Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-03-25, 07:42
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Men, va härligt Birgitta!
Svara med citat
Gammal 2021-03-25, 10:06
Fältjäntans avatar
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2015

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Voula har meddelat att alla invånare på Agathonissi har nu fått sin vaccination.
Ser också med glädje att Fournis befolkning är vaccinerade enligt Thopers inlägg.

Nu har även jag fått min första spruta. Kretaresan i början av maj fryser inne, då jag inte vill missa spruta 2.

Birgitta, vars bild har hamnat på sniskan, kanske för att jag är så glad!
Grattis till första sprutan, tråkigt med inställda Kretaresan, men jag förstår
varför. Jag själv väntar på att få boka tid till spruta i början av april.
Kerstin
Svara med citat
Gammal 2021-03-25, 10:28
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Grattis till sprutan, Birgitta! Här i Finland har vi ju i alla fall för tillfället 12 veckors mellanrum så man får vänta längre på andra dosen.

Läget i Grekland är nog inte alls bra, kanske är det bara så att folk gör vad de vill trots lockdown. Och sen är det ju det här med mutationerna. Den brittiska varianten lär ju smitta mycket lättare. Och det tycks ha kommit lite som en "överraskning". Och sen har vi ju den sydafrikanska, brasilianska och vad det nu ännu kan komma. Här i Finland kommer regeringen att dra igenom striktare restriktioner i de värst drabbade områden. Gäller Helsingforsregionen och Åbo. Mest tydligen för att man försöker få bukt med dem som struntar i allt och håller privata partyn osv. Få se om det kommer att lyckas med att få det och gälla före Påsk. Bryter man mot restriktionerna kan man få böter på 40 €.

Tänk, denna tid ifjol, tänkte vi alla att nästa år kan vi resa till Grekland som vanligt. Men så är det ju inte, tyvärr. Hoppas sommaren nu hjälper för nu har vi ju vaccinationerna i alla fall.

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2021-03-25, 14:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Grattis Birgitta!

Min mamma, som är vaccinerad, har varit hos frissan och klippt sig, och varit och köpt vårblommor till balkongen. Hon är så lycklig!

Jag läste om er situation Anne. Ni har ju ändå klarat er bra, men viruset är lurigt och allt kan förändras fort! Det märks inte minst i Grekland där det sprider sig väldigt fort.
Svara med citat
Gammal 2021-03-26, 10:24
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Janne, så härligt att din mamma har fått båda sprutorna. Nu kan hon njuta av våren. Man måste ju förstås vara försiktig ändå för man kan fortfarande bli sjuk även om är vaccinerad, men risken för allvarlig sjukdom är inte så hög, säger de.

Här i Finland kommer de möjliga begränsningarna nog inte att komma att gälla före Påsk i alla fall. De skall godkännas av riksdagen osv. Och kanske kommer något att ändras, allt är öppet ännu, det har delvis kommit ganska mycket kritik. Mig påverkar det ju inte direkt eftersom jag bor på landet. Här har vi tillsvidare haft 15 bekräftade fall och alla har kunnat smittspåras så det är ganska lugnt. Men restaurangerna och caféerna får bara sälja takeaway för tillfället och de allra flesta har munskydd i butikerna.

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2021-03-26, 14:56
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Janne, så härligt att din mamma har fått båda sprutorna. Nu kan hon njuta av våren. Man måste ju förstås vara försiktig ändå för man kan fortfarande bli sjuk även om är vaccinerad, men risken för allvarlig sjukdom är inte så hög, säger de.
Jo, det säger det, men hon är fortsatt försiktig och träffar bara oss i familjen (med avstånd) och hennes kompisar som också är vaccinerade.
Svara med citat
Gammal 2021-03-26, 10:31
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Thoper Visa inlägg
Det är många småöar som är färdigvaccinerade, och fler på gång!
https://greekcitytimes.com/2021/03/0...greek-islands/

/Thoper
Oppløftende. Men..det er jo alltid et lite ‘Men’...hvor stor andel av befolkningen på den enkelte øy vil la seg/har latt seg vaksinere, mon tro?

På en øyside diskuteres det stadig om pandemien virkelig finnes, konspirasjonsteorier blomstrer og vaksinemotstandere er aktive. En lokal skrev nylig at når hxn ser hvor mange som ikke vil vaksineres og/eller(?) gir blaffen i smittevern, kan det ta årevis før øya ‘friskmeldes’. Time will show..

