En sommarresa till Lesbos och Limnos. Del 2.

Den 11 juli var det dags för nästa ö, Limnos. Lokalbussen på förmiddagen anlitades för transport till Mytilini stad där vi tog en paus för att senare ta taxi till flyplatsen. Ett litet tvåmotorigt propellerplan tog oss till Limnos på 30 minuter. Jämfört med sex timmars nattfärja var detta ett synnerligen attraktivt alternativ. Från flygplansfönstret inför landningen kunde vi konstatera att ön var betydligt grönare än vad som framgick av bilden från GoogleEarth. Det berömda limnosvinet kräver väl sina stora vingårdar.

Limnos var vår första nya ö på många år så vi var tämligen nyfikna på vad vi skulle möta. Små plan på små flygplatser ger kort hanteringstid för bagaget och vi kom därför snabbt iväg med taxi in till huvudorten Myrini. Chauffören undrade som vanligt var vi skulle bo och vi svarade som vanligt att vi inte visste mer än att vi ville ha en studio i Myrini. Han började ringa på mobilen samtidigt som han navigerade längs vägen. Efter 7-8 samtal hade han fått napp på ett ställe som kunde hysa två gäster i fyra nätter. Pensionat Albatross med AC, kylskåp, spis och balkong med delvis havsutsikt blev vår hemvist på ön.

Vi packade upp och gick genast ut på upptäcktsfärd. En hamnbassäng med badande barn och vuxna var det första som mötte oss. Åtskilliga, men vid den tidpunkten på dagen stängda tavernor, vittnade om att vi inte behövde lägga oss hungriga. Den gamla borgen avtecknade sig mot himlen och vi bestämde oss för att gå upp dit någon morgon. På den då enda öppna lunchrestaurangen vid färjterminalen intogs en välsmakande Lamb in lemon sauce. Den var så mör att vi misstänkte att den puttrat på spisen sedan gårdagens middag.

Myrini på Limnos.

Vattenkvalitén i hamnbassängen varierade beroende på vindstyrkan och eftersom sanden är mycket finkornig blir det en viss grumlighet om det blåser, men vid svag eller ingen vind är vattnet kristallklart. På stranden finns även fungerande duschar. En vanlig syn på många stränder och även här är en klunga äldre damer iförda baddräkter eller fullt påklädda och försedda med hattar som står med vattnet upp till axlarna och samtalar länge. Vi döpte dom till syjuntan.

Myrini hamn på Limnos.

I broschyrer och på internet kunde vi läsa oss till att ön har goda bussförbindelser och det bådade gott. Verkligheten visade sig vara annorlunda. Det gick bussar från Myrini till byarna mitt på dagen men inga tillbaka. Från byarna kunde man endast åka in på morgonen, alltså ett oanvändbart alternativ. På stora plakat annonserades om rundturer dagligen vilket inte heller var sant eftersom dagligen endast gällde söndagar och om resebyråerna inte lagt beslag på bussen! Ett hyrfordon av något slag är nödvändigt om man önskar se mer av ön. Vi valde istället att denna gång studera närområdet kring Myrini till fots. Resten av ön får vänta till nästa besök.

En god middag inför en upplyst borg avnjöts på en av de sex hamntavernorna. Det var ungefär halvfyllda tavernor under vår vistelse i Myrini. Möjligen har de svenska resebyråernas indragna resor hit bidragit till den glesa beläggningen.

Om man tycker om fisk är Limnos rätt ö. Vi åt den i vanliga fall dyra Barbouni för två med sallad och ½ kg limonsvin för totalt 25 €. Limnosvin, både rött och vitt, är känt för sin höga kvalité. Den lokala ouzon kallad Tsipouro kan jag däremot inte rekommendera om man inte gillar bromsolja. Liknande finkelolja köpte jag på Kreta för några år sedan och den smaken sitter fortfarande kvar som ett svårslaget negativt smakminne. Någon likhet med vad vi kallar ouzo hade den inte.

En dag valde vi att besöka Plati, en ort med en av öns bättre stränder och som också är en charterort. Efter en knapp timmes promenad genom det limnoiska landskapet och förbi diverse grödor där vi bl a såg pakrikaodlingar, anlände vi till en nästan öde, gyllene strand med ett mindre antal fasta parasoller. Vi parkerade dock under ett träd och spanade på omgivningarna. Det fanns några stora charterhotellkomplex som inte verkade var fullbelagda och en glest besökt strandbar. Det kan bero på att vi är ganska morgonpigga. Stranden och vattnet var väldigt behagligt och vi badade tills fingertopparna blev russinlika.

