En resa till Tinos och Evia. Del 1.

Äntligen kom vi iväg till Tinos efter att ha haft den ön på önskelistan några år. God hjälp i planeringen hade vi av Peter som gett oss jättebra tips och en fin karta med "måsten" inritade. TACK! Det gjorde att vi lätt kunde lägga upp våra utflykter med vespa runt ön. Under de 7 dagar vi hade vespan åkte vi nog på alla asfalterade vägar som finns och även några grusvägar. Blåsten var dock besvärande flera gånger i backarna.

Tinos är en fantastisk ö och eftersom vi var där nästan samtidigt som Jens och Marianne så har jag valt bort många bilder med samma motiv som hon visat i sitt brev.

Vi kom med blåsten på midsommaraftonen 500 euro rikare eftersom vi fått ersättning för överbokning av SAS. Vi togs emot av vår rara Nikoleta som stod med en skylt vid båten. Hon hann bli en god vän under de 12 dagar det till slut blev hos henne och vi stortrivdes verkligen i hennes hus! Hon är varm omtänksam och jättetrevlig. Vi bodde i utkanten av Chora alldeles där Ag. Fokias börjar. Perfekt läge tycker vi. Supermarket och bageri hade vi på samma gata.

De gladaste minnena vi har med oss hem är den fantastiska "gårdsfest" vi blev bjudna på av ett ungt fransk-marockanskt par som också bodde hos Nikoleta samt den trevliga kvällen på Epineio, där vi blev indragna av kyparen och bjudna på flera glas vin samt blev delaktiga i den fest som pågick med dans och sång. En av gästerna kom t o m till mitt bord och sjöng för mig. Dansade gjorde jag naturligtvis också när jag blev uppbjuden. Vi blev sittande länge den kvällen och hade sedan flera MYCKET goda matupplevelser där.
Pelikanen som promenerar i byn är ju också ett trevligt minne. Det är första gången jag klappat en.

De vackra byarna var också en otrolig skönhetsupplevelse. Stränderna var jättefina. Förstår inte alls de som säger att Tinos har dåliga stränder. Nästa år återvänder vi, både till Tinos och Evia där vi stannade de sista 4 dagarna.

Håll till godo!

Vår trädgård på Tinos.

Vår trädgård.

Claes och Nikoleta på Tinos.

Claes och Nikoleta.

Kvinna på väg uppför krypgatan på Tinos.

Kvinna på väg uppför krypgatan.

Religiösa souvenirer en masse på Tinos.

Religiösa souvenirer en masse.

Tinos på morgonen.

Utsikt från Exombourgo på Tinos.