![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Du har missat en del i tråden Tom. En person här ovan kallade det för gratis. Det var också det jag och Hellen tror jag reagerade mot.
|
|
|||
|
|||
![]()
Oj vad man far ata upp sina ord har. Jag forklarade ju sen vad jag menade. Jag ursaktar for mitt otroligt dumma uttryck som inte var genomtankt. Ar vi ok nu?
|
|
|||
|
|||
![]()
Ledsen att det blev lite omständligt Louisa. Var tvungen att förklara för Tom bara som inte hade förstått.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Tackar än en gång för hur du på ett mycket bra sätt förklarat "grekernas" syn på det hela // Helén |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jag tycker inte att du ska nedvardera mig bara for att jag har bott nagra ar i utlandet. Tvartom sa tycker jag att jag kan se klarare pa vissa saker an vad jag gjorde nar jag fortfarande bodde i Sverige. |
|
|||
|
|||
![]()
Ja då vet du!
Vad kostar en flaska Baygon i Grekland nu förresten? |
|
|||
|
|||
![]()
Vad ar Baygon? Alkohol? For en grek ar den dyrare i Grekland an vad den ar for en svensk i Sverige, da grekerna tjanar sa mycket mindre. For det ar val sa man ska jamfora om man vill vara rattvis eller hur? For ovrigt har alkohol blivit mycket dyrare i Grekland det senaste aret da skatten har hojts.
|
|
|||
|
|||
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ja det vet jag inte sa dar pa bar hand. Fragar du for att jamfora priser? Eller for att du ska aka till Grekland och vill vara utrustad?
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Louisa, tack för förtydligande.
Jag tror ändå det är svårt att jämföra. Vi har ju trots allt mycket högre skattetryck och högre skattebetalningsvillighet än i Grekland. Och då har ändå skattetrycket sjunkit de senaste åren. Men dina upplevelser om bättre skola och sjukvård i Sverige stämmer säkert. Om sparpaketet främst drabbar de som har det dåligt ställt, så förstår jag ju att man känner sig orättvist behandlad. Sedan är ju a-kassa och sjukförsäkringar sociala försäkringar, som komplicerar det hela. De går ju utanpå skattesystemet. Eva L, jag håller med dig i del. D v s en friskola kan ju t ex få öppna skola i en lokal som blivit utdömd för att bedriva kommunal skola i. Men andra faktorer, såsom lön och hur väl man lyckas profilera sig har ju också gjort att många kommunala skolor helt enkelt blir väldigt eftersatta i vissa kommuner. Vi tycker säkert olika här, men jag känner att det blir lite off topic för mig att kommentera det mer än så. (Jag är väldigt engagerad i Barnverket och jag vet att lätt skulle kunna spåra ur här. ![]() Jag arbetar även inom landstinget och vi har olika upplevelser här med, förstår jag. Nog bäst att vi lämnar vidare debatt därhän. Och dessutom gick jag också på semester igår. ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Så vitt jag vet finns även barnbidrag i Grekland, om än inte lika mycket som jag minns att man fick i Sverige. A-kassan är däremot begränsad till 5 månader per säsong á ca €450, sen måste man jobba ihop ytterligare 120 nya IKA-dagar. Huruvida statsanställda eller fast helårsanställda har längre A-kassa kan jag inte svara på men jag har inget minne av att man fick mer än ett års A-kassa i Sverige heller. //Kikh |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Det dar med A-kassan borde jag inte tagit upp eftersom reglerna andras ofta i bada landerna och det ar svart att hanga med och jamfora ratt. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Lissi |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Sen tror jag inte att det ar Greklands enda problem. Problemet har inte bara varit att folk inte betalat sin skatt utan ocksa att inkomsterna som staten fick anvandes till andra onodiga saker, som inte alltid tjanade medborgarna. Eller stoppades pa olika satt i egen ficka. |
|
|||
|
|||
![]()
Louise, det är ju misär som du beskriver.
![]() (Välfärden i Sverige är ju f ö kanske inte riktigt som du minns den (statliga skolor t ex är väldigt nedgångna och undebemannade), men det är kanske lite off topic.) Men vad är alternativet? Hur låter det bland dem som är emot sparpaketet? Vad anser de vara en hållbar plan? Vi har f ö bokat resan till Chania för längesen och kan inte avboka, för att vara ON topic. ![]() När man reser med småbarn är man ju alltid mer nojig. Jag är mest orolig över att bli strandad på en flygplats eller hotell på flygplatsen med barnen. Annars är jag inte orolig över att något skall hända under semestern och jag får väl dricksa generösare i år, tänker jag. God natt på dig också. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
LÄS LOUISAS SVAR! Hennes analys är faktiskt den bästa jag hittills läst.
Vad gäller offentliga handlingar har det inte varit lätt tidigare att förstå de tabeller man eventuellt kommit över. Tidningarna har publicerat en del. Numera ska ALLA regeringsbeslut och kommunala beslut vara tillgängliga på internet. Än så länge måste man vara speciellt intresserad för att hitta rätt, men det ska bli bättre. En reform som kallas Kallikratis beskriver bland annat hur medborgare ska kunna få information. Som exempel kan jag ge några adresser där info ges på grekiska och engelska. www.giavgeia.gov.gr www.opengov.gr Så ska varje kommun också ha sin hemsida,men där släpar det efter. Senast redigerad av Monica P den 2011-07-02 klockan 06:18. |
|
||||
|
||||
![]()
Annron du skriver statliga skolor. Menar du universiteten för det är väl de skolor staten driver? De driver några andra specialskolor också. Du skriver att de är väldigt nedgångna eller menar du de grund och gymnasieskolor som kommunerna driver? Känner inte alls igen mig i din beskrivning. Här i Umeå har vi många bra kommunala skolor och ett universitet som också är väldigt bra exempelvis designutbildningen som är världsberömd. Sen finns det problem som underbetalda lärare för stora barngrupper i förskolan etc.
Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Eva L, när du säger det så, de kommunala skolorna är värst. och dagis har de knappt någon tillsyn över alls, ej heller någon gräns för hur många barn det får vara per personal.
Även landstingsdrivna enheter är ej sig lika. Vårdcentraler läggs ner, äldre behandlas skandalöst. När skattetrycket sjunker sjunker även välfärden, så även i Sverige har det ett samband. Det hör ju inte hit egentligen, men jag reagerar lite på at att vi skulle få saker gratis. Någonstans kommer pengarna ju ifrån. Vad jag vet har vi inte lurat IMF ang våra tillgånger. |
|
||||
|
||||
![]()
Nu är jag inte alls mot privatiseringar men jag måste få fråga vad du grundar dina påståenden på om att de kommunala skolorna skulle vara så mycket sämre än de privata. Finns både och där med exempelvis finns det fler lärare som saknar behörighet i de privata skolorna.
Här finns fakta att hämta. http://www.skolinspektionen.se/Tills...ste-rapporter/ Sjukvårdsfrågan orkar jag inte kommentera för det ligger så nära mitt arbetsområde och jag har semester. ![]() Eva |
![]() |
|
|