Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-12-04, 17:51
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2012
Standard Sv: Charterresor

Katitzi: Där har jag varit några gånger för ca 35 år sedan! Då var det i alla fall ett fint litet ställe med underbar strand. Fast vi bodde aldrig där. Branta backar dit kommer jag ihåg.
För oss blir det Samos i aug/sep. Först Pythagorion en vecka och sen Votsalakia en vecka.

Som sagt, jag har varit 13 gånger i Pythagorion och längtar tillbaka. Men min syster vill till Korfu, så på grund av knäna ska vi bo vid stranden - på Romantic Palace () Ha det underbart - och tack
Gammal 2016-12-04, 19:14
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

I juni ska vi bo 2 veckor i Gerani på Kreta, charter med TUI från Kalmar och det ska bli så himla skönt att slippa tåg till och övernattning i Lund en natt innan avfärd från Kastrup. Vi gör ju den turen varje gång till Aten annars och i år har det blivit 4 ggr....MÅNGA tusenlappar blir det, faktiskt en hel semester när man räknar ihop över ett år......Nu kan vi ta buss till och från flygplatsen ett par km... ...GULD!...och så ändrades flygtiden så vi får längre tid på Kreta..
Vi ska bo på ett litet familjehotell i Gerani (t o m med liten pool), som fått väldigt bra omdömen...Så långt ut från Chania har vi aldrig bott innan . Vi brukar bo i Nea Chora...

Men innan dess har vi charter till Teneriffa från Växjö i januari och så har ju jag min flygstol till Aten på min nästan 6 veckor långa resa i vår till Grekland, där Claes följer med första 12 dagarna.. Men då blir det tåg och hotell innan igen då vi måste ta oss till Kastrup. Tågen är så ofta inställda eller försenade numer så man måste starta dagen innan även om det är eftermiddagsflyg från Kastrup. Så var det aldrig förr....

Jag undrar om ni VET hur lyckliga ni är som bor i Stockholmsområdet eller i Skåne, med närhet till storflygplatser...

Ändå har ju vi det i Småland mycket bättre än de av er som bor i norr....

Lissi
Gammal 2016-12-05, 08:12
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Hej, jag kom på en sak! Ni som vill lägga in bilder direkt i forumet men tycker det är för krångligt och använder er av PHOTOBUCKET har ju faktiskt möjlighet att skapa album där inne som ni sedan hur lätt som helst kan länka till - det enda som behövs är att albumet är publikt/offentligt och glöm för allt i världen inte att ställa in övriga album ni har där och som ni inte vill att alla ska se, till privata, dvs att hänglåset är stäng på dessa.

Simetra
Gammal 2016-12-05, 08:45
Thira Thira är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2013

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Varför åka charter när man kan krångla till det på egen hand? Jag är naturligtvis ironisk.

Aina
Fast det är lite det som är charmen att åka på egen hand tycker jag. Måste jag välja så föredrar jag egen "på egen hand". Men kan, som sagt, tänka mig att ta en charterflygstol el liknande. Allt beror så mycket på vilken typ av resa man känner för att göra för stunden.
Passar på att uppmuntra alla att resa till Samos, Lesvos (Chios - fast dit går inga charterresor) Huruvida det går några till Lesvos från Sverige i år vet jag inte. Men detta är ett exempel på en charterdestination där man absolut kan uppleva ett Grekland man mötte för 20 år sedan. Det går även utmärkt enkelt att ta sig till Lesvos på egen hand.
Gammal 2016-12-03, 22:53

[QUOTE=Netwolf;393192]Helt rätt, Kajja. Alla ska känna sig välkomna på Kalimera. Själv åker jag sällan charter, men ska inte racka ned på dom som gör det. Som ngn skrev, så har charter nästan behandlats nedlåtande, vilket jag tycker är helt obefogat. Och det är inte jag som ska kasta första stenen direkt...

Jag har inte känt mig annat än trevligt bemött, som efter 13 resor till Samos nu provat Petra på Lesbos och Limenaria på Thassos - med charter. (Nästa resa blir Korfu) Jag har fått fin-fina tips från snälla hjälpsamma medlemmar här, ovärderliga för mig med svår artros i knäna. Och det är ju inte så att inte vi klarar av att köpa flyg och hotell via nätet utanför chartervärlden. Är ju inte direkt någon avancerad rymdresa det är frågan om. Inte heller skiljer sig sätten så mycket. Kommersiella flyg och båtar till hotell som tar emot turister. Inte så att folk seglar ner i egen båt och sedan hyr hus på öar där inga turister satt sin fot.

