![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() idag koster 1 Eur mellom 8,7 og 8, 8 NOK. det er ikke mer enn en 50øre mer enn da vi var i Hellas i slutten av september 08 - men kursen var oppunder 10 av våre kr for en euro omkr nyttår - og de usikre finansielle tidene kan jo vare lenge. Vi får prøve finne rimelige tavernaer og leie oss inn med kjøkkenkrok for en liten matbit og morgenkaffen i allfall - ![]() - men jeg reiser IKKE på ferie og lager middag, da blir jeg heller hjemme |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() - v e l er Eurokursen mot NOK nede igjen på et "akseptabelt" nivå nå, men det er ikke s å lenge siden den lå på rundt 10.50, og vi måtte betale hele 135 NOK for 100 DKK ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Håller med dig till stor del HenricG. För mig känns det även som om man konsumerar på som vanligt månad ut och månad in. Sen inträffar plötsligt paniken när sommarens utgifter ska börja planeras in och nu när Euron är så dyr så får man spader. Klokast är om man kan se över ett helt års utgifter, göra en budget och sedan försöka konstatera att semesterns utgifter trots allt inte blir så höga eftersom pengarna räcker. För visst är det mest det höga Euro-läget som just nu skräms ?
Klokare planering - mer lugn inför sommartiden ? Hasse ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Man räknar ju alltid optimistiskt vad gäller "kladdepengar" när man ska åka iväg, men efter att ha bokat charter, med hyrbil och frukost, så låt oss säga att jag och mina ungar annars skulle bränt 10 000 på en vecka. Och om den siffran istället hamnar på worst-case-scenario - tolvtusen till sommarn. Inte är det de tvåtusen som fäller avgörandet om jag kan åka till Kreta eller inte, om jag redan hostat upp sjutton till Fritidsresor? Så ja, det kanske finns något sådant som "eurofobi". Jag vill INTE ha € som valuta (den diskussionen finns det väl utrymme för i annan del av forumet) men jag tycker inte man ska drabbas av panik och fundera över att ställa in greklandsresan. Och som Lars skriver, det finns ju faktiskt positiva inslag i en "skvalpvaluta" också. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Finns begreppet/diagnosen eurofobi?
|
|
||||
|
||||
![]()
Presidenten i Hotellägarnas förening Nikiforos Lambrinos har uttalat sig beträffande årets turism på Kreta.
Antalet besökare kommer att falla från 2.700.000 till under 2.000.000. Fallet avser alla nationaliteter. Mest för engelsmän 30-40 % och tyskar 15-20%. Jag tror inte skandinaver ligger långt efter. Resmålen, tror han, istället blir de betydligt billigare Turkiet, Egypten, Tunisien och andra länder utanför eurozonen. Låter inte så kul för våra vänner på Kreta. lars Kriti stin kardia mou Senast redigerad av lars den 2009-03-06 klockan 10:49. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Citat:
Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
Vi är några av dem som tyvärr står över greklandsresan i år. Vid några tillfällen har det funnits hyfsat billiga flygbiljetter, men det blir dyrt att dra runt en familj på fem i ett par veckor när kronan är värd - inget...
Det blir till att byta fasad på huset mha ROT-avdrag istället. /lemon |
|
|||
|
|||
![]()
Intressant dock att man även tror på ett tapp på 15-20% från Tyskland. Allt kan alltså inte skyllas på eurokursen...
![]() /Thomas |
|
|||
|
|||
![]()
Nej, du har absolut en poäng där Thomas
![]() Men även vi som är lyckligt lottade och har jobben kvar och fått skattesänkningar och totalt sett har ekonomiskt utrymme kan ju tycka att det är halvkul att betala 25-30% mer för samma saker som i fjol. Det finns ju alltid en alternativ användning för pengarna för dem av oss som inte har pengar som en oändlig resurs... /lemon |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
/Thomas |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() /kimmen |
|
||||
|
||||
![]()
Visst tappar vi köpkraft utomlands, så antingen köper vi färre dyra greksallader eller färre dyröl. Varför inte konsumera lite mindre och njuta av sol och bad lite mer.
Vill man spara gör man en Greksommar i Sverige med lite Ouzo on the beach, grillspett med Retzina i trädgården och hög musik i högtalarna. |
|
||||
|
||||
![]()
Funkar inte. Jag har provat..
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat: