Karpathos byar och stränder med moped

Årets ö blev Karpathos. En ö som vi länge har velat besöka. Vi åker alltid med Apollo till någon av Greklands fantastiska öar och varje ö har sin tjusning.

Från flygplanet såg inte ön så inbjudande ut, snarare som en öken. När vi landat så blåste det väldigt mycket men det var 26° varmt i skuggan.

Vi bodde på hotell Parasol, ett lägenhetshotell vid en starkt trafikerad genomfartsväg. Efter några dagar vande man sig vid trafiken och sov ganska gott. I övrigt var hotellet kanonfint. Vi lärde oss att inte lägga rumsnyckeln i samma ficka som kontokorten låg. Ett av våra kort blev avmagnetiserat och fungerade inte. På banken kunde man inte få någon hjälp. Fick ringa hem till Sverige för att böna och be om bankens hjälp. Vilket vi tillslut fick men banken sa att i fortsättningen skulle vi ha "dosan" med för att själva göra transaktionerna.

Som vanligt hyr vi scootrar för att ta oss runt ön. Billigare att hyra på denna ö än de andra vi varit på. Första dagens utfärd gick naturligtvis till den berömda stranden Apela beach. På dånande moppar drog vi iväg. Vilken härlig känsla. Vinden, dofterna, värmen och de små stoppen längs vägarna för mat och dryck, det är det vi längtar efter varje år.

Målet andra dagen var Olymbos, en liten bergsby som vi verkligen ville se men i början på den 2 mil långa grusvägen mötte vi turister i jeepar som bara slog med händerna och sa att vi skulle vända. Och det gjorde vi. Tyvärr fick vi inte se Olymbos men det ger oss anledning att åka tillbaka till denna fantastiska ö. Vi åkte vidare till Mesohori, genom ett eldhärjat landskap som var ganska svart men det hade börjat spira lite grönt här och var. Vi fortsatte till Lefkos, som hade en härlig sandstrand och kristallklart vatten. Hemåt gick färden över bergsbyarna Piles, Othos och Valada.

Alla dagar börjar med ett morgondopp så även denna dag. Efter frukosten drog vi iväg till ett nytt mål. Denna gång Ammopi Beach. Lika fin sandstrand och lika fint vatten. Naturligtvis äter vi och dricker gott på alla platser vi besöker. Maten är ju supergod. För att inte tala om en svalkande nypressad apelsinjuice eller en kall Mythos.

Finiki. Karpathos.

Finiki.

Fjärde dagens resa gick till Menetes och det lilla museet i byn. Vi blev mottagna av en grekisk man som bott i USA några år. Han talade utmärkt engelska och berättade om byn under andra världskriget. Det var ett mycket givande och intressant besök. Därefter fortsatte vi till Finiki och Arkasa för att bada i de härliga vågorna. Lika fin sandstrand och kristallklart vatten.

Menetes. Karpathos.

Menetes.

På vägen hem stannade vi i bergsbyn Othos och drack lite Frappe. Då kom en man fram och berättade om den lilla byn. Så roligt att det bara stiger fram en man och berättar lite historia för oss.

Kyra Panagia. Karpathos.

Kyra Panagia.

Femte resan gick till Kyra Panagia. Serpentinvägar ner till, vad vi tyckte var, öns vackraste strand. Stranden var omgiven av den lilla kyrkan och höga berg. Några boningshus, några hotell och tre restauranger.

Kvällarna tillbringade vi med att gå inne i Karpathos stad. Sitta på en restaurang och bara njuta av friden.

Restaurang Pelagos som bara låg 100 m från vårt hotell hade jättegod mat och bra priser. Grekisk musik spelades varje kväll och ibland besöktes restaurangen av en dansk kvinna som spelade dragspel tillsammans med grekerna. Kan rekommenderas.

Det är också den första ön som vi har hittat jordgubbar på till midsommarfirandet.

Som avslutning kan vi bara säga att detta är en av de bästa öar som vi varit på. Befolkningen rekommenderade oss att komma i september. Och kanske, vem vet, så kommer vi förhoppningsvis tillbaka till denna vackra ö igen.

Hyra moped i Pigadia på Karpathos.