Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-02-25, 18:29
Fernandas avatar
Fernanda Fernanda är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2006
Standard Sv: Dyrt?

Citat:
Ursprungligen postat av UlfWiman Visa inlägg
Vi startar krig mot Norge och ger oss direkt samt överlämnar landet.

Uffe
Ikke dumt - den skandinaviske halvøya kunne godt vært et land - (men det er vel ikke alle enige i ...)
idag koster 1 Eur mellom 8,7 og 8, 8 NOK. det er ikke mer enn en 50øre mer enn da vi var i Hellas i slutten av september 08 - men kursen var oppunder 10 av våre kr for en euro omkr nyttår - og de usikre finansielle tidene kan jo vare lenge.
Vi får prøve finne rimelige tavernaer og leie oss inn med kjøkkenkrok for en liten matbit og morgenkaffen i allfall -
- men jeg reiser IKKE på ferie og lager middag, da blir jeg heller hjemme
Svara med citat
Gammal 2009-02-25, 18:43
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av UlfWiman Visa inlägg
Vi startar krig mot Norge och ger oss direkt samt överlämnar landet. Uffe
- tror det er et mye bedre valg å starte krig mot Danmark om dere vil ha en stabil krone/god Eurokurs
- v e l er Eurokursen mot NOK nede igjen på et "akseptabelt" nivå nå,
men det er ikke s å lenge siden den lå på rundt 10.50, og vi måtte betale hele 135 NOK for 100 DKK - og fortsatt må vi betale nesten 120.
Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 10:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Homeros Visa inlägg
2 st solsängar + parasoll: 8 Euro (i somras 75 kr, idag 91 kr)-Samma pris för en greksallad (91 kr !!!!!!!!!!!!!)
8 € för en greksallad! Det var den dyraste greksallad jag hört talas om. Hoppas den smakade.
Svara med citat
Gammal 2009-02-25, 16:36
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Håller med dig till stor del HenricG. För mig känns det även som om man konsumerar på som vanligt månad ut och månad in. Sen inträffar plötsligt paniken när sommarens utgifter ska börja planeras in och nu när Euron är så dyr så får man spader. Klokast är om man kan se över ett helt års utgifter, göra en budget och sedan försöka konstatera att semesterns utgifter trots allt inte blir så höga eftersom pengarna räcker. För visst är det mest det höga Euro-läget som just nu skräms ?

Klokare planering - mer lugn inför sommartiden ?

Hasse
Svara med citat
Gammal 2009-02-25, 18:31
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Håller med dig till stor del HenricG. För mig känns det även som om man konsumerar på som vanligt månad ut och månad in. Sen inträffar plötsligt paniken när sommarens utgifter ska börja planeras in och nu när Euron är så dyr så får man spader. Klokast är om man kan se över ett helt års utgifter, göra en budget och sedan försöka konstatera att semesterns utgifter trots allt inte blir så höga eftersom pengarna räcker. För visst är det mest det höga Euro-läget som just nu skräms ?

Klokare planering - mer lugn inför sommartiden ?

Hasse
Nåt åt det hållet. Det är alltid lätt att drabbas av sifferpanik, ett praktexempel är väl bensinen. Jag får också hicka när literpriset där närmar sig tolv spänn och tänker på den ljuva tid då den bara kostade åtta. Men glömmer ju då barmhärtigt nog att jag idag tjänar nästan dubbelt så mycket som då. Enligt SCB har reallöneökningarna 1997-2007 legat på 2,5%, och den siffran lär väl inte ha sjunkit i och med jobbskatteavdragen.

Man räknar ju alltid optimistiskt vad gäller "kladdepengar" när man ska åka iväg, men efter att ha bokat charter, med hyrbil och frukost, så låt oss säga att jag och mina ungar annars skulle bränt 10 000 på en vecka. Och om den siffran istället hamnar på worst-case-scenario - tolvtusen till sommarn. Inte är det de tvåtusen som fäller avgörandet om jag kan åka till Kreta eller inte, om jag redan hostat upp sjutton till Fritidsresor?

