Öluffa i Grekland. Del 1. Santorini & Folegandros

Trötta och förväntansfulla anlände vi till Landvetter, incheckningen tog lång tid och det märktes att det var ö-luffartider. Efter att ha lämnat önskemål om sittplatser bredvid varandra blev vi glatt överraskade när vi fick fönsterplats och dessutom stort benutrymme. Vi anlände nästan en halvtimme före utsatt tid och maten som serverades var riktigt god. Resan började med andra ord bra!

Väl framme på Santorini mottogs vi inte av den värmevåg vi annars är så vana vid, det var nästan lite kyligt och det blåste rejält, men inget som vi stördes av, då lyckan av att vara framme var så stor. Vi möttes av ett stort antal roomsare utanför utgången och följde med en trevlig man till Luis Studios i Kamari. Helt okej studio med stor balkong och utsikt mot poolen och havet (35 Euro), det enda problemet var att det inte låg i Kamari som Luis lovade, och det var inga 5 minuter in till strandpromenaden. Vi hyrde en moppe för 10 Euro och åkte på 10-15 min in mot centrum i Kamari, där vi tog varsin toast till lunch på en trevlig servering. Noterade att det inte alls blåste så mycket som det gjort från vårat pensionat, och ångrade oss lite att vi inte tagit med oss våra badkläder. Efter lite inhandling av dryck och frukost till morgondagen åkte vi tillbaka till pensionatet och simmade några längder i den inte så varma poolen.

Vi var trötta efter resan så vi gjorde oss snabbt i ordning för att åter åka in mot stan för att äta middag. Vi slog oss ner på en lite finare restaurang och åt goda kötträtter, efter det bjöds vi på hemgjord gudomlig glass. Det var tyvärr kallt och vi frös trots långärmade tjocktröjor och byxor, så innan vi åkte hem tog vi varsin kaffe och te för att värma oss. Vägen tillbaka till pensionatet var mörk och endast stjärnorna lyste upp, och väl framme hann vi inte mer än att sätta oss på balkongen för att skriva dagbok då strömavbrottet kom. Det var tråkigt för underhållningen från den lilla "amfiteatern" där ett all inclusive hotell höll till. Så fort elen kom igång kunde vi fortsätta att lyssna på sången och musiken som de roade sig med, innan det var dags för sängen.

Folegandros 28 maj -31 maj

Gick upp tidigt för att äta frukost, Luis körde oss till hamnen som bestämt där vi köpte biljetter med en gammal skralta (15 Euro). Medan vi väntade på båten njöt vi av lugnet i hamnen denna stilla morgon. När så fartyget kom var vi nästan ensamma om att gå på, vi valde perfekta platser i aktern där vi kunde bre ut oss ordentligt. Vädret var perfekt, vindstilla och lagom varmt, det var ju så här vi mindes Grekland.

Väl framme möttes vi av lugnet, vi tog bussen upp till Chora för att leta boende. Tyvärr var det fullt på Anemomilos som låg med fin utsikt precis vid busstorget. Vi fick många erbjudande på diverse ställen, och vill man bo billigt och hyfsat med bra läge kunde man få en liten studio för 10 Euro. Vi beslöt oss dock för att åka ner till hamnen igen och bosatte oss på Vardia Bay Studios. Vi hade en stor studio högst upp med stor terrass mot hamnen och en balkong mot stranden. Ett av de bästa boendena för endast 35 Euro! Så fort vi fått av oss ryggorna gick vi ner till Vardia Baystranden där vi tog vårt första dopp i det kristallklara vattnet. Det var när vi låg och stekte oss i eftermiddags solen som vi kände att vi hade landat, att vi äntligen var framme, och hade 4 underbara veckor framför oss.

På kvällen åkte vi upp till Chora där vi åt fantastiskt goda Chicken sovlaki med bacon på ett av de tre torgen. Det var inte mycket folk, och när vi skulle åka hem var vi alldeles ensamma i natten, bortsett från getterna som gjorde oss sällskap längs vägen.

Morgonen efter var det alldeles spegelblankt på havet, vi åt frukost och gjorde matsäck på balkongen. Vi njöt av lugnet innan vi begav oss mot Ambeli. Vägen mellan Chora och Ano Mera var betydligt längre än vad vi trodde, och längs vägen mötte vi endast får och getter. En bit på väg kom det en man med åsnor som jag fick sitta på när vi tog kort. Vi konverserade trots att han inte kunde ett enda ord engelska eller vi grekiska, men jag förstod när han berättade om de olika stränderna i alla fall.

Vi fortsatte åka tills vägen tog slut och åkte ner på en slingrig grusväg, det var en pärs att ta sig ner, men väl framme möttes vi av en liten stenstrand med ett ljuvligt vatten. Tyvärr brände vi oss en del på vägen, men vi hann med att bada ett par gånger och njuta av stillsamheten som rådde. Vi åkte hemåt och jag som satt bak på moppen njöt i fulla drag av den underbara utsikten som verkligen fick mig att tappa andan. Ön är så vacker och man ser havet vart man än vänder sig, samtidigt som den avlånga ön sträcker sig framför en. Efter att ha suttit i skuggan på balkongen, gick vi ner till stranden och badade, kastade macka och bara var.

På kvällen gick vi upp till kyrkan och tittade, sedan klättrade vi upp till toppen för att se solen gå ned. Hungriga gick vi till samma ställe som gårdagen och åt super god inhemsk ost och tzatziki, ostfyllda bifteki och köttbullar.

Denna morgon blåste det ganska friskt, och Sebban åkte upp till Chora för att köpa frimärke och ta ut pengar. Han kom tillbaka tomhänt, posten var stängd fast vi kollat kvällen innan vilka öppettider det var, och bankomaten var tom på pengar, men som tur var kunde vi betala hotellet med kort och få pengarna tillbaka.

Vi hade tänkt ta oss till Kartergo, men eftersom det blåste vågade vi inte riskera att gå dit och sen inte kunna vara där. Istället gick vi till en av de stränder som ligger till vänster om hamnen där det var helt vindstilla. Vi låg helt ensamma på stranden och badade i det uppfriskande och klara vattnet. Denna dag blev lång och härlig med mycket läsning och småspel. På kvällen var det så kallt att vi fick ha långärmat och långbyxor, trots det frös vi så vi åt inne, som de flesta andra också gjorde. Vi gick till Chic med "hemma-hos" känsla, maten var tyvärr ingen höjdare och i snålaste laget, dessutom den dyraste vi åt på ön. Vi kikade runt inne i Kastro efter maten, det var verkligen mysigt där inne, liksom resten av Chora som är så pittoreskt. Vi lämnade in tvätten till ägarinnan på hotellet, hon tvättade allting för bara 5 euro!, trots att vi erbjöd henne mer.