Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-08, 06:27
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Lågprislandet Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
JIom att löner sänks är det naturligt och nödvändigt att även prisnivån i landet sjunker om befolkningen ska klara sin vardag.

Lars
Hobbynationalekonom
Jo detta vet ju " min svenska hjärna", visst följer jag med i resonemanget, men sen när jag som turist står där i Grekland och priserna inte ÄR så där låga ännu på prislappen så skriker hela mitt hjärta att jag inte ska pruta!
Om alla priser sänktes så skulle jag självklart agera efter det, men att liksom redan hemma få veta var det är billigt och var man inte ska äta eller äta pga att priset är för högt eller tillräckligt lågt ur en nationalekonomisk synvinkel är en annan sak för mig.

Lissi - som tyvärr aldrig varit ekonom för då skulle jag kunnat pensionera mig tidigt!
Svara med citat
Gammal 2011-06-08, 08:57
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Dessutom kan man vända på det här med "att det är förskräckligt om vi som turister pressar ner priserna ännu mer". Faktum är att det, för grekerna med sänkta löner, är än mer förskräckligt om vi hjälper till att pressa upp priserna. Iom att löner sänks är det naturligt och nödvändigt att även prisnivån i landet sjunker om befolkningen ska klara sin vardag.

Lars
Hobbynationalekonom
Det finns en enkel lösning:
Betala på serveringar vad ni tycker det är värt inklusive upplevelsen (naturligtvis med notans summa som miniminivå). Själva gav vi 72,4% i dricks igår kväll när vi upptäckte att notan för 2 stannade på 29 euro för en måltid som kostat 1.000kr på jämförbar restaurang (om det funnits någon) i Sverige.
Svara med citat
Gammal 2011-06-18, 10:33
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Jag köpte Aftonbladet Resa i dag då de hade en hel del om Grekland, åtminstone på förstasidan, och hittade i den en lite intressant artikel.
Jag vet inte men det känns som att Aftonbladet har gjort nånting fel i denna artikel men jag kan inte riktigt förstå hur de har misslyckats, det låter i alla fall bra då man läser det.

Mvh Janérik
Var det inte Aftonbladet som rekommenderade Enplo i Chania också?

Yanna
Svara med citat
Gammal 2011-06-20, 01:04
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Var det inte Aftonbladet som rekommenderade Enplo i Chania också?

Yanna
Nu ska du inte vara sådan
Även om de har fel en gång så behöver de inte alltid ha fel
Förmodligen är Grekland bland de billigaste medelhavsländerna att turista i, åtminstone får man säkert mest för pengarna där om man bara lyckas hitta nånstans att få ut sina pengar Får man inte ut sina pengar så blir det ju ännu mera för pengarna, jag tror aldrig att de kommer att låta en turist svälta ihjäl där, oberoende av vad som händer.

Mvh Janérik
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:30.