Resebrev från Grekland

© Text: Yvonne Fredman

Paleochora 2004

Detta kommer att handla om en liten del av Kreta, Paleochora på södra delen av ön. Efter att tidigare ha besökt P. kände jag att jag bara måste tillbaka. Då en resa dit för hela familjen skulle göra att den planerade Englandssemestern samma sommar skulle frysa inne bestämde jag mig för att resa själv. En flygstol med Fritidsresor och avgång från Landvetter var det som skulle avhjälpa min längtan.

27/5 funderade lite på vad jag höll på med när jag 01.30 lastade in min packning i bilen för att ensam köra ner till Landvetter, men det gick snabbt över. På planet hamnade jag bredvid en Harley Davidson man. Han var oerhört flygrädd och var lagom salongsberusad vid 10.00 tiden, till största delen med hjälp av en egen coca cola flaska med mycket ljusbrun vätska.

Väl inne i Chania kände jag att jag inte ville tillbringa tre timmar inne i staden, längtade bara till lugnet i Paleochora. Gick till busstationen och köpte vätska och tittade på folk. Bussresan till Paleochora är fantastisk, tvärs över ön och på slutet rätt ner i Libyska havet. Var framme enligt tidtabell, 17.45 och gick direkt dit jag tänkt mig att bo, Christos, restaurang och boende nästan längst bort vid pebblestranden. Den första person jag mötte var en gammal man på strandpromenaden som direkt började prata med mig. Han pekade ut på båten som kom in i hamnen och såg mycket belåten ut. Det var ju rena grekiskan men jag tog det som att han välkomnade mig till den vackraste platsen på jorden med sitt lite tandlösa leende.

Paleochora är en fantastisk by. Ligger ute på en halvö, bergen och de omgivande uddarna bakom och rätt fram bara hav. Stället lever ju givetvis bla. av turister men har inte anpassat sig så att det stör. Allt som man behöver finns där, men du behöver inte råka ut för inkastare, stressad butikspersonal eller saltade notor. All trafik, och då menar jag all, stängs av vid 18.00 tiden, längs strandpromenaden och gatorna i byn. Strömmen går ibland, och allt blir svart som i en säck, men lugn den kommer tillbaka. Det är lätt att snabbt få vanor på detta lilla ställe. Mitt favoritställe på kvällen, för vin, ouzo, kaffe eller varför inte glass är Yannis. Yannis själv är pappan och hans son och dotter sköter stället, själv pratar han mest med gästerna. Det finns gott om matställen, och stämningen är mycket avspänd. Under min alldeles egna vecka i Paleochora hann jag med en del, i alldeles eget tempo. Det finns två stränder, en på västra sidan, lång sandstrand, och den mot öst, pebblestranden. Den består av sten, runda mjuka stenar, och vattnet är lite svalare än vid sandstranden. Detta är min favoritstrand. Lägger mig bortom själva stranden där solstolarna står, där kan man vara nästan ensam. Vattnet är perfekt att snorkla i. klocka behövs inte, du vet med hjälp av båtarna, när Samaria kommer in mot hamnen, då är hon nästan 18.00. Kan vara på tiden att gå och ta en dusch, vila lite och sen gå ut på byn. Under veckan jag var där växte månen till full, en nästan ovanjordisk upplevelse att sitta på Christos tak med en ouzo och betrakta den lilla byn i kvällsbelysning och se hur månen hänger som en lykta över hela havet. En dag åkte jag med färjan till Sougia, en by en bit bort. Anledningen till att många tar sig dit är utgrävningar, som ligger på vandringsavstånd ovanför byn. Jag åkte dit för att se mig om. Sougia var en besvikelse, bedagat och schabbigt. Stranden var lång och fin, men ockuperad av fordon(mest tyska) som sett sina bästa dagar. Tältläger, gjorde att man inte kunde utnyttja den skugga de träd som fanns gav, längst bort på stranden finns grottor och bergsformationer, de var belamrade med tält, kokplatser och sovsäckar på vädring. En annan dag åkte jag till Elafonissi, det omtalade området. En fantastisk båtresa, hade hela fören för mig själv, grekiska flaggan smattrande över huvudet och havet åt ena hållet och södra Kreta som slänger sig ner i havet på den andra. Elafonissi är fantastiskt, men tänk på att det inte finns solstolar eller parasoller. Särskilt om ni har med barn, man behöver kunna fixa solskydd själv. Nåt som också kan hända är att man blir sandblästrad, marken är så låg så när vinden kommer finns inget motstånd. Det gör ont! Apparater, som CD, kassetter, MP3, kan bli förstörda, hände mig. Nåt som också är att rekommendera är att är att vandra upp till den gamla fästningen, gärna när det har blivit lite mörkt, och bara ta in yvarna. Nåt man inte heller ska missa är utomhusbion. När jag var där visades Zorba, kunde ju inte bli bättre. Att sitta där i mörkret, med alla ljud, katter runt benen och månen rakt ovanför filmduken gav en känsla av att smälta in i filmen, som ju är inspelad i Chaniaregionen. Det som inte stämde var att i denna, numera klassiker, framställs kretensarna som oerhört främlingsfientliga, så är inte fallet idag.

Jag rekommenderar en resa till Paleochora, har funnits chartermål, men det behövs inte. Går jättebra bussar från Chania, boende inga problem. Kan puffa för www.aris-hotel.gr , längst ut på udden, får gå genom gamla staden, det är den sista byggnaden, längre ut ligger hamnen. Finns också flera enklare alternativ, tex. Christios.

3/6, sista dagen åkte jag till Kato Stalos, där vi varit tidigare, en knapp mil utanför Chania. Där skulle Fritidsresors buss avgå på kvällen. Det blev kraftig försening, det var strejk på flygplatsen. När vi väl kom dit rådde organiserat kaos. Flera hundrameters kö utanför och total röra inne i hallen. Men, vi kom iväg såsmåningom, och lämnade Kreta i nattbelysning. Att resa själv är lite speciellt. Du styr din tid själv, bestämmer själv vad du vill göra. Nackdelen är att du inte har någon efteråt att dela upplevelsen med. Jag hade med mig ljudböcker, kassetter, och var laddad med korsordstidningar. Tidningarna hade jag oftast med mig på kvällen när jag satt på cafe eller restaurang. Tråkigt hade jag inte en enda gång.

Yvonne Fredman
Kristinehamn

Kreta på Kalimera »
Fler resebrev från 2004 »

© 1997 - 2005 Jan Eklund / KALIMERA | TA DET LUGNT - Internet: www.kalimera.se - E-post: kalimera@kalimera.nu