Kalimera Grekland Kreta.

Stränder, bagare & tavernor i Paleochora på Kreta

Jag vaknade till en av de vackraste soluppgångar jag har sett. Solen dök upp liksom från ingenstans. Fast det gjorde den ju inte, för den dök upp ur havet. Jag fick liv i Camilla som gick till bagaren i soluppgångens sken. Hon kom tillbaka med gott bröd, ett stort leende och några fina bilder.

Soluppgång i Paleochora på Kreta.

Camillas morgonsoliga promenadväg till bageriet i Paleochora.

Frukosten kunde vi äta ute på vår stora altan. Äntligen lite värme! Janne och Gittan kom förbi halv tio, och redan innan klockan slagit tio var vi på rull igen. Vi började med att köra på en väg som gick i en ravin, som jag tror heter Anidri. Där var så vackert, och det verkade getterna också tycka för det var getter överallt. Tyvärr såg vi även flera tunnhundar som vaktade vägen så att inte getterna skulle fly. Kan inte förstå hur man kan låta hundar leva sina liv i varma oljefat. Jävla djurplågare till ägare!

Anidri. Paleochora. Kreta.

Den vackra vägsträckan genom ravinen Anidri ovanför Paleochora.

Efter denna lilla utflykt i bergen körde vi ner till Paleochora igen. Vi möttes av ett spegelblankt hav och en sol som värmde på riktigt. Tack! Vi körde sedan västerut längs kusten ända bort till Krios beach. (På vägen dit passerade vi alldeles för många fula växthus.) Krios var en fin tvådelad strand med en kantina.

Krios beach. Paleochora. Kreta.

Den minsta av de två stränderna i Krios.

Vi var hungriga men ville inte äta på en kantina så vi körde tillbaka längs kusten. Nästan hela kuststräckan kantas av stränder, stora och små. Vissa av stränder omges av stora sanddyner. Jättehäftigt! När vi kom till Grammeno såg vi en taverna som låg i en trädgård. Den såg inte öppen ut, men det var den som väl var. Tavernan hette To Grammeno och var så jäkla bra att det den är värd en omväg. Råvarorna kommer från egna odlingar. Vi åt en helt fantastisk lunch som bestod av fem rätter som vi delade på. Tre av maträtterna hade vi aldrig smakat tidigare. Notan slutade på 31 € för fyra personer!

Taverna To Grammeno . Paleochora. Kreta.

Taverna To Grammeno är värd en omväg. Fantastisk mat!

När vi kom tillbaka till Paleochora satte vi oss utanför en bar där det fanns internet. Det var länge sedan vi haft tillgång till internet så det var på tiden. Jag hade fått 5 347 mejl! Jag fick hämta flera gånger, och rensa på servern. Sedan satt vi och njöt av den coola stämningen på torget. Paleochora är verkligen en trevlig bekantskap.

WiFi. Internet. Paleochora. Kreta.

Nytt personligt rekord i antal mejl. 5 347 styck!

På vägen hem till våra rum gick vi upp till den gamla borgen som ligger ovanför byn. Inte mycket att se, förutom en massa getter, vackra vyer över Paleochora och de intilliggande bergen. När vi kom hem bytte jag och Camilla rum, och det var ännu större, och ännu finare än vårt första rum. Kan inte förstå hur det kan kosta bara 27 €. Vi satte oss på vår nya balkong och njöt av utsikt och en öl. När Janne och Gittan kom fick de också vara med och njuta.

Taverna Dionysos på huvudgatan i Paleochora. Kreta.

Taverna Dionysos på huvudgatan i Paleochora.

På kvällen gick vi tillbaka till Taverna Dionysos som var fullt även denna kväll. Skillnaden mot igår var att alla satt ute. Lite kallt tyckte vi nog att det var, men vi ville inte vara sämre än alla andra, så vi satt också ute och åt. Kvällens middag bestod bland annat av lamb chops, några grillspett, sallad och bönor i vitlök. Lika gott som igår, och lika billigt.

« Föregående dag | Startsidan | Nästa dag »