Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-06-07, 21:53
siimomalin siimomalin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Inlägg: 15
Standard Restaurangbesök

Många undrar vad det finns för bra ställen att äta på, så också vi. Så vi tänkte "recensera" de platser där vi äter middag på under våra två veckor i Platanias. Förmodligen blir det mest platser i Platanias men det kan också bli några i området runt Platanias.

OBS. att detta är vårat omdöme och många andra kan ha andra erfarenheter om de restauranger vi kommer att besöka/har besökt.

Symposium - Platanias

Båda åt:
Vitlöksbröd till förrätt för €1,90.
Till huvudrätt testade vi på souvlaki (fläskkött) med tzatsiki,
grönsaker och pommes frites för €12.80.
Till efterrätt åt hon choklademouse (€5) och han bananasplit (€6).

Båda var mycket nöjda med med maten, det var tillräckligt för att bli mätt och
det var värt sitt pris. Servicen höll en hög nivå och det var mycket att göra
för dem - ändå fick man maten mycket snabbt.

Mat 4/5
Det var en mycket bra måltid, speciellt med La Gondola i bakhuvudet från kvällen
innan. Men inte bara det, maten var riktigt bra tillagad och serverades på ett
bra sätt - GOTT!

Miljö 5/5
För att vara Platanias så verkar det inte bli bättre än såhär, vi har inte hittat
något längst huvudgatan som skulle slå detta i utseende. Harmoniska färger med
grekisk bakgrundsmusik och trevlig personal.

Service 4/5
Personalen jobbade på bra men när det gick mycket folk på en gång så var det svårt
att få tag i notan. De prioriterade dukning, det verkade som om personalen hela tiden
ville göra något och när de fick chans att duka av och göra klart bordet för andra
gäster (hela tiden fullsatt) så hamnade vi i skymundan.

Totalt 13/15

-----------------------------------------------------------------------------

La Gondola - Platanias

Båda åt: tzatsiki till förrätt. €3,5 styck.
Han åt: Pepparstek med en ljummen potatis (stor) och stekta grönsaker.
Hon åt: Pasta med lax och parmesan.

Steken för €17 och laxpastan för €10,5. Pepparsteken var god men potatisen
smakade uppvärmd, laxpastan var underlig. Det var pasta kokt i apelsin
vilket inte gillades av någon utav oss och det slutade med att de fick
tillbaka det mesta av pastan, laxen åt hon upp.

Mat 2/5
Ovan text talar sitt egna språk, det är dock huvudrätterna som drar ner betyget!

Miljö 3/5
Fint ställe några meter ovanför vägen, rätt mysigt.

Service 3/5
Maten kom in väldigt fort efter beställning och det var faktiskt lite väl fort,
vi hann äta upp på ca. 30 minuter och sen tog det ytterligare 30 innan vi kom därifrån. Snabbt i början, långsamt i slutet.

Totalt 8/15
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-06-07, 22:20
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Restaurangbesök

Så kul att Symposium fick så högt betyg ännu idag....Jag åt där flera gånger både 2000, 2002 och 2003 och var lika nöjd var gång....Man fick alltid riklig fruktsallad "på huset" eller om man ätit dessert redan en god dryck efteråt...
Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-06-08, 12:33
myssas avatar
myssa myssa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 599
Standard Sv: Restaurangbesök

kul att läsa era bedömningar.
ska alldeles säkert göra ett besök på symposium det hör liksom till.
undrar om "stor magen" jobbar kvar?
jag har också liksom lissi goda erfarenheter av stället.
deras kyckling alalume är super god.
alltid ett godisfat efter maten fyllt med olika marmelad grejer.
generösa portioner.
och rakin snålar dom inte heller med.
myssa....
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-06-08, 17:35
siimomalin siimomalin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Inlägg: 15
Standard Sv: Restaurangbesök

Tyvärr gick det inte att editera första inlägget vilket var meningen från början, så nu blir det ett nytt inlägg för varje nytt ställe.

