![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Här blir det stifado till middag och Tiramiso till dessert! ![]() Brasan är redan tänd och maken får välja rödvinet. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
..och här förebereds lördagskvällens "Inflyttningsmingel " med småplock-mat från buffé för ca 30 personer
![]() Vi hinner således inte med några större ansträngningar för kvällens middag men gott vin har vi gott om ![]() Ha en mysig kväll alla! Lissi |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
SNÖ är ett djävulens verk!!!!!!
Uppsala är ingen stad, vintern är ingen vinter - DET ÄR ETT KATASTROFOMRÅDE just nu!!!!! Husfasaderna är visserligen i diverse färger, bilar och annat är också i diverse färger men RESTEN AV DET MAN SER ÄR BARA VITT. Jag har aldrig under mitt 49-åriga liv upplevt så mycket snö, jag försöker acceptera och gilla läget men jag kan inte. Bävar för hur det kommer att se ut i morgon söndag när vi vaknar och tittar ut. Sen ska det komma MER SNÖ på tisdag, det känns som om man spenderar timmar med att kolla väderleksrapporterna. OK, jag är året-runt-cyklist, vill kunna komma fram snabbare än via promenad. Har långt till jobbet, är beroende av busskommunikationer. Funderar på att ta ledigt för att vänta ut det värsta, kommer jag att kunna ta mig till jobbet alls på måndag är en tanke som slagit mig? Usch, det är FÖR MYCKET SNÖ men jag vet att det kommer en vår någon gång. Sätter snart pengar på något spelinstitut att det ligger snö kvar här på midsommaraftonen!! Hasse ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
När jag ser bilder som den Riitta har lagt ut, då tänker jag på hur det ska bli när alla dessa mängder börjar smälta. DÅ blir det inte roligt!
Hitintills har det varit torrt och vackert denna vintern, tycker jag. Solen har till och med tittat fram då och då. Den här bilden tog jag för en vecka sedan, en bitande iskall dag - men vackert var det! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hoppas att snösmältningen inte blir för snabb
![]() ![]() Riitta ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vad skönt! Här på Kalimera behöver man inte gilla läget!
![]() Yanna som avskyr vintern, särskilt denna! |
|
||||
|
||||
![]()
Vad är det för fel med snö?
![]() ![]() Jag har hellre snö än slask och blåst som brukar vara det vanliga där jag bor. Vårvärmen brukar komma här, med besked, i slutet av mars och dit är det en hel månad kvar. Carpe Diem // Helén- som är övertygad om att isen gett sig före midsommar ![]() ![]() Senast redigerad av Hellen den 2010-02-21 klockan 23:21. |
|
||||
|
||||
![]()
..och jag har tusen gånger hellre slask och blåst än snö, för det betyder ju +grader!!!!!
Yanna som hatar snö och -grader!! ![]() Senast redigerad av Yanna den 2010-02-21 klockan 23:36. Anledning: Tillägg |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag frös enormt när jag landade här hemma i fredags efter att ha vistats i 35 graders värme i 14 dagar men det är bara att klä på sig och se det från den positiva sidan. Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Tåg som inte går, tak som kollapsar av de enorma snömassorna osv. Jag tycker att det liknar en naturkatastrof mer än en riktig vinter.
Yanna |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Jag funderar dock på vad det kommer att KALLAS när all denna snö smälter...alltså nere i söder där tak rasar in och tågen står still...för översvämningar är ju naturkatastrofer. Uppe i norr kanske ni klarar er från översvämningar för älvarna tar kanske hand om det..och som du säger så är denna snömängd normal uppe i norr och naturen fixar det. Vad är en naturkatastrof? Man kan ju mäta naturkatastrofer genom att värdera pengar eller liv, eller både och, men också se att det som är normalt på vissa platser blir onormalt på andra. Det är svårt att jämföra om man tänker på Haiti och Tsunamin i Thailand, men alla naturkatastrofer är heller inte i samma division....och är översvämningarna på Madeira en naturkatastrof? När blir det till en naturkatastrof och vem bedömer? Inte åsikter iaf och det jag skriver är också åsikter, men det ska vara fakta bakom bedömningen. Bidde mycke nu ![]() Yanna |
|
|||
|
|||
![]()
Om bara man hade haft resurser till att hantera all snö. Här i Stockholm verkar folk stå handfallna inför alla snömassor - idag har endast väldigt korta sträckor av T-banan fungerat. SL har uppmanat folk att stanna hemma
![]() ![]() Jag är mest nyfiken på vad surkärringen under mig kommer att säga när all min snö smälter ner på hennes fönster. Hon som klagar när jag vattnar blommorna på sommaren. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Du kanske får din lugnaste sommar i mannaminne!
![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Min erfarenhet från att ha levt hela mitt liv i Norrland är att det oavsett snömängden blir vår vid ungefär samma tidpunkt. Däremot påverkas vattenivån i älvarna av mängden snö samt hur snabbt den smälter.
Nu börjar vår bästa årstid vårvintern så nu är det bara att hoppas på kalla nätter och varma dagar så blir det perfekt uteväder. Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Min man har laddat ner ett program som heter Ordspråk. Där finns även modifierade svenska ordspråk som t ex detta: Den som försvinner i snö kommer fram som död.... Även detta kan ju vara tänkvärt
![]() ![]() Skotta på ni som har skyfflar!!! Lissi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Yanna |
|
|||
|
|||
![]()
Här är några bilder från eftermiddagens promenad i Kalmar....Visst är det fint med snön...
![]() Utsikt mot sundet ![]() Grimskär ![]() Kalmar slott ![]() Stadsparken i vinterskrud Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Säg åt Chras att han inte ska hålla på och titta på sådana dumheter...
![]() ![]() ![]() Tillägg. Otroligt fina bilder. Vintersnö när den är som bäst... ![]() Senast redigerad av Peter den 2010-02-24 klockan 22:47. Anledning: Glömde... |
![]() |
|
|