Stranden förblev tämligen öde även senare på dagen trots att vi närmade oss mitten av juli. Inte en vattenscooter inom bösshåll. Vi åt fisk och moussaka på en av strandtavernorna innan vandringen tillbaka påbörjades efter en kort siesta och ett sista bad.

Plati beach på Limnos.

En tidig förmiddag gick vi på en brant och stenig stig upp till borgen. Man får dock inte lockas av att beundra utsikten samtidigt som man går för då kan man lätt ramla och bryta extremiteter. Väl uppe ser man både Myrini stad och hamn och stränderna Richa Nera och Romeikos Gialos. Där ligger också ett utmärkt och lagom stort arkeologiskt museum intill hotell Castro.

Marknadsgatan utgår från fiskehamnen och är kantad av allehanda affärer. Här kan man möta öns få turister. I början av gatan finns en rest från den turkiska tiden - ett badhus nu ombyggt till en COOP-affär.

Myrini på Limnos.

Även vistelsen på denna ö närmade sig sitt slut och vi försökte med hjälp av hyresvärden boka en taxi kommande morgon kl 06 till flygplatsen för avresa med flyget kl 06.55. Med skriftlig och muntlig information lyckades vi göra oss förstådda, men taxin skulle komma först 06.15. Vi förutsatte att taxichaufförerna visste hur lång incheckningstiden var. Den fanns på plats före 6 och vi färdades genom det vackra landskapet i soluppgången till flygplatsen och anlände i god tid före avresan till Athen.

Detta var annars semestern svagaste länk, ett missat eller inställt flyg skulle ha inneburit missad hemresa sent på eftermiddagen. Inget annat alternativ att nå Athen under dagen fanns. Chauffören berättade att grekiska turister börjar komma till ön från senare delen av juli. Det var kanske därför vi upplevde att stränder och restauranger var glest besökta.

Flygtiden till Athen blev 30 min och inte 60 min som det stod på biljetten, förmodligen beroende på att ett större och snabbare plan användes. Vi lagrade bagaget i Athens flygplats bagagerum där man tog bra betalt, 12 € för drygt 6 timmar och tog metron in till staden för att åter kolla loppmarknaden, sitta på kafé och senare äta lunch. Ett betydligt bättre alternativ än att fördriva tiden på flygplatsen. Funktionärerna på Akropolis strejkade denna söndag och kommande dagar så det fanns fullt av vilsna turister runt klippan. En frisk vind gjorde de sista timmarna i Athen ännu bättre.

Flyget hem med Viking Airlines blev 45 minuter försenat vid starten men vi landade på Arlanda endast något sena strax efter kl 21.

Några prisuppgifter för två personer i SKR:
Flyg Arlanda-Athen t o r: 3.980:-.
Flyg Athen-Mytilini: 2.116:-.
Flyg Mytilini-Limnos: 750:-.
Flyg Limnos-Athen.: 1.450:-.
Det är självklart att inrikesflyg blir avsevärt dyrare jämfört med bilfärjor men tidsvinst och bekvämlighet gjorde valet enkelt för denna semester. Nästa sommar kan det bli en kombination av båt och inrikesflyg.

Rumspriser: 35 € utom i Mytilini stad (38 €) Samtliga inklusive AC, spis, kylskåp, egen dusch/toalett och TV (utom i Ag. Isidors). Vi tittade på TV max 5 minuter.

Middagspriser ligger mellan 20-25 € för två varmrätter, grönsaker och 0,5 kg vin.
Mythos 2 €/st, i Athen 4 €/st
Ouzo 3-4 €/st beroende på tilltugg

Taxi Ag.Isidoros-Plomari: 4 €
Taxi Plomari-Megalochori-Ag. Isidoros: 18 € (hämtning i Megalochori)
Taxi Plomari-Melinda-Ag. Isidoros 18 € (hämtning i Melinda)
Taxi Ag.Isidoros-Tarti-Ag. Isidoros: 60 € (hämtning i Tarti, 30 min enkel resa).

Metro Flygplatsen-Athen 10 € för två personer

Totalkostnad inklusive flyg Arlanda-Athen-Arlanda, och diverse inköp blev per dag ca 1.500 SKR, och vi vände inte på slantarna. De flesta luncher och alla middagar intogs på tavernor.

Detta och för oss nya sätt att förflytta sig mellan öar fungerade utan problem. Vi visste sedan flera tidigare besök att Mytilini är en svårslagen ö om man vill uppleva det grekiska vardagslivet. Av det lilla vi hann se av Limnos verkar ön likna Mytilini när det gäller genuinitet. Vi kommer att återvända till öarna ett annat år.