Adama - Platanias

Båda åt tzatsiki (€2,50) och vitlöksbröd (€1,40) till förrätt.
Han åt pizza Platanias (bacon, ost, champinioner, skinka) för €7,40
och hon åt Carbonara för €5,90.

Förrätten var god och det som till synes såg lite ut vid huvudrätten
mättade väldigt bra. Enligt mannen vid ingången så var detta den senaste
restaurangen i Platanias, två veckor gammal. Vet inte riktigt om det stämde
men ställe var fräscht. Maten var god, än om pizzan hade extrema mängder
ost på sig.

Mat 3/5
Bra mat som man blev mätt på, gott. Däremot inget speciellt exklusivt och
det var väldigt snällt mot plånboken (än om priserna i menyn var ca €½ billigare
än vad som senare hamnade på räkningen).

Miljö 4/5
Ny och fräsch miljö med sköna stolar och bra med växter. Finns en lekplats
för barnen på baksidan med en lång ruschkana och en studsmatta.

Service 3/5

Servicen var bra men inte extraordinär.

Totalt 10/15 (rekomenderas starkt för middag som skall vara snäll mot plånboken)
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-06-09, 08:23
daga daga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Ort: Luleå
Inlägg: 37
Standard Sv: Restaurangbesök

Tack så jätte mycket för restaurang bedömningarna!! Vilken bra ide´!De kommer verkligen att komma väl till pass! Har skrivit ut dem, och tar med till Kreta Platanias(dit vi åker på lördag) Ska verkligen bli skönt med lite värme nu!!! Natten mot söndag hade vi bara 2 grader.....så: summer, here we come!!
Daga
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-06-09, 14:37
grusis grusis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Inlägg: 3
Standard Sv: Restaurangbesök

Tack så himla mycket för tipsen blir kul att kanske testa dem när vi åker ner nu på torsdag, Marika Suites, Platanias.

Men hade nog viljat ha några tips på riktigt kassa ställen (även om gondola inte var så hett) som man inte vill förstöra semestern på. Någon som har riktigt kassa ställen i området ?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-06-09, 15:10
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Restaurangbesök

Jag tror det är bra att det inte tipsas om "kassa" ställen... Smaken är SÅ olika och det vore inte rättvist om man bojkottade restauranger på så lösa grunder tycker jag... JAG kanske tycker den är kass av olika orsaker, men en annan tycker den är jättebra och går ofta dit...En bra tumregel är att de restauranger som alltid har lite folk är kanske inga höjdare och då går vi inte in....Ser man att det alltid är fullt och att det också finns många greker där så är antagligen restaurangen bra..Konstigare är det nog inte..
Men det är min högst personliga åsikt...

Vi provar friskt olika restauranger när vi är i Grekland och har sällan andras rekommendationer med oss...Är det någon som många talat om som bra och om det passar oss äter vi där, men mer än en gång har vi haft en helt annan åsikt

Lissi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-06-09, 15:21
moelvs avatar
moelv moelv är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Moelv, Norge
Inlägg: 286
Standard Sv: Restaurangbesök

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
...En bra tumregel är att de restauranger som alltid har lite folk är kanske inga höjdare och då går vi inte in....Ser man att det alltid är fullt och att det också finns många greker där så är antagligen restaurangen bra..Konstigare är det nog inte..
Men det är min högst personliga åsikt...
Lissi
Samme erfaring har vi også.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-06-09, 16:41
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Restaurangbesök

Jag håller med föregående talare. Och kan samtidigt meddela att vi råkade aldrig ut för några riktigt kassa ställen när vi var i Platanias 2007. Det kanske inte finns några sådana där..
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-06-10, 18:23
daga daga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Ort: Luleå
Inlägg: 37
Standard Sv: Restaurangbesök

Jag tror nog att det finns bra och dåliga ställen i Platanias också ..(ta bara rest. enplo i chania)...
så jag tycker att det är bra att lyfta de som någon tycker faktiskt är bra!!Sedan är ju smaken naturligtvis delad... men det kan ju vara bra med lite tips, så att man inte träffar på de absoluta bottennappen..../daga