Sånt får meg til å huske/minnes Louisas innlegg i denne tråden. Hun fortalte bl a om dagliglivet der hun bor, reflekterte rundt mange aktuelle temaer.
Svara med citat
Gammal 2021-03-26, 14:57
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
Oppløftende. Men..det er jo alltid et lite ‘Men’...hvor stor andel av befolkningen på den enkelte øy vil la seg/har latt seg vaksinere, mon tro?
Jag tror (har läst någonstans) att Grekland har vaccinerat fler än vad vi har gjort i Sverige.
Svara med citat
Gammal 2021-03-21, 13:31
Kalimeras avatar
Admin

Antal fall ökar igen dramatiskt i Grekland. De senaste fem dagarna (idag inte inkluderat) har det rapporterats 13 409 fall av Covid-19, 284 döda och antal patienter som intuberas är uppe i 672.
Svara med citat
Gammal 2021-03-24, 14:48
Kalimeras avatar
Admin

Igår rapporterades 3586 fall av Covid-19 i Grekland, det är den högsta siffran sedan pandemin började. I förrgår var 12,13 % av alla som testades positiva. Antal dödsfall var igår 51, och de senaste sju dagarna har 386 personer avlidit. Sedan pandemin började har 7582 avlidit. Just nu vårdas 699 patienter på IVA. Detta trots att Grekland mer eller mindre har befunnit sig i lockdown sedan oktober. Sjukvården befinner sig just nu under extremt hårt tryck.

Vaccinering pågår för fullt och fler och fler vaccineras. Vi får hålla alla tummar och tår vi har att det ska vända snart.
Svara med citat
Gammal 2021-03-31, 11:07
Kalimeras avatar
Admin

Jag har tråkiga nyheter från Grekland.

Igår rapporterades 4340 nya fall av Covid-19, vilket med råge är det högsta antalet på en dag sedan pandemin började. Antal patienter som vårdas på IVA är nu 741, det är också det högsta antalet sedan pandemin började. 72 nya dödsfall har registrerats och nu är antalet avlidna uppe i 8017.
Svara med citat
Gammal 2021-04-01, 00:52
LaRose LaRose är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2011

Ja, det verkar vara synnerligen dålig korrelation mellan lockdown och antal smittade/sjuka/döda. Detta bådar inte gott.
Svara med citat
Gammal 2021-04-02, 10:39
Netwolfs avatar

Mot Fourni!
Svara med citat
Gammal 2021-04-02, 18:24
LaRose LaRose är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2011

Jaa, Fourni! Jag tar kvasten!
Svara med citat
Gammal 2021-04-02, 22:14
Catlady Catlady är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008

Jag är med
"Hasta Kvasta" Nuuuuu.....
Svara med citat
Gammal 2021-04-13, 19:33
Kalimeras avatar
Admin

Senaste nytt om Covid-19 i Grekland.

I dag sattes flera nya “rekord”, det gäller antal fall på Kreta (172), antal avlidna under en dag (93) samt antal patienter som vårdas på IVA (802).

Mer information finns här på Kalimera
.
Svara med citat
Gammal 2021-04-14, 06:31
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Antalen 93 resp. 802 gäller för hela Grekland den 13 april.
172 smittade gäller för Kreta.
Om jag har förstått rätt.

Birgitta
Svara med citat
Gammal 2021-04-14, 10:40
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Antalen 93 resp. 802 gäller för hela Grekland den 13 april.
172 smittade gäller för Kreta.
Om jag har förstått rätt.
Stämmer bra det.
Svara med citat
Gammal 2021-04-14, 14:03
Netwolfs avatar

Nu får ett gäng ovaccinerade holländare tillbringa en vecka på Rhodos, som ett expriment att turista ovaccinerat. Kravet är att de inte får lämna hotellområdet.

Fy bubblan. Först tänker man att man såklart hade nappat, men sen tänker man efter. Efter två dar, hade jag påbörjat utbrytningar till den riktiga världen utanför. Hade aldrig stått ut - inlåst i Grekland!

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2021-04-19, 23:44
theresa theresa är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Nu får ett gäng ovaccinerade holländare tillbringa en vecka på Rhodos, som ett expriment att turista ovaccinerat. Kravet är att de inte får lämna hotellområdet.

Fy bubblan. Först tänker man att man såklart hade nappat, men sen tänker man efter. Efter två dar, hade jag påbörjat utbrytningar till den riktiga världen utanför. Hade aldrig stått ut - inlåst i Grekland!

/Netwolf
Varför Åka till Grekland om man inte får se Grekland? helt obegripligt....Bara se ett Hotell....det kan jag göra hemma, äta, dricka kan jag göra hemma. Man åker ju till Grekland för att SE Grekland....Träffa Folket, njuta av naturen, dom underbara dofterna, utflykterna och framför allt Stränderna....
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:45.