Öluffa i Sporaderna. Del 4. Pilion.

24 - 28 juni Pilion (Fastlandet)
Så tog vi färjan från ö-världen, för att ge fastlandet en chans. Färjan tog oss till Volos, där vi hyrde en bil och satte kurs mot östkusten. Vi kom fram till Paltis, väldigt vackert, väldigt ensligt, och utan minimarket… Det var för sent att köra någon annanstans, så vi åt middag på den enda tavernan, och njöt av det vackra och dramatiska landskapet innan vi kojsade. Frukosten blev mycket intressant och spartansk, den bestod av ett äpple, lite flingor, mandlar och russin. Vi vinkade hejdå till Paltis och åkte söderut. Byarna i bergen påminde oss om Italien, med piazzor, kyrkor och terracottatak.

Paltsi på Pilion-halvön nära Skiathos.

Paltsi på Pilion-halvön.

Dag två tillbringades i Platania. Det var helt ok, men vi började ångra att vi lämnat öarna. Det var något med stämningen som vi saknade. Här på fastlandet kändes det annorlunda. Vi gav inte upp och dag tre åkte vi längst norrut på Pilion, där vi badade i ett vilt och vackert hav, med en intensiv badvakt och kustbevakningen som gick patrull utanför stranden.

Pilion. Grekland.

Dramatisk kustlinje på Pilion.

Det var alldeles för stora vågor för en familj med barn, så vi tog eftermiddagssikte på västkusten igen. Det blev en hel del bilåkning som ni hör, och det var faktiskt inte vad vi hade planerat. Med någon slags sista magkänsla valde vi dock rätt denna dag och hamnade i den charmiga byn Afissos. Och med en superlägenhet, finfina bad och väldigt trevlig atmosfär så avslutades vår fastlandsvistelse ändå på bästa sätt. Det var kul att se lite av denna del av Grekland, men vi satsar på öarna igen nästa år!

Pilion. Afissos.

Bad på fastlandet.

Bussen tillbaka till Athen tog ca 3 timmar, vi fick ingen sittplats till Ruben, så han fick åka i knät på oss vuxna. Det var lite jobbigt och när vi tagit vår sista lunchgyro på Plaka så drog vi direkt till flygplatsen. Sterling hem till Stockholm och så var tre underbara veckor slut!

Vi spenderade mer pengar än vanligt. Vi upplevde att priserna på tavernorna hade gått upp lite grand och vi hyrde bil mer än vi vanligtvis brukar. I snitt förbrukade vi 1450 kr/dag denna resa.