Senast redigerad av daga den 2009-06-10 klockan 18:24. Anledning: felstavning
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-06-10, 18:40
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Restaurangbesök

Citat:
Ursprungligen postat av daga Visa inlägg
så jag tycker att det är bra att lyfta de som någon tycker faktiskt är bra!!daga

..det sa jag inte var fel.....( om det är mitt inlägg Du syftar på ) det var att sätta ut namn på "riktigt kassa ställen" som kändes lite hårt då som sagt det kan slå så fel då smaken är så olika....

Falet med "En Plo" är lite annorlunda då det var en slags bedrägeri med notan/priserna.

Lissi
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-06-11, 10:48
Mozs avatar
Moz Moz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 71
Standard Sv: Restaurangbesök

Tack för tipsen! Jag åker till Platanias i slutet av juli och kommer verkligen att försöka prova de restauranger ni tipsade om. Tyvärr ska jag bara vara där en vecka (hade helst velat haft två, men plånboken tål inte alltför hårda ansträngningar).

Tack!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-06-11, 18:30
siimomalin siimomalin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Inlägg: 15
Standard Sv: Restaurangbesök

Souroupo - Platanias

Vi åt en mixad grilltallrik som var för två. Den innehöll kyckling, lamm, hamburgare, fläskkött,
något entrecoteliknande och en till köttbit. Serverades med pommes frites och enstaka
grönsaker. Beställde också in en tzatsiki (€3,40) till detta då det var en sås baserad på djionsenap som
ingick. €29,90 kostade grilltallriken och vitlöksbrödet vi åt till förrätt kostade €2.40.

Mat 4/5
Det var extremt mycket mat, vi åt upp lite mer än hälften, och det var väldigt gott. Tyvärr så serveras
all mat med pommes frites, likaså denna.

Miljö 3/5
Det var fint och rent på restaurangen men det var också väldigt enkelt. Toaletten var dock den fräschaste
jag någonsin skådat på en restaurang på Kreta.

Service 5/5
De enda dem inte gjorde var att hälla upp dricka i glaset varje gång det tog slut, men det var
skönt att slippa. Dem gjorde allt annat. Vi "testade" dem av misstag då ett glas vältes och det gick i
kras. Det tog ca. 1 minut innan vi hade ett nytt glas, två nya dukar, nya servetter och ny dricka på bordet.
Tre anställda jobbade mycket effektivt med att städa bort det vi hade orsakat - serivce på hög nivå!!!

Totalt 12/15

-----------------------------------------------------------------------------

Casa di mare - Agia Marina

Vi åt varsin tallrik med vitlöksbröd (€2,50) och svärdfiskfilé med ris och grönsaker (€ 8,90) till huvudrätt.

Mat 3/5
Maten var god men inget speciellt. Vitlöksbrödet var dock av det bättre slaget, man fick lite grönsaker och
vitlökssmör till. Huvudrätten var en stor svärdfiskfilé med lite ris och en liten kålblandning.

Miljö 3/5
Plus för att det låg precis vid havet men det kändes mer som ett lunchställe än ett middagsställe.

Service 3/5
De var bra och trevliga, men lite för turistigt för honom. De pratade svenska väldigt ofta och det hör liksom
inte till när man är utomlands och pratar med främlingar - tyvärr.

Totalt 9/15
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-06-11, 18:32
siimomalin siimomalin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Inlägg: 15
Standard Sv: Restaurangbesök

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag tror det är bra att det inte tipsas om "kassa" ställen... Smaken är SÅ olika och det vore inte rättvist om man bojkottade restauranger på så lösa grunder tycker jag... JAG kanske tycker den är kass av olika orsaker, men en annan tycker den är jättebra och går ofta dit...En bra tumregel är att de restauranger som alltid har lite folk är kanske inga höjdare och då går vi inte in....Ser man att det alltid är fullt och att det också finns många greker där så är antagligen restaurangen bra..Konstigare är det nog inte..
Men det är min högst personliga åsikt...

