En vecka på Karpathos

Så fick vi då komma till Grekland i år också. Vi har haft förmånen att genom åren kunna åka på semester tillsammans i familjen. När nu ungdomarna vuxit sig till vuxna kommer det naturligtvis att bli svårare och svårare. Vi ville gärna åka iväg tillsammans en gång till. Vi lyckades få en vecka ihop då inte jobb, sommarjobb, läger mm krockade.

Så vi lyckades få flyg, med Apollo, till Karpathos, just de dagar vi kunde vara tillsammans. Och, vi lyckades få rum. Närmare bestämt hos Elias i Pigadia som Janne rekommenderat. Det passade oss perfekt! Vi ville inte bo på ett snyggt modernt hotell med frukost och annat serverat. Vi ville bo lite lugnt, i en lägenhet. Vi hade bokat hyrbil hemifrån som vi fick direkt på flygplatsen.

Elias tog emot oss när vi kom, han hade väntat på oss och förberett allt. Vi hade lägenheten som är inredd i gammal traditionell karpathisk stil. Elias berättade gärna historia kring huset, hur han som barn växte upp i denna lägenhet mm och det var intressant att lyssna på honom. Elias höll allt snyggt och rent, vi fick t ex rena handdukar varje dag. Han var inte sen att ge oss råd om olika saker på ön och vi hade en hel del nytta av hans tips.

Elias Rooms. Pigadia. Karpathos.

Mellanmål på altanen till lägenheten på Elias Rooms.

Vårt huvudmål med resan var att få vara tillsammans och framförallt bada, sola och äta god mat! Vi skippade nästan helt att åka runt och titta denna gången. Och det blev precis så som vi tänkt oss! Att ha turen att få så perfekt väder i 7 dagar i streck! Perfekta vindförhållande och ett vatten så klart, varmt och bra som vi nog aldrig skådat tidigare!

Våra strandfavoriter är 1. Ahata, 2. Apela, 3. Kyra Panagia. Resan ner, längs de smala kurviga vägarna , till dessa stränder var häftigt! Det killar rejält i magen! Perfekt skötta stränder med solstolar och någon taverna. Det fanns naturligtvis många andra fina stränder, vi åkte säkert och tittade på ca 20, men dessa blev våra favoriter.

Apela beach. Karpathos.

Apela beach.

Kyra Panagia. Karpathos.

Kyra Panagia, bild tagen från kyrkan.

Lunch på Kyra Panagia beach på Karpathos.

Medhavd lunch till Kyra Panagia som med fördel avnjutes i skuggan uppe vid den lilla kyrkan.

Herre på täppan i Ahata.

Herre på täppan i Achata.

Achata beach. Karpathos.

Tack och farväl Achata.

God mat åt vi också varje dag. Restauranger som kan rekommenderas i Pigadia är: To Helleniko, Oria och Romios. Sofias Place hade också bra mat men dom jobbade så utstuderat på att sälja så mycket som möjligt. Dom plockade snabbt av när vi ätit klart, dom kom med notan själva utan att vi bad om den och vi tyckte faktiskt att dom sa ”your time is out” och tittade på klockan!

Det skall ju naturligtvis också alltid hända något strul, eller gör det aldrig det för er? När vi skulle lämna stranden Ahata efter sista dagens bad kom vi upp vi till bilen, som vi parkerat snyggt, och fick se att någon rispat ett stort kryss över höger framskärm! Kul! Mycket trevligt beteende en del ägnar sig åt! Kostade oss 100 Euro! Bara att bita ihop och inte låta det förstöra vår vecka!

Som sagt, vi stannade aldrig upp i byarna vi åkte igenom. Vi nöjde oss med att just köra igenom dom. Att bara se byarna uppe i bergen i både dagsljus och på nätterna är fint faktiskt. Vi är medvetna om att man måste se Olymbos när man är på Karpathos. Men bilen vi hyrt var för liten, vi fick inte lov för hyrfirman att åka med den till Olymbos och Elias, vår värd, avrådde oss också. Så det får bli en annan gång.

Byar på Karpathos.

Ett stop mellan stränderna.

”En vecka går fort”, ”En vecka är för kort tid att resa iväg på”…..Ja, så har vi alltid resonerat. Men, denna vecka var sagolik för oss! Vi fick ut så mycket på dessa dagar så det finns inget mer att önska sig!

Bara att tacksamt packa ihop, ta farväl av Elias, och ge sig iväg till flyplatsen där vi lämnade ifrån oss hyrbilen och satte oss på flyget hem.

Elias Rooms i Pigadia på Karpathos.

Dags att ta farväl av Elias och Karpathos.

FANTASTISKT! Tack Karpathos! Och tack Elias!

Thanks Elias for your kindness, your happy smile, and for the perfect living in your apartment!

Grekland, vi kommer tillbaka!