![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Det första fallet har nu rapporterats i Dodekaneserna. Det gäller en sjuksköterska vid Karpathos Health Center.
Fler nyheter från idag finns här. |
|
||||
|
||||
![]()
Inte omöjligt att det finns flera fall på Karpathos, för hon har inte rest någonstans, utan måste fått smittan på ön :-( Det är ju inget vidare med gamla sjukhuset där. Har väl knappt plåster :-( Det nya sjukhuset är färdigt sedan över ett år, men dom lyckas inte få doktorer dit, så där står det till ingen nytta :-(
Riitta |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det är troligen så, och med den sjukvården som finns på Karpathos är det inte bra. Inte alls!
|
|
||||
|
||||
![]()
Verkligen inte alls bra det där med Karpathos. Viruset har fått fäste på ön. Betyder säkert att samma sak har hänt på andra mindre öar också.
Så mycket händer just nu. Och det är inte bra saker. ![]() / Anne |
|
|||
|
|||
![]()
Om ni vill ha lite underhållning i allt tråkigt
Gå in på youtube å kolla Jacke Sjödins sång om hamstring av toapapper. |
|
|||
|
|||
![]() ![]() ‘I mattetimene på barneskolen leste vi om mennesker som kjøpte 15 brød, 33 meloner og 68 ruller med toalettpapir. De menneskene finnes på ordentlig.’ |
|
||||
|
||||
![]()
Sjöfartsminister Giannis Plakiotakis meddelade idag att endast fastboende ska få resa till öarna i Grekland, färjor som transporterar varor till öarna ska också tillåtas.
Det är alltså endast tillåtet för de som bor på exempelvis Tilos att åka till Tilos. De som inte är fastboende, och befinner sig på en ö, får återvända hem. Förbudet träder i kraft från klockan 18.00 imorgon lördag (21 mars). Fler detaljer kommer under dagen. Senast redigerad av Kalimera den 2020-03-20 klockan 15:45. |
|
|||
|
|||
![]()
Ang beslutet att bara öarnas befolkning ska vara på ön:
Tycker det är ett mycket bra beslut, öarnas sjukvård är i gemen eftersatt. De gör så gott de kan med begränsade resurser. Resurserna ska i första hand komma öns innevånare till del, inte folk "utifrån"! Vi får vänta (och längta) tills detta hemska är över. Det kan ju tyvärr dröja ett tag! Som jag saknar vissa öar och vissa vänner...... och det gör väl vi alla här på Kalimera..... |
|
||||
|
||||
![]()
Fr o m i morgon streamas gudstjänsterna från kyrkorna. Det var ju nåt man definitivt inte trodde man skulle uppleva!
/Netwolf |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Grekland har idag rapporterat sitt trettonde dödsfall. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Grekland har beslutat att införa en total lockdown och begränsa medborgarnas rörelse för att hindra spridningen av coronavirus. Åtgärden träder i kraft från och med måndagen 23 mars kl. 06.00.
Det finns en del undantag, som att gå till jobbet, besöka läkare, handla mat och mediciner, att lämna hemmet för att hjälpa familjemedlemmar, särskilt äldre och barn och gå ut med hunden. Mer detaljer finns på Kalimera. |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, och nu har vi två nya dödsfall idag.
Men undrar hur det kommer att funka egentligen? |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
När det gäller utegångsförbudet ska det tydligen komma mer information under kvällen. |
|
|||
|
|||
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Att inte skolorna stänger tror jag vägs väldigt noga med alla för och nackdelar. Var ska alla ungar till sjukvårdspersonal, mataffärspersonal, apotekare m.fl. vara när föräldrarna jobbar!? Det finns planer för hur stängningarna ska gå till om det blir så. Alla har ännu inte yrken så att det går att jobba hemifrån! Jag jobbar på daglig verksamhet med människor som har funktionsvariationer. Det är samma sak där om vi stänger helt är det många som skulle gå runt på stan och inte alls förstå att de sprider smitta och tvätta händer är i många fall inte så noga heller.
Det jag reagerar starkast på just nu är att så många som är ute i samhället inte verkar ta pandemin på riktigt allvar. Handhälsningar, kramar och gå på krogen t.ex. är sånt jag inte kan förstå att man VILL fortsätter med. Visst många fattar allvaret men det är helt tydligt många som tror att vi i Sverige ska slippa det värsta och få någon sorts enklare spridning av detta virus. Jag tror vi kommer att tvingas förändra våra levnadssätt i framtiden. Hur får vi se, men vi kommer att vänja oss och det kommer att bli bra igen - på något sätt! Tänk så hemskt om någon närstående insjuknar och vården inte skulle räcka till för denne - Så Hemskt!! Jag längtar tills vi är på andrasidan toppen av virusspridningen..... ![]() //Faestis |
|
||||
|
||||
![]()
Nu är ju inga ute, restauranger är stängda, skolor är stängda.... etc etc
|
|
|||
|
|||
![]()
Janne, du skriver att Skiathos borgmästare skrivit brev till regeringen. Måste säga att det är Skopelos Mayor Stamatis Perissis som gjort detta! Källa: dailynews.wordpress.com Daphne, som driver sidan har hittills inte haft fel, vad jag vet i alla fall. Hon bor ju på Skopelos.
Hoppas du blivit av med förkylningen! Catlady som önskar hon vore på "Skorpan"(Skopelos") |
|
||||
|
||||
![]()
Kajja, förstår din oro precis. Butikerna här i Finland är också tomma, man behöver verkligen inte tvinga dem att stänga, de gör det ändå eftersom kunderna försvinner.
Det där med grekiska öar som önskar att folk inte skall komma dit nu är också helt förståeligt. Det är samma sak med oss som bor på landet där det finns många sommarstugor. Nu kommer de ju hit och drar eventuellt viruset med sig. Men ännu värre är det förstås för grekiska öar. Att isolera dem skulle väl i princip vara ganska enkelt. Här i Finland är vi nu mer eller mindre stängda till efter påsk. Det är bara att önska att situationen skulle lätta efter det. Och tänk hur mycket mat folk kommer att bunkra till påsken? Kanske måste man ta till restriktioner? / Anne |
|
||||
|
||||
![]()
Håller med. Jag tycker nog att det vore smart att stänga alla öar som ännu inte har någon smitta.
|
![]() |
|
|