Så ja, det kanske finns något sådant som "eurofobi". Jag vill INTE ha € som valuta (den diskussionen finns det väl utrymme för i annan del av forumet) men jag tycker inte man ska drabbas av panik och fundera över att ställa in greklandsresan. Och som Lars skriver, det finns ju faktiskt positiva inslag i en "skvalpvaluta" också.
Svara med citat
Gammal 2009-02-25, 18:15
Birger Birger är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Finns begreppet/diagnosen eurofobi?
Svara med citat
Gammal 2009-03-06, 10:46
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Presidenten i Hotellägarnas förening Nikiforos Lambrinos har uttalat sig beträffande årets turism på Kreta.
Antalet besökare kommer att falla från 2.700.000 till under 2.000.000.
Fallet avser alla nationaliteter. Mest för engelsmän 30-40 % och tyskar 15-20%. Jag tror inte skandinaver ligger långt efter.
Resmålen, tror han, istället blir de betydligt billigare Turkiet, Egypten, Tunisien och andra länder utanför eurozonen.
Låter inte så kul för våra vänner på Kreta.
lars
Kriti stin kardia mou

Senast redigerad av lars den 2009-03-06 klockan 10:49.
Svara med citat
Gammal 2009-03-06, 11:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Antalet besökare kommer att falla från 2.700.000 till under 2.000.000.
Jisses!

Citat:
Fallet avser alla nationaliteter. Mest för engelsmän 30-40 % och tyskar 15-20%. Jag tror inte skandinaver ligger långt efter.
Det tror jag också, många väljer att stanna hemma, eller åka till länder som inte har Euro.

Citat:
Låter inte så kul för våra vänner på Kreta.
Och inte på andra ställen heller. Jag har fått många mejl från oroliga hotellägare i vinter, somliga har inte fått en enda bokning.
Svara med citat
Gammal 2009-03-06, 12:12
lemon lemon är inte uppkopplad

Vi är några av dem som tyvärr står över greklandsresan i år. Vid några tillfällen har det funnits hyfsat billiga flygbiljetter, men det blir dyrt att dra runt en familj på fem i ett par veckor när kronan är värd - inget...

Det blir till att byta fasad på huset mha ROT-avdrag istället.

/lemon
Svara med citat
Gammal 2009-03-06, 12:31
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Intressant dock att man även tror på ett tapp på 15-20% från Tyskland. Allt kan alltså inte skyllas på eurokursen...
/Thomas
Svara med citat
Gammal 2009-03-06, 13:03
lemon lemon är inte uppkopplad

Nej, du har absolut en poäng där Thomas Det råder visst en viss konjunkturförsvagning i samverkan med en mindre finanskris har jag hört.

Men även vi som är lyckligt lottade och har jobben kvar och fått skattesänkningar och totalt sett har ekonomiskt utrymme kan ju tycka att det är halvkul att betala 25-30% mer för samma saker som i fjol. Det finns ju alltid en alternativ användning för pengarna för dem av oss som inte har pengar som en oändlig resurs...
/lemon
Svara med citat
Gammal 2009-03-06, 13:13
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Citat:
Ursprungligen postat av lemon Visa inlägg
för dem av oss som inte har pengar som en oändlig resurs...
/lemon
Har absolut inte jag heller (om nu någon trodde det?), men känner mej ändå väldigt lyckligt lottad i jämförelse med större delen av jordens befolkning.
/Thomas
Svara med citat
Gammal 2009-03-06, 23:45
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Har absolut inte jag heller (om nu någon trodde det?), men känner mej ändå väldigt lyckligt lottad i jämförelse med större delen av jordens befolkning.
/Thomas
Det var ta mig f-n det klokaste inlägget på Kalimera på länge!

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 13:15
larsolss avatar
larsols larsols är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005

Visst tappar vi köpkraft utomlands, så antingen köper vi färre dyra greksallader eller färre dyröl. Varför inte konsumera lite mindre och njuta av sol och bad lite mer.
Vill man spara gör man en Greksommar i Sverige med lite Ouzo on the beach, grillspett med Retzina i trädgården och hög musik i högtalarna.
Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 14:21
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av larsols Visa inlägg
...gör man en Greksommar i Sverige...
Funkar inte. Jag har provat..
Svara med citat
Gammal 2009-03-21, 00:33
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av larsols Visa inlägg
Varför inte konsumera lite mindre och njuta av sol och bad lite mer.
Då blir det ju ännu dyrare nästa år för våra kära greker ska ju också leva.

Mvh Janérik
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:45.