Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Visa resultat för omröstning: Hur viktig är solbrännan?
1 19 13.97%
2 23 16.91%
3 43 31.62%
4 40 29.41%
5 11 8.09%
Antal röster: 136. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-26, 18:33
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Hur viktig är solbrännan?

Jo, jag fick alltid höra att kokosolja var jättedåligt för det skyddade inte för solen. Ända sen jag började sola i tonåren har jag då vetat att det inte var bra att sola för länge....och jag gillade då att bli brun minsann....

Lissi
Svara med citat
Gammal 2013-04-29, 11:45
Ponika Ponika är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Hm.........det brukar maken göra med. Som en vit baddräkt från 20-talet kan man väl bäst beskriva det.......

Tidigare älskade jag att ligga i solen, inte för att bli brun utan för att det är så skönt med värmen. Speciellt efter ett svalt bad. Inte i timmar dock . Snarare en kvart eller så. Jag har varit noga med att använda solkräm.

För ett år sedan fick jag mina första "sol keratoser" eller Aktinisk keratos som det egentligen heter. Det är ett förstadie till hudcancer men inte direkt oroande. Läkaren tog bort dom med frysspray - väldigt smidigt. Han tyckte det var konstigt eftersom jag inte hade speciellt solskadad hud.
Så nu måste jag skydda mig med tunna kläder i sommar, men en liiiiten stund i solen efter ett dopp kommer jag att unna mig.

Fördelen med att åka till Medelhavet är att man kan njuta lika mycket i skuggan. Ja det är nästan bättre. I Sverige är det alltid så kallt i skuggan .

Ta det lugnt med solandet!

(O.T. - jag kan inte rösta. Det står att jag inte är behörig)

Jag fick vet nu för ca 2 månader sen att jag hade basalcellscancer, en liten fläck på ryggen som kliade, men ger inte metastaser, som tur är. Frös oxå bort den med frysspray. Har inte solat speciellt mycket, men nu blev man lite skraj, så vågar inte heller vara i solen så mycket nu heller. Blir att chilla under parasollet ist.
Svara med citat
Gammal 2013-04-29, 15:23
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Citat:
Ursprungligen postat av Ponika Visa inlägg
Jag fick vet nu för ca 2 månader sen att jag hade basalcellscancer, en liten fläck på ryggen som kliade, men ger inte metastaser, som tur är. Frös oxå bort den med frysspray. Har inte solat speciellt mycket, men nu blev man lite skraj, så vågar inte heller vara i solen så mycket nu heller. Blir att chilla under parasollet ist.
Hej Ponika,
Sedan jag skrev inlägget, du citerade, så har jag också fått ett sår som visade sig vara basacellscancer. Denna gång blev det kniven och tyvärr satt såret i ansiktet . Men det ser rätt ok ut ändå. Vi har ju tur, du och jag, att det inte är en cancer som metasterar, men en väckarklocka är det!

I somras var första gången jag var i Grekland och fick hålla mig i skuggan. Och det gick ju jättebra. Vitast på planet hem, men vad gör det . Vi hade en underbar resa, men jag saknade lite att slänga mig, i solen, på handuken efter ett bad. Tycker numera det ser lite konstigt ut med alla som ligger i solen och steker sig, nu när man fått en annan synvinkel.

Så i sommar släpar vi på vårt parasoll igen. Specialbagage. I en hemmasydd väska för ändamålet. Tur vi hade det med oss för i Kioni, på Ithaka, fanns igen som sålde parsoller och ingen uthyrare heller. Varje kväll satt det på balkongen som hade kvällsol.

Ta det försiktigt med solandet! Bättre med skugga än solkräm tycker jag.

Deia
Svara med citat
Gammal 2012-03-21, 15:02
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Nu när man ser rynkor och lite fläckar i ansiktet så kan man väl bara konstatera att det är "pay-back-time"

Lissi
Herlig sagt!
Svara med citat
Gammal 2012-03-26, 18:11
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006

Inte för att jag vill vara som en pepparkaka som blev glömd i ugnen, men..

Nog tycker jag om att ha en fin solbränna, känner mig friskare och piggare.
Det är en viktig del av resan att få sola och bada. Helst på enskilda/ensliga stränder, att ligga som sardiner på ändlösa rader av solstolar är inte kul.

Vi tillbringar mycket tid i närheten av och i vattnet, men hushåller med solskydd och skugga, så vi bränner oss väldigt sällan.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:00.