Jag tycker charter är bekvämt och mycket prisvärt men älskar att läsa alla fanastiska resebrev här från alla möjliga platser - platser som jag förmodligen bara kan drömma om med mina knäproblem.

Och charter har ju ändrat sig mycket. Behöver absolut inte vara bamseklubbar vid Chania - även om de är toppen för då kan ju även småbarnsföräldrar få njuta av härliga Grekland
Gammal 2016-12-04, 07:44
Admirala Admirala är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Vad jag förstår var det bara AI som Admirala tog avstånd till.
.
Helt rett!
Gammal 2016-12-09, 14:50
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Ett "höstbråk", Jaha........

Som JAG tycker, en i allra högsta grad bagatellartad företeelse som tagits upp, AI som i och för sig har orsakat svallvågor tidigare.

Jag gäspar, förvånas inte ett dugg över att medlemmar går i taket, lägger ut evighetslånga förklaringar om moraliska uppfattningar, folk blir på totalt helspänn emellanåt.

AI kommer inte att försvinna, de svenska arrangörerna har ett antal av dem. Hör av er till dem istället och förklara hur förfärligt det är, hota dem med bojkott.

Det här kommer att ebba ut, snart kommer det trevligare diskussioner. Några personer väljer avhopp, things happen. Nu kommer istället röster om "snälla, kom tillbaka......" efter ett par dagar börjar klagosången. De har ju hoppat av på grund av en eller flera anledningar, vad finns det för skäl att då göra avbön och återvända?

Vad är det som sagt för fel på oss som inte har en tanke på avhopp, vi som håller oss kvar och inte vill vara vassa med tungan, hoppa på andras åsikter, fördöma osv.? Duger inte vi att diskutera med, måste man uppnå någon slags status för att vara mer attraktiv att diskutera med? Någon anses "ha betytt så mycket för Kalimera" (syftar nu inte på Janne) - då får ni väl anse det då men jag kan ändå inte förstå hur vi sorteras in i kategorier.

Jag har inte mycket att bidra med vad gäller kunskaper, mitt resande baserar sig på upplevelser och vill någon ha ett specifikt uttalande om en plats, maträtt, båtresa, vin, fotografering eller annat så delar jag med mig i all enkelhet.

Gå vidare nu, sluta älta det gamla. De som har hoppat av vill ju inte vara med och det är inte JAG som dömer dem även om jag högst privat tycker något. Men DET skriver jag inte om, av respekt mot dem och i viss mån er andra också.

/Hasse
Gammal 2016-12-09, 16:21

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Ett "höstbråk", Jaha........
Jag har inte mycket att bidra med vad gäller kunskaper, mitt resande baserar sig på upplevelser och vill någon ha ett specifikt uttalande om en plats, maträtt, båtresa, vin, fotografering eller annat så delar jag med mig i all enkelhet.
/Hasse
Har du någon erfarenhet av Agios Gordios på Korfu? Vi tänkte testa det
Gammal 2016-12-09, 16:28
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Fajotta Visa inlägg
Har du någon erfarenhet av Agios Gordios på Korfu? Vi tänkte testa det

Nej det har jag inte. Det enda besöket på Korfu var för 17 år sedan och då bara ett par timmar inne i stora stan Kerkyra.

/Hasse
Gammal 2016-12-09, 16:31
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Har läst igenom denna tråd, och måste säga att det känns som om jag saknar ord. Vuxna människor får väl ta konsekvenserna av sina ord och beslut. Men, de ska inte försöka lägga över det på Janne! Att göra ett statement av att gå ur en sight, ja, frågor på det? Jag hoppas verkligen att Janne fortsätter orka driva Kalimera, som gett oss så mycket genom åren. Sen hoppas jag också att det kan stabilisera sig så att han åter kan släppa in ny medlemmar, det behöver vi. Att det ska vara så dj..la skoj att sabotera för en eldsjäl . Trevlig helg på oss alla
Gammal 2016-12-09, 16:31
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Vi har för ett antal år sedan bevistat Ag Gordis. Byn har bra bussförbindelser med Corfu Town. Vi bodde på Ireni Hotel, den övre delen. Strax ovanför fanns en pool som var tillgänglig för Irenis gäster. I själva byn är det alls icke så kuperat, och såväl stränder som tavernor hålla god klass.

