Öluff till stora och små öar. Del 4. Serifos.

Serifos

En underbar liten ö, med många härliga stränder och höga berg, det var mycket kontrasternas ö, både geografiskt och "kulturellt". Där fanns mycket pubar, musikbarer och annat modernt samtidigt som det fanns mycket genuint ute i byarna.

Ankomstdagen, måndag
Vi anlöpte hamnen på Serifos som har en mycket lång sandstrand, och dominerar inloppet tillsammans med Choran som ligger vackert en bit upp cirka 300 m.ö.h.

Livadibukten
Vi började titta efter ställen att bo på redan från båten, vi såg en del, men när vi väl kom i land, ställde vi våra väskor utanför Krinas Travel och tog trappan upp till vänster. Efter ett par försök hittade vi Beaufort, när man kommit upp för trappan till parkeringen, gå till höger cirka 100 m.

Där finns Beaufort på vänster sida, skylt med en "riktig" liten mast och blå vågor i relief, ägarna bor i huset till vänster. Vi fick ett mycket prydligt och snyggt hotellrum (30 €/natt) med kyl, AC, TV och t.o.m. duschdraperi! En härlig utsikt från balkongen över stranden, hamnen och Choran.

Vi lögade oss på Livadahki stranden till höger från P-platsen ovanför trappan räknat. Lunchen åt vi på tavernan vid trappens början upp från stranden, Moussaka, Pastitio gott! Efter den sedvanliga duschen och lite insmortning av kropparna blev det lite vila för de gamla "skrottarna".

Jakten på färjetider/möjligheter på att ta sig till Andros startade vi efter vår slummer, men det var moment 22. Vi kunde ta oss till Syros på lördag till måndag men färjan till Andros från Syros gick på torsdag och fredag! D.v.s. när vi väl kom till Syros hade färjan till Andros gått dagen innan.

Vi provianterade nere i byn (Livadi), en hel del barer med popmusik och många äteställen längs hela strandpromenaden.

Vi samlade oss på vår balkong med lite lätt äte, för att smälta att vi inte kunde komma till Andros. Utsikten hjälpte oss lite på traven, lite skymd av huset framför, men helt OK. Vi såg stora delar av stranden och upp mot Choran med alla dess hus, den vackra kyrkan med det röda taket och den blå kupolen, där även den gamla åsnevägen ringlade sig upp för berget.

Andra dagen, tisdag
Moppehyrning hos Krinas Travel/Rent a bike, snabbt effektivt och prydliga moppar. Vi ställde kosan mot Sikamiaviken via Chora. Vi hade en vidunderlig utsikt ner mot Livadiviken. Vilka härliga bad i Sikamia, där det var blandat sand och sten på stranden. Åt gjorde vi på Akrogiali där strandvägen tog slut. Imam och Briam med någon lokal friterad specialité åt vi med god aptit. En hel del cikador på stranden, vi lyckades upptäcka en av dessa nästan osynliga men ganska stora insekter.

Hemfärden mot Livadi gick via Kentarchos på den nya asfaltvägen ner till Ag. Giannis, det var en mäktig känsla att köra på den nya fina vägen som inte hade ens en enda liten pinne som skydd mot stupet nedanför. Det gick inte fort och tungan var rätt i mun hela tiden.

På hemvägen badade vi i viken Ag. Sostis, Helt ljuvlig strand med härligt vatten, där fanns ett litet kapell som hade egen kaj. Vägen dit var dålig de sista 200 m ner till stranden, annars var det normal grusväg.

Sedan det vanliga lugnet och insmortning följt av den goda siestan.

Middagen åt vi på Petros uppe i Choran, tavernan som man rundar när man svänger tillbaka mot Livadi p.g.a. enkelriktningen vid infarten till Chora. Vi åt grekiskt något, men gott var det. Vi var de enda turister och vi var även de enda som satt UTE! Återfärden gick bra, fullt med lyse den här gången, men mycket blåst.

Tredje dagen, onsdag
Mot Kountalas, vi tog vägen via Ramos och sedan när det blev grusväg, var den breddad, förmodligen för att senare asfalteras. Vägen var rätt gropig men inte stora hålor, utan mest att man fick kryssa sig fram.

Vägen runt Kountalasviken var numera asfalterad, men själva viken/stranden tilltalade oss inte, det var inget genuint, mest en rad med semesterhus, ingen taverna. Så vi fortsatte mot Mega Livadi, den byn charmade oss trots att stranden var full av bord och det fanns rester från gruvdriften där. Men det var en levande by med tupp och höns på strandpromenaden. Strandens torra del var inte över sig men kom man väl i var det en härlig sandbotten.

Vi åt Kalamari och Bakaljaro med Skordo på Madistrea, det var till belåtenhet. Helt oförväget startade vi färden över ön mot Psili Amos via Chora, högt uppe på berget var vi, cirka 1.400 m.ö.h. när vi passerade helikopterplattan, innan nerfärden mot Chora började, som ligger på endast 300 m.ö.h. Sedan färd ner mot Psili Amos som hade en härlig sandstrand och en del "rooms to let" eller mer hus att hyra.

Biljetter till Kythnos införskaffades, vi måste åka dit för att kunna komma vidare till Kea dagen efter. Middagen åt vi uppe i Chora på Zorbas vid torget, kyrkan och stadshuset, liten turistfälla men god mat. Något trötta tog vi en virre på balkongen innan det blev den sköna sängen.

Fjärde dagen, torsdag
Färjan till Kythnos gick på eftermiddagen, så det var lite packningsbestyr och riktig frukost på tavernan nere vid trappen till "högra stranden". Sol och bad, stranden bortanför campingen och uppför kullen var mer eller mindre en nudiststrand, härligt vatten men svårt att ta sig i. Där var det ett antal tjusiga villor på sluttningen ner mot stranden. Ingrid tappade sin klocka på stranden, vilket vi upptäckte när vi kom upp på rummet. Ingrid fick tillbaka den av tjejen som låg på "vår" plats, hon hade hittat den och tagit vara på den, Grekland i ett nötskal.

Båten till Kythnos försenad en timme, men sedan var vi på väg mot Kythnos igen.