Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-21, 10:06
Stinabs avatar
Stinab Stinab är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006
Standard Sv: Thank God It's Friday

Jag hittade ett recept på "Grekisk kycklingpaj" som jag ska prova på lördag
Tillagning

Pajskal:
3 dl vetemjöl
125 g margarin
2 msk vatten

Fyllning:
1 grillad kyckling
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
2 msk olivolja
3 tomater
1 tsk rosmarin
2 dl riven fetaost
4 ägg
1 dl mjölk
2,5 dl matlagningsgrädde
salt och peppar

Arbeta ihop degen med händerna eller med hjälp av en matberdedare. Tryck ut den i en pajform och låt stå kallt i 30 min. Förgrädda skalet i 200 grader 10-15 min.
Rensa kycklingen på ben och skinn, dela köttet i mindere bitar. Hacka löken och fräs den tillsammans med pressad vitlök i olivoljan. Skrapa ur kärnorna ur tomaterna och dela sedan i mindre bitar. Blanda kyckling, lök, tomat, fetaost och rosmarin, fördela röran i pajskalet.
Vispa ihop ägg, mjölk, matgrädde, salt och peppar tillen äggstanning. Häll stanningen i pajskalet.
200 grader i 40 min

Trevlig helg!

Stinab
Svara med citat
Gammal 2008-11-21, 10:37
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Hallå *Stinab*
Lät mycket smarrigt.
Jag kommer att rulla fram i framtiden.
Vägde 70kg när jag kom till Sverige och har lyckats gå upp till 82kg idag.
Gränsen är satt till 85kg sedan får det vara bra, men jag erhåller ju god hjälp här. Kan jag inte resa fysiskt så får det bli med smaklökarna i stället.

Uffe
Svara med citat
Gammal 2008-11-21, 10:53
Stinabs avatar
Stinab Stinab är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Ja den vikten den vikten...!
Jag har äntligen tagit tag i mig och tills idag har jag gått ner 13 kg!
Är sedan slutet av september med i Xtravaganzas program (googla det) och har börjat träna 2-3 ggr/v på gym. Sen försöker jag ta raska promenader varje dag. Nu är det bara några kg till sedan är jag nöjd!

Vad jag har förstått Uffe så har du det betydligt svårare med rörligheten än vad jag har. Blir lite tuffare med viktnedgång då eller?
I framtiden ska jag försöka leva efter "80/20-regeln".
80% hälsosamt så att det finns plats för 20% "utsvävningar"

Stinab
Svara med citat
Gammal 2008-11-21, 11:38
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Då så *Stinab* ska jag svara så ärligt jag kan.
När jag flyttade till Kreta första gången vägde jag 108kg. Före det 118kg.
Ingen höjdare direkt. Gick ner 30kg på ett år och mådde hyfsat.
Sista svängen var en katastrof 70kg, bara skinn och ben. De satte mig på rena gödningen på "lassa" när jag kom hem.
Mitt mål är faktisk 85kg för då mår jag bra och har en kropp.
Ja, jag har säkert svårare med rörligheten än du och det är orsaken till att jag är i Sverige idag.
-Handikappad i Grekland. Glöm det!
Men, det är inte så lätt att gå upp i vikt heller. Jag ratar inget och använder smör, grädde och dricker riktig mjölk till fasa för alla andra.
I övrigt försöker jag äta hälsosamt d.v.s mycket grön så länge man har råd. Jag är idag solo, men har ett matkonto på ca 3.500.- per månad. Vet inte om det är högt, men jag vill äta vad jag känner för om det så är löjrom och oxfié. Oxfilé är överreklamerat, häst är godare, men nu lär jag säker få på "moppo". Röka och vin är utanför matkontot.
Är fullt frisk i övrigt förutom mitt balanssinne som har farit, "vet ej vart" och diabetes. Diabetesen går att justera med kosten och när jag syndar så gör jag det ordentligt. Min läkare rasar, men det är mitt liv och jag har tänkt att leva det på egen hand. Inte enligt "doktorns" ordination för då blir det inget liv.
Ja, att röka är dåligt och jag försöker lägga av, men det är svårt, heja *Millie* hoppas du lyckas. Och Grekland är ju inte det bästa landet att lägga av i för den delen.
Nu har jag som vanligt målat in mig i en hörna, men det kan inte hjälpas jag bara är sådan.

Uffe
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:27.