Vår första öluff i Kykladerna. Del 4. Milos.

5/9 Måndag
Vi gick upp och packade, checkade ut och satte oss på ett café precis vid färjeläget. Super Jet var lite försenad så vi väntade tålmodigt på den dyra båten. Tittade med kikaren som vi köpte på Naxos, och såg något som kom farande med en väldig fart.10 minuter senare satt vi på båten som via Amorgos, Santorini, Ios, och Folegandros tog oss till Milos på drygt 4 timmar.

Super Jet. Koufonissi. Naxos. Milos.

Super Jet.

Milos

Jag gick in på turistinformationen och fick karta och lite broschyrer, under tiden tittade Sebban efter boende. Vi följde med en roomsare till Anezina och fick ett fint och rent rum i markplan med utsikt mot en bakgård för 25€. Dagen efter skulle vi få ett jättefint rum med havsutsikt (fast på långt håll) på hotellet bredvid Iliopetera för samma pris. Detta var det bästa boendet efter Naxos. Ägarinnan var verkligen trevlig och hjälpsam.

Vi lämnade sakerna och gick ut på stan, först nu kände vi hur mycket vi hade saknat en "riktig" stad. Vi blev alldeles till oss av alla butiker och allt folkvimmel. Vi åt pizza med ett ton ost på innan vi vandrade hem. Sebban var fortfarande hängig och dålig i magen så vi åkte upp till sjukhuset i Plaka där han fick ett recept på medicin, allting gick smidigt och dessutom tog de inte betalt.

6/9 Tisdag
Idag tog vi bussen till Paleochori, en otroligt vacker strand med klippväggar som reser sig upp bakom stranden i alla tänkbara färger. Man tror inte att det är sant. Vi låg och gottade oss i våra solstolar, tog en strandpromenad längst bort till två mindre stränder. Vi gick utan skor, och det fick vi rejält ångra då stenarna var väldigt varma och det gjorde ont i fötterna.

Paleochori beach på Milos.

Vi åt lunch på en taverna ovanför stranden där de skrattade åt att Sebban bara kunde ta spagetti med ingenting till, inte ens ost. På kvällen gick vi runt i stan och tittade, köpte en bok om Milos och bestämde oss för att ta en båtutflykt runt ön dagen därpå om vädret tillåter.

7/9 Onsdag
Idag tog vi en båtutflykt runt Milos som verkligen var värd varenda cent (20€). Båten avgick kl 09:00 och den var redan väldigt full när vi kom. Fick de sista bra sittplatserna och så bar det iväg.

Det skulle ta flera A4 sidor att berätta om allt vi såg och upplevde så jag gör en kort sammanfattning.

Vi började med att åka mot Kleftiko där vi stannade för bad, tyvärr glömde vi att ta med cyklop, men det var underbart vackert att bada där. Vi simmade in och ur "grottor" i det lugna och kristallklara vattnet innan vi åkte vidare förbi massvis med stränder. Vi stannade vid en strand som låg strax efter Tsigrado och badade, åkte vidare till ön Kimolos för lunch och sedan förbi Glarionissa, Sarakiniko, och de små fiskebyarna Mandrakia och Klima, innan vi nådde Adamas igen. Turen tog 9 timmar.

Åker man till Milos får man inte missa denna tur, eftersom detta var det bästa sätt att uppleva den dramatiska kusten, färgsprakande klippor och naturupplevelser utan dess like. Under middagen summerade vi dagens alla intryck som vi ännu inte hunnit smälta helt. Vi kände också hur rätt den här ön var och att vi kommer att stanna länge.

Kleftiko på Milos.

8/9 Torsdag
Idag var Sebbans sista medicin dag och eftersom vi var tvungna att åka till en strand där det fanns servering, valde vi att åka till Provatas som även hade solstolar. Stranden var okej och vi tog den sista bussen hem. På kvällen gick vi till Aragosta som låg fint med utsikt över hamnen, vi firade att Sebban nu var frisk och åt riktigt gott (och dyrt). Jag köpte en fin bikini och fick en ring av Sebban som ett minne från vår underbara resa. På kvällen åt vi glass på Portiani och satt i de sköna skinnsofforna och tittade på förbiströvande folk.

9/9 Fredag
Ingen mer medicin och Sebban är helt återställd, tog en taxi till Firiplaka som är en underbar strand, vacker omgivning (om man inte tittar upp mot dagbrottet) oerhört klart vatten och lite folk. Här låg vi hela dagen under parasoll, blåste lite lagom men ibland kom det sandstormar som fyllde handduken och boken med sand. På kvällen gick vi upp till kyrkan som är oerhört vacker innan det var dags för middag.