Vi provar friskt olika restauranger när vi är i Grekland och har sällan andras rekommendationer med oss...Är det någon som många talat om som bra och om det passar oss äter vi där, men mer än en gång har vi haft en helt annan åsikt

Lissi
Vi tänkte noga på detta innan vi ens postade här men som vi poängterar
i första inlägget så är detta våra erfarenheter och det kanske finns någon
som vill ha tips, alla är vi olika. Vi själva testar nya ställen varje dag och
lyssnar sällan till tips.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-06-11, 18:38
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Restaurangbesök

Jag tycker att era bedömningar är väldigt sansade och genomtänkta....Ni har verkligen bemödat er om att vara seriösa. Jättebra!
Jag menade helt generellt att ha en tråd med "Kassa restauranger" eller liknande. Jag kanske tolkade ett av inläggen fel. (Inte ert alltså)Det var alls inte riktat mot er!!

Lissi
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-06-13, 18:44
siimomalin siimomalin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Inlägg: 15
Standard Sv: Restaurangbesök

The olive tree - Platanias (mot Agia Marina)

Vi delade på en Bruchetta för €4 till förrätt och tog varsin stek, hon en vitlöksstek och han
en pepparstek, för €17 styck.

Mat 4/5
Bruchettan var mycket god med tomater, fetaost och oliver. När man fick in steken tillsammans med
en bakad potatis, en klick ris, ärtor, rödbetor och broccoli så kändes det lite men man blev väldigt mätt.
Hennes kött beställdes "well done" och det fick konsekvensen att köttet var något bränt i kanterna, detta
drog ner betyget.

Miljö 4/5
Fin restaurang precis vid havet men det kan fortfarande vara bättre stolar/bord och andra ting. För en femma
krävs det mycket.

Service 4/5
Bra service, dem kändes något förvirrade ibland (verkar inte ha koll på vilka bordsnummer som vilka bord har)
men det fixade dem snabbt och det blev aldrig några fel utan osäkerheten var det enda som syntes. Beställde
två Bruchettas men servitören rekomenderade oss att dela på en, vilket visade sig vara tillräckligt.

Restaurangen var rekomenderad av Apollo, skulle nog inte besökt restaurangen annars. Den ligger några meter
ner från huvudvägen mot havet.

Totalt 12/15
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-06-14, 22:15
siimomalin siimomalin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Inlägg: 15
Standard Sv: Restaurangbesök

Abelopas - Platanias

Han åt tzatsiki och hon vitlöksbröd till förrätt (pris saknas då vi har dåligt minne och inget kvitto på samtliga rätter). Han åt en pizza special och hon en kyckling souvlaki. Tillsammans med bubbelvatten så kostade det €27, vilket var mycket överkommligt på detta ställe.

Mat 3/5
Bra och gott. Lunchaktig mat, men stället var sådant och det var inget fel med det. Högre betyg = finare
restaurang. Inget fel på maten alltså.

Miljö 3/5
Mysigt men halva restaurangen såg "avstängd" ut. Något litet, därav alltid fullsatt. Härligt med grekisk musik.

Service 3/5
Bra, en servitör var extremt stressad och den andre kompencerade honom bra.

Totalt 9/5

-----------------------------------------------------------------------------

Oskar - Platanias

Vi åt tzatsiki (€3,50) till förrätt. Hon åt kyckling med vitlökssås och han åt kyckling schnitzel. Hennes mat kostade €9 och hans €7,50.

Mat 3/5
Han saknade sås till sin mat så han beställde in en till tzatsiki (Ja, vi äter massa tzatsiki
och lär fortsätta med det i all evigeht ) Annars var maten bra och vi beställde till bakad potatis.
Greker verkar ha en förkärlek till pommes frites, eller så är det billig och fett.