Arne
Gammal 2016-12-09, 16:35

Tack Efter 14 resor som jag bestämt (Samos, Lesbos, Thassos) ville min syster som jag reser med plötsligt bestämma. Vilka krav hon ställer Hon var på Korfu på 70-talet och vill tillbaka. Vi ska bo på Romantic palace (!!!) vid havet. Varför inte prova?
Gammal 2016-12-03, 08:24
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det dröjer nog till efter helgerna innan det blir liv och rörelse igen. Jag har inte tillåtit nya medlemmar på snart ett år pga av hackare. Så några nya blir vi inte. Tyvärr.
Gäller detta för typ "forever"? Eller tror du att du kan tillåta nya medlemmar i något skede eller på något annat sätt än tidigare?

Trots att nya medlemmar inte kan logga in nu så hoppas jag att så många som möjligt har nytta och nöje av detta fina forum. Och kanske kommer med på Fb-Kalimera då i stället. Och alla ni som är medlemmar, men kanske är passiva, kom med och berätta om era resor och kommentera och ställ frågor vid behov. Ibland tycker jag mig ha märkt att någon har frågat något, men inte fått något svar och om detta händer och man är ny i forumet känns det säkert inte så bra. Personligen har jag svårt för att svara på många frågor, eftersom jag rätt så sällan har varit just på den plats frågan gäller. Men hoppas så många som möjligt kommer med här och får respons och kommentarer. Det är ju det som är roligt här.

Och charter, ja, det är nog fortfarande ett mycket praktiskt sätt att resa på. I alla fall om man som jag bara har en vecka på sig. Då vill man att själva resan går så snabbt och smidigt som möjligt. I fall det finns enbart flyg för ett pris som passar vår budget så kan det vara ett alternativ, men härifrån Finland har detta hittills nog gällt bara Aten och Kreta. Så vill man direkt till någon ö är charter oftast det bästa alternativet. För mig finns det ännu många typiska charterresmål att välja på, alltså ställen jag inte har varit på, som t.ex Parga, Samos, Korfu...

Vad man sen gör på resan har ju inget att göra med det hur man reser och var man bor (med undantag om man absolut inte vill bo på samma hotell som ens landsmän ). Och vill man bara sola, äta och lata sig så är det ju helt tillåtet. Ibland kan det vara just det man behöver.

Själv skulle jag gärna forska området och överhuvudtaget resa oftare och vara längre i Grekland, men det är inte möjligt just nu. Därför njuter jag väldigt mycket av att kunna "följa med" på andras resor här på Kalimera.

AI har jag aldrig varit på och skulle inte ens kunna tänka mig det. Men "vanliga" charterresor är helt ok, tycker jag. Man kan ju alltid försöka välja bolaget man reser med, jag som finländare kan t.ex välja ett finländskt bolag och på det sättet stöda mitt hemland och sen Grekland på plats. Men jag kollar förstås resmål, hotell, pris, flygtider förrän jag bestämmer mig så det kan bli något typ TUI också.

Hoppas många planerar Greklandsresor nu!

/ Anne
Gammal 2016-12-05, 14:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Gäller detta för typ "forever"? Eller tror du att du kan tillåta nya medlemmar i något skede eller på något annat sätt än tidigare?
Jag vet inte om nya medlemmar ska kunna regga sig senare. Jag får se. Forumet går att uppdatera till en mycket "modernare" version, med koppling till Facebook och bättre bildhantering. Men då krävs en annan server, och det har jag ingen lust att jobba med. I alla fall inte just nu.

Dessutom fyller Kalimera 20 år i maj nästa år, och det är en hög ålder för en hemsida. Det kanske är dags för Kalimera att gå i pension då. Vi får se.

Och på tal och charter och AI så reste jag till Kreta förra året och bodde på ett AI-hotell.
Gammal 2016-12-05, 14:46
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009

visst var det där du blev medlem i bamseklubben
Gammal 2016-12-05, 14:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av ellada Visa inlägg
visst var det där du blev medlem i bamseklubben
Kunde om jag hade velat, men jag avstod.
Gammal 2016-12-05, 18:59
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015

Citat:
Dessutom fyller Kalimera 20 år i maj nästa år, och det är en hög ålder för en hemsida. Det kanske är dags för Kalimera att gå i pension då.
Det vore så fruktansvärt ledsamt!!!

/ Kajja 😩
Gammal 2016-12-05, 19:44
LaRose LaRose är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2011

Ja, sannerligen...
Gammal 2016-12-05, 22:04
Admirala Admirala är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Och på tal och charter och AI så reste jag till Kreta förra året och bodde på ett AI-hotell.
Om det er sant, og det går jeg ut fra at det er, så er jeg helt ferdig her.
Gammal 2016-12-05, 22:41
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Kalimera i pension?
Kvällens chockbesked, sanna mina ord. Jag har full förståelse, för att du inte vill lägga mer tid, men det vore oerhört trist...

/Netwolf
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:44.