Nyfikna på Karpathos

För många år sedan hade jag sagt till min hustru "När vi har upplevt alla områden på Kreta, kan vi ju ta en färja och förflytta oss till en annan ö". Eftersom vi bor halvårsvis på Kreta, kändes det som om det var dags att uppfylla löftet i vår. Den sista veckan i maj tog vi två färjan från Sitia till Karpathos en tisdag. Redan innan hade vi läst om ön bl.a. på Kalimera. Vi hade också mejlat Elias och han mötte oss, när färjan anlände till ön efter 4 timmars färd. Vi tog det lugnt första dygnet och bekantade oss med Pigádia.

Utsikt från Elias Rooms i Pigadia.

Vi var djupt besvikna. Staden var alldeles för turistisk för vår smak. Vi behöver inga inkastare för att välja matställe! Under dagarna som följde, åt vi dock på To ellenikón, Romeos, Oréa Kárpathos, Mezedópolo och de höll alla god matkvalitet till hyfsade priser (25-35 € för 2 personer). Poseidon var sämre och dyrare, men hade en kvinnlig inkastare! Tips: Gå längre upp i staden, om ni vill träffa greker.

Redan på onsdagen letade vi bil och Elias kontaktade en uthyrare, som snabbt levererade en Suzuki-jeep under 3 dygn för 100 €. Elias lånade också ut Kalimeras E-guide. Redan på kvällen gjorde vi en första tur till de närmaste byarna och då öppnade sig genast en ny värld.

Menetes. Karpathos.

Menetes.

Mesochori. Karpathos.

Mesochori.

Nya vyer lockade till jämförelse med Kreta. Här ändrar sig naturen på bara några kilometers resa och får snabbt en vildare karaktär. På Kreta är områdena större. Tips: Stanna bilen i byarna. Kliv ur och vandra i gränderna. Var inte blyg utan prata. Bäst går förstås grekiska, men även många äldre kan engelska efter år av arbete utomlands.

Vi hade tänkt spara Olympos till fredagen, men efter att ha valt fel väg, hamnade vi i Spóa redan på torsdagen. Det var tur, för på kafenion där, fick vi reda på att vägen mellan Spóa och Olympos var öppen före kl. 07 och efter 17 samt under lunchtid beroende på vägarbeten. Det dröjer länge, innan det blir dags för asfalt. Spóa är en av de vackra byar, där bilen måste parkeras utanför byn pga. de smala gränderna.

Spoa. Karpathos.

Spoa.

Vi tog kustvägen tillbaka från Spóa. Elias hade tipsat oss om "Under the trees" nu låg vid Ag. Fanoúrios strax före avtagsvägen mot Piles. Kostas, tavernaägaren, hade hälsningar från Elias och hans mat gjorde oss inte besvikna. Vi åt den bäst smakande tonfisk jag ätit i Grekland. Med vin och riklig sallad var priset 25 €. Vi åt här även på lördagen, Calemares, fava, sallad och öl kostade 18 €. Kostas lagar enkelt och är noga med att produkterna har kvalitet.

Under the trees. Karpathos.

Under the trees.

På fredagen kom vi vid lunchtid till Spóa och fortsatte de 26 km till Olympos. Vi kan rekommendera jeep eller storhjulig bil, för det var en del "skumpande". Turen tog 45 minuter och när vi anlände hade de via Diafáni färje- och bussresande turisterna redan lämnat byn. Byn ligger otroligt vackert, oavsett från vilket håll man ser den, uppe på ett berg.

Olympos. Karpathos.

Olympos.

Vi åt makaronáda på Taverna Olympos, när vi kom. Vi hade redan beställt rum där hos Anna för 30 € natten. Det blev en fantastisk upplevelse att ostört få vandra i de trånga gränderna. Inte ens butikspersonalen i folkdräkter var påträngande.

Kl. 19 tog vi kvällspromenaden. Vi hade på en annan sajt läst att tavernan "Blue Garden" var den bästa i byn. Vi blev genast väl mottagna av ägaren Nikos som diskuterade med oss, medan hans hustru trollade fram meze av samma goda kvalitet som vår grannfru på Kreta gör.

Taverna Blue Garden. Olympos. Karpathos.

Taverna Blue Garden.

Under kvällen kom det ytterligare ett övernattande par från München, men det var endast 4 besökare från byn. Kvällen blev mycket lyckad. Nikos visade en dvd, som handlade om byn och berättade om byns seder och människor. Kl. 24 lämnade vi tavernan mätta, lagom påverkade av ouzo med dvd:n i bagaget allt för en kostnad av 30 €. Dessutom hade vi fått gratis kunskaper och svar på våra frågor om byn. Nu vet vi t.ex. att under sängarna, 1 meter upp, förvarade man olja, potatis och lök Några grönsaker fanns dock inte under Annas säng, utan vi kunde tryggt hänga våra kläder där.

Under the bed.  Karpathos.

Under the bed.

Medan ni ändå är i Olympos, passa på att besöka Avlóna. Avlóna är Olympos kornbod och man får en god bild av hur slitsamt livet måste ha varit där.

Avlona. Karpathos.

Avlona.

Lasithiplatån på Kreta är dock jättelik vid jämförelse. Vi träffade en 100-årig man där som berättade att han aldrig varit utanför byn.

Eftersom vi kan bada när vi vill på Kreta, besökte vi endast Diafáni bland badorterna. Byn var endast för turister och ingenting för oss!

På söndagmorgonen tog vi färjan tillbaka till Sitia efter en mycket lyckad "5-dagarssemester". Kárpathos var väl värt ett besök även för oss som inte sökte badstränder. Elias på Elias Rooms hälsar till alla på Kalimera. Han var trevlig och till god hjälp för oss.