Miljö 3/5
Mycket bra utsikt men väldigt underlig planlösning och det var blandade möbler och de stolarna vi
satt på var något obekväma. Regnar det på den restaurangen så lär allt nog bli blött, alltså var det
mycket härligt att sitta där i solsken/solnedgång.

Service 2/5
Det var mycket svårt att få tag på en servitör då det var en sådan underlig planlösning och de verkade
vara mycket stressade än om de var många. Men betyget hade förmodligen sett annorlunda ut om vi hade
satt oss längre ner, nu satt vi längst upp med 5-6 andra bord istället för längre ner där det verkade
vara bättre planlösning.

Totalt 8/15
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-06-15, 21:44
siimomalin siimomalin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Inlägg: 15
Standard Sv: Restaurangbesök

Dos amigos - Platanias

Vi delade på en Nachostallrik (€6,50) till förrätt, tur att vi inte tog två för det var väldigt mycket mat.
Han åt Fajitas Compo vilket betydde tre tortillas tre såser och en stor tallrik med kött och kyckling stekt i sås.
Den kostade €18. Hon åt en Fajitas med kyckling för €13,50. Hon fick en tortilla mindre och något färre grönsaker.

Mat 5/5
För att vara en mexikansk restaurang var maten superb! Det var inte grekiskt alls vilket var skönt att slippa för en dag. Finner inga fel i maten. Starkt och mycket mat.

Service 3/5

Dem hade många kunder och alla servitörer vad stressade. En beställning av en vatten glömdes bort så vi fick påminna efter 5 minuter. Ingen fara då vi hade vatten i glasen, men ändå. Däremot kan man kanske inte förvänta sig så mycket mer service, maten var ju ändå kanon!

Miljö 4/5

Det var en av de fräschaste restaurangerna vi varit på, allt såg nytt och fräscht ut.

Totalt 12/15


Säkerligen flera stavfel och syftningsfel i dessa inlägg men vi är som sagt på semester
Svara med citat
  #19  
Gammal 2009-06-16, 21:02
siimomalin siimomalin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Inlägg: 15
Standard Sv: Restaurangbesök

Platanias Palace - Platanias

Båda åt tzatsiki (€2,70) och hamburgare (€7,50).

Mat 3/5
God och välstekt hamburgarer med bröd och lite grönsaker. Vi trodde aldrig att tzatsiki kunde smaka illa,
men här var den kryddad med peppar och det blev för starkt, dåligt!

Miljö 2/5
Fin utsikt över hela Platanias och över stora delar hav, däremot var stället i sig småsunkigt och bestick samt
porselin var smutsigt (fast grodd smuts men även döda små insekter).

Service 3/5
Mycket snabb men att hämta en extra vatten tog för lång tid. Dem hade inget att göra samtidigt som det fanns många
av dem (servitörer alltså).

Totalt 8/15 (billigt och fin utsikt, men det var nog det enda. Allt annat var rätt dåligt)
Svara med citat
  #20  
Gammal 2009-06-16, 21:40
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Restaurangbesök

Jag har inte ätit på mer än något enstaka ställe som har recencerats här men får ändå några undringar...
Vi var i Platanias senast i slutet av juli ifjol och de priser som nämns här är ju fruktansvärt höga Antingen har priserna gått upp oerhört, vilket de inte har gjort enligt svägeskan som var nere för 2 veckor sedan, eller har ni haft otur att hamna på alla "dyra ställen" Dagens rec. nämns stället som billigt med hamburgare för 7.50? Intressant...
Att Symposium "chockhöjt" sina priser skrev jag om redan ifjol...Nu kostar souvlakin precis 100% mer än 2007
Vi brukar snitta på ca 10 E/pers och då ingår öl el vin. Det ska bli väldigt intressant att se hur "våra" tavernor ligger prismässigt när vi kommer ner om drygt 3 veckor.

Senast redigerad av nilam den 2009-06-16 klockan 21:50. Anledning: önsketänkande, skrev om 2 veckor ist för 3
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT