||||
![]()
Visst är det sorgligt!
Är i Aten sedan några dagar och, åtminstone här, är de oerhört noga med att kolla Covidpass. Man kommer inte in någonstans utan att visa sitt Covidpass, som oftast scannas in, samt Id/pass/körkort för att kolla att namn och födelsedatum stämmer. Detta gör man även på uteserveringar. Till många affärer är det köer ut på gatan. Det tar ju en stund. Vi håller tummarna för att det höjer vaccinationsgraden! /Maria, som just nu sitter på lunchrestaurang med ett gäng ortodoxa präster. Samtliga visade pass vid ingången. 😊 |
|
|||
|
|||
![]()
Kan inte låta bli att undra hur det blir med resandet 2022....
En tredje spruta börjar ges i Sverige. Jag känner personer som fått Covid-19 igen trots genomgången infektion + 2 sprutor. De har fått en lättare infektion - men ändå, Corona snurrar o surrar runt o vägrar ge vika känns det som. Hur stark blir nästa Coronavåg, här hemma/ i Grekland/i Världen? //Faestis |
|
||||
|
||||
![]()
Känns bra att idag fått tredje sprutan …
![]() |
|
||||
|
||||
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tycker vi också.
Hade inbokad tid igår för vaccinering mot säsongsinfluensan. Det var gott om folk i "mogen ålder" där på vår vårdcentral. Vid incheckningen ställde vi frågan om vi kunde få covid-vaccinering samtidigt, och det gick alldeles utmärkt. Det verkade t o m som om det var självklart och förväntades. Hos sköterskorna som besprutade oss låg rader av laddade vapen av bägge sorterna. Ett skott i vardera armen. Känns bra att förhoppningsvis vara lite bättre skyddad när det nu tycks ta fart igen. Masse |
|
||||
|
||||
![]()
Tänk ändå, ett år tillbaka. Då rusade också smittan i många länder, pga av slapphet i restriktioner. Minnet är kort...
![]() /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, men så smidigt. Hade också bokad tid för influensaspruta.
Fick samtidigt Covidsprutan så nu är vi besprutade ordentligt. Ska väl klara den här vintern också. Kanske man kan hoppas på en resa till nästa år om nu grekerna också tar sitt vaccin. Kerstin ![]() ![]() |
![]() |
|
|