Fira födelsedag på Santorini. Del 2.

Santorini. Gialos beach.

På väg från Aeolos körde vi ut mot Faros, fyren som ligger på sydvästra snibben på ön. Jag svängde av lite innan fyren för att komma ut mot calderans kant. Där såg vi en liten strand som vi faktiskt ej har varit vid! Tänk att det finns ställen som är outforskade för oss, fast vi besökt ön några tiotal gånger! Stranden heter Gialos beach. Vi kunde se en liten bil längst ned mot stranden så då antog vi att det gick att köra dit ned!

Sagt och gjort, på väg tillbaka så körde vi ned mot Gialos beach! Ojojojoj, vad vådan av att inte ha lärt sig något av tidigare bilutfärder på ön blev vi varse! På väg nedför den minst sagt dåliga vägen förstod jag att detta kommer inte att bli bra. Halvvägs ned stannade jag och vände bilen. Sen kom vi inte därifrån..

Jag fick i uppförsbacke jogga tillbaka 1,5 km till taverna Aeolos, där fick jag hjälp att ringa till en bonde som hade en traktor. En av grabbarna på tavernan ville försöka att köra vår bil därifrån och han visste hur man gör. Den lilla vita bilen som vi sett nere vid stranden tidigare, hade fastnat 100 meter längre ned på den branta vägen. Det var ett tyskt par som körde den bilen. De hade inte någon chans att komma loss. Bonden med traktorn var minst sagt irriterad på dem. Tysken hade försökt köra framåt men bilen gled bara bakåt. Moster och Babsan såg det hela under den stunden som jag med överhettad puls och ångest joggade upp till tavernan.

Santorini. Gialos beach.

Jag var helt slut efter mitt joggingpass upp till tavernan. Moster hade svårt även hon i backen, han tog sig upp och ned ett par tre gånger och behövde hämta andan då vi lämnade det tyska paret och bonden som kom till hjälp!

Santorini. Hyra bild.

Slutet gott i alla fall. Vi hann med en underbar solnedgång på Santo Wines och på kvällen åt vi gott på kantinan i Kamari. Grillspett, pommes och vin. Dagen efter behövdes det en tvätt av vår bil. Det blev en snabbtvätt på grekiskt vis! Kostade 6 Euro!

Tag lärdom av denna tripp vi gjorde. På en del av Greklands öar, "kör bara på asfalterade vägar"! Jag kommer ej att göra annorlunda i framtiden!