Resan till Ithaka. Del 3.

Dag 11
Vi bestämmer oss för att hyra båt igen. Det kostar ca €30 för båten och ungefär lika mycket för bränslet. Handlar mat för att ta med som lunch.

Vi beger oss norrut med stranden Marmaka som mål. Vädret är perfekt, soltaket uppe och vi njuter. Väl framme i bukten så lägger vi till vid en strand precis norr om Marmaka. På Marmaka finns en liten kantina, men vi har lunch med oss.

Stränder på Ithaka.

Vilken strand ska man välja?

Marmaka beach. Ithaka.

I närheten av Marmaka.

Det ligger en del segelbåtar, för ankar, i viken. Vi badar, äter och fortsätter sakta hemåt längs kusten. Det blir ett stopp till. Vi hittar en underbar vik med kristallklart vatten och många fiskar.

En egen strand.

Inväntar ”klockan fem vågorna” och ger oss sedan hemåt. Nästan framme i Kioni så möter vi den lilla utflyktsbåten. Vi är inklämda mot land och kan inte undkomma de stora vågor som den drar upp! Splasch! En jättevåg rakt in i båten föröver! Vi har 40 års båtvana men detta kom oväntat. Båten var mycket mera framtung än de båtar vi är vana vid. Den flyter inte som ett nötskal utan skär rakt in i vågorna. Men det gick bra, som tur var.

Vi blev helt genomblöta, likaså all packning. Kamera och mobil låg i en plastväska! Båten skulle vara självlänsande, med det fungerade inte. Vi hade en tom stor yoghurtburk med oss. Den fick agera öskar!

Väl hemma blev det en STOR ouzo på balkongen.

Hyra båt på Ithaka i Grekland.

Hemåt.

Grekisk youghurt.

Livräddaren.

Det blir en sen middag på Calypso med bl.a. Kioni-sallad som består av färska fikon, valnötter och färskost, förutom sallad. Efter middagen blir det en promenad längs kajen. Det är tisdag och seglarna har kommit i hamn igen......

Dag 12
Det är sista dagen i Kioni och vi ser vårt första moln och den första myggan. Vi tar det lugnt, packar lite. Sitter på balkongen och ser en man snorkla i hamnen - med ett fiskespö. Hur tänkte han?

På kvällen blir det avslut med middag på Calypso. Träffar ett engelskt par som besöker Kioni två gånger per sommar och tre veckor varje gång. Det är sjätte sommaren i år. Dom känner många i Kioni. En av dessa är Mimmis, en äldre herre som bor i huset längst ut på kajen. Han har varit på sjön i många år. Nu är han i hemmahamn. På vintern när tavernorna stänger matar han alla byns katter. €150 i månaden går det på. Vilken vänlig själ. Han är ledsen att vi ska resa nästa dag för han ville visa oss en diktsamling han fått av en svensk poet för många år sedan.

Vi säger att vi kommer tillbaka. För det vill vi verkligen.

Dag 13
Taxin tar oss till Vathy (€35). Efter tio dagar i Kioni blir det en stor kontrast att komma till dit. Vi längtar redan tillbaka till Kioni. Vathy är inte alls vad vi trott, känns lite tomt och öde. Inkastare på tavernorna längs kajen. Vi bor på hotell Mentor och har turen att få ett rum frontview. Hotellet är i princip tomt.

Det första vi gör är att gå och fotografera turlistan för badbåten till Gidaki. Det är därför vi är i Vathy! För att besöka Gidaki - igen. Vi bestämmer oss för turen som går 13.30 nästa dag.

Middag blir det på O’Nikos. Tyvärr blir vi besvikna. En torrare, segare och sötare Stifado har vi aldrig smakat. Dom gröna bönorna med tomat, föll oss inte heller i smaken. Det blir en ”doggybag” av köttet och katterna vid soptunnorna blir glada.

O’Nikos och Kanakis. Ithaka. Vathy.

O’Nikos och Kanakis.

Dag 14
Frukost! Vi blir överraskade av hotellets frukost. Trodde att det skulle vara continental, d.v.s. kaffe/te och rostat bröd, men det fanns ägg, pålägg, massor av grekiska kakor och framförallt frukt!

Frukost i Vathy på Ithaka.

Frukost.

Packar våra badgrejer och beger oss mot badbåten. Den är inte där! Turlistan är ändrad! 14.30 går nästa tur. Hm….bara att vänta.

Badbåt. Ithaka.

Turlista.

En Mythos får det bli på Vathys omysiga hamntorg. Klockan 14 får vi inte sitta där längre för då ska ägaren ha siesta. Vi går till kajen igen. Klockan passerar 14.30 – ingen båt. Inga passagerare som väntar heller. Klockan passerar 15.00. Det finns ett mobilnummer att ringa. Lite darrande ringer jag.

”No more boat today”, blir svaret. För få passagerare. Båten ligger vid stranden och väntar på sista turen tillbaka. Vad säger man?

- Hur mycket skulle det kosta för att hämta oss, var vad jag kom på just då…..och sedan lite övertalning.

Båten kom efter 30 minuter.

Det blev inte billigt men det var värt det för Gidaki är underbart. Det blev en fin tur ut till stranden. Havet var turkost, stranden vit och den lilla tavernan så mysig. På hela denna underbara strand var kanske 15 personer.

Gidaki beach. Ithaka.

Gidaki beach.

Tavernan på Gidaki beach. Ithaka.

Tavernan på Gidaki.

Vi ville verkligen inte åka tillbaka, när båten startade upp inför hemfart.

När solen går ner över Vathy så närmar sig också resan sitt slut. Kvällen avslutas på tavernan mittemot O’Nikos, d.v.s. Kanakis. Det blev grillad Sea Bream igen, fast till en tredjedel av priset mot i Kioni. Den var väldigt god. Det blev lite rester till katterna vid soptunnorna också - så klart. Vi börjar gilla Vathy bättre efter två dagar.

Vathy på Ithaka  kvällsljus.

Vathy i kvällsljus.

Dag 15
Hemresa. Taxi till Pisoaetos (€15). Färja tillbaka till Sami
, där vi åt lunch och bytte om till reskläder.

Taxi till flygplatsen. Pratsam taxichaufför även denna gång (samma som körde oss till Antisamos – vi sparade hans mobilnummer). Han berättar, när vi passerar högsta toppen på vägen mellan Sami och flygplatsen, att det växer granar där. Men man får inte hugga dom till jul! Under vintern så kör han inte gärna över ”passet” p.g.a. halka, utan kör runt.

Vi passerar Lassi , kommer fram till flygplatsen och sedan väntar flyget hem.