Öluffa till okända grekiska öar. Del 7. Agios Efstratios.

AGIOS EFSTRATIOS

Denna helt underbara lilla stilla ö, där de två dalgångarna upp mot berget bildade en frodig grönska som var helt hänförande, härligt vatten och en mycket lugn och vänlig atmosfär.
Nyttig info:
Ingen moppeuthyrning, ta med moppe från Limnos
Bensinmack
Ingen Bankomat
Inget Internetcafe
Inget bageri, färskt bröd kommer med eftermiddagsbåten
Två Super Market
Rooms to Let:
- Maria Kakali +302254093252 eller 93334
- Domatia Malama +302254093209, samma gata som Maria's
Hotell: Xenonas, Tele +3022540 93329, Fax +3022540 93372

Ankomstdag, måndag 9 juli
På vägen till Agios Efstratios kom kapten och pratade med oss, han berättade att Aeolis trafikerat rutten Landskrona-Tuborg i slutet på 70-talet. Han hade själv varit i Landskrona och hämtat båten. Vi frågade honom han kände till något rooms to let. Givetvis gjorde han det så fort vi närmade oss land skrek han på Manuel!

När vi steg i land kom Manuel och en äldre man fram till oss, den äldre var "lotsen", Manuel stod för snacket. Vi följde med lotsen och när vi precis passerat bensinmacken kom det en ung flicka över bron. Maria hette hon och det var hon som skötte "businessen" . Vi gick längs stranden till den sista gatan på vänster sida, en bit ner på gatan. Där låg ett antal rooms to let, Maria's studios i bottenplanet med en altan ut mot gatan, havet syntes i ändan av gatan. Studion är välutrustad A/C, Kyl, spis, ugn och ordentligt med köksredskap, duschen var dock lite liten, 35€/natt.

En härlig kväll tog sin början, trots nackspärren, vi gick bort till taverna nummer två från bron räknat. Det visade sig att det var samma ägare som till Super Marketen intill, Arki heter han, engelsklärare på ön under vintern.

Vi tog in Jouvetsi till PA, stekta auburginskivor (Melitzanes) med lite vitlök och grillad ansjovis till I, till detta drack vi Limnos bästa vin, allt mycket gott 28€. Hem i sakta mak, otroligt tyst och stilla. Lite dricke för oss på balkongen innan sängdags, havsglitter i bortre i ändan på gatan. Sängen var skön för nacken.

Andra dagen tisdag 7 juli
En härlig morgon, löv som prasslade i vinden utanför på gatan, åsnor och tuppar i fjärran. Vi åt en förstärkt frukost med ägg, korv, yoghurt mm. Nu skulle delar av ön utforskas, iväg upp till kapellet norr om ön. Vi passerade en stor gammal byggnad (f.d. skolan) som håller på att renoveras till vandrarhem eller annat. Bakom den gamla skolan byggs ett nytt hotell/rooms to let upp. Härlig utsikt där uppifrån kapellet, men bara åt söder för på andra sidan låg soptippen!

Ner igen till byn och vi gick upp dalgången mot Panagias, mycket vacker floddal med träd och andra odlingar. I fortsatte längre upp medan PA vilade nacken under en "korkek". Den vackra dalen fortsatte längre upp berättade I, synd vi skulle ha tagit med en moppe från Limnos, då kunde vi ha kollat ordentligt! Under "vintern" finns det tydligen rikligt med vatten i de två floderna som förenas och blir en nere i byn, nu var det bara lite rännilar på här och var.

Byn är riktigt "tussenussig", betonghusen som byggdes upp efter jordbävningen -68, har små fina trädgårdar som till största delen är mycket pietetsfullt skötta. Mycket lugnt tempo på ön, invånarna har inget behov av uppvisningar av bilar eller MC i hög fart a'la Psara.

På eftermiddagen hängav vi oss sol och bad vid bystranden, sötvattens-dusch finns och det var en fin sandstrand lätt att gå i och ur. Elverkstranden lite längre bort, har lite grövre sand. Vi låg under en av de fasta parasollerna som stod uppställda på stranden, när PA gick och köpte vatten mm. Blev I överraskad av en familj mor/farföräldrar och ett barnbarn, en flicka som kom och la sig bredvid. Efter ett tag så hade vi inte tillgång till någon skugga! Men i gengäld fick vi se hur mor/farfar lekte med sitt barnbarn med stor energi.

Hem till rummet för kroppsvård och packning (vi hade gärna stannat fler dagar men planeringen gick inte ihop på annat sätt). Vi gick bort till Arki och tavernan. Där vi åt kyckling med citron, gröna bönor och en karaff Lemnos vin (billigaste lokala vinet), lite strävt men fullt drickbart, 21 €. Plötsligt fick vi in en karaff till med vin?? Arki kom och förklarade att det var skepparen på Aeolis som bjöd, men han hade redan gått hem! Vi blev glatt överraskade och sörplade givetvis i oss det vinet också.

Vi snackade en del med Arki om Agios Efstratios, han tycker att det som skrivits på Webben och i guideböcker mm om Ag. Efstratios var ganska missvisande. Vi är beredda på att hålla med om detta. Nu såg vi bara en liten del av ön, men förmodligen är de små stränderna på andra sidan ön väl värda ett besök och kan säkerligen lätt nås med en moppe. Utsikten uppe från bergskammen går säkert inte av för hackor den heller. Det vi såg och upplevde räckte mer än väl, denna stilla härliga ö med sitt lugna tempo, fina stränder och vackra floddalar.

Avresedag onsdag 11 juli
Tidig purrning kl 05:30 usch, det är ju trots allt semester. Lätt frukost och sedan gick vi bort till färjan SAOS färjan från Psara kom in (den vi skulle ha åkt med förra veckan) och avgick samtidigt med oss just i soluppgången, mycket vackert. Färjan satte kurs mot Limnos igen! Biljetterna köpte vi på färjan,

Jag var uppe på däck, och I sov nere under däck, när "konduktören" (han talade endast grekiska) kom och skulle ha betalt, fick han betalt för oss bägge (9,90 €/pers). Jag pekade ner under däck och sa "for the lady". När sedan biljetterna kom, var det våra namn på, snacka om att vi var kända, på ön/färjan.