Resa till Karpathos i maj. Del 1.

Nu har vi varit hemma från Karpathos exakt två veckor, saknaden är stor. Förr oss var Karpathos en ny ö, och nya öar kan ibland ta tid att "tycka om", så också Karpathos. Men allteftersom dagarna gick började vi mer och mer tycka om ön, det slutade med att vi tog Karpathos till våra hjärtan, och det var med stor sorg vi åkte därifrån. Varför det var så ska jag berätta en annan gång, och det ska jag göra i den Karpathos-guide som lanseras i höst.

Tre saker vill jag redan nu lyfta fram: människorna, naturen och stränderna.

I stället för ett resebrev bidrar jag med ett bildbrev, här nedan presenteras några bilder från varje dag, det var inte lätt att välja ut 21 bilder av de 983 som vi kom hem med. Håll till godo.

DAG 1

Karpathos lilla flygplats.

Karpathos lilla flygplats välkommande oss med det kortaste bagageband vi sett. Utanför flygplatsen väntade taxichauffören Georgios på oss, han körde oss till Elias Rooms i Pigadia där...

Traditional karpathatian style bed.

...vårt rum med denna säng väntade på oss! Vi kände oss förflyttade till Indien där vi har bott i gamla maharajaslott med sängar exakt som denna. Men detta var inte indisk stil, det var "traditional karpathatian style". Och den stilen trivdes vi väldigt bra med. :-)

Utsikt från Elias Rooms i Pigadia på Karpathos.

Första dagen blev det inte mycket gjort: en lunch, en siesta, några timmar på vår veranda (utsikten syns på bilden) och en stillsam middag på hamnpromenaden.

DAG 2

Menetes. Karpathos.

Första dagen gjorde vi några mindre utflykter, körde lilla varvet: Pigadia, Menetes, Arkassa, Finiki, Pyles, Othos, Volada, Aperi, Pigadia. Många fina byar skulle det visa sig, inte minst Menetes som ni ser på bilden. Vi fick med oss hem tre liter olivolja från Menetes. Den är inte dum.

Panagia Larniotisa. Pigadia. Karpathos.

Kyrkan Panagia Larniotisa strax norr om Pigadia visade sig vara så mycket mer än bara en kyrka, hela platsen var magisk, här fanns ett nästan overkligt lugn. Och utsikten från klippan där korset står var bedårande. Den 7/9 varje år är det stor fest här, därav alla bänkar.