Bil- och öluffa på Kreta. Del 4.

Mirtos

En genuin by/stad där livet går sin vanliga lunk, strandpromenaden lite turistisk, men härlig utsikt därifrån. En mysig liten by att vandra igenom, inget krimskrams. Stranden i byn klappersten/grus och ganska smal. Stranden i byn Tertsa 5 km västerut grus och betydligt lugnare.

Nyttig info:
Någon bil eller moppeuthyrning såg vi inte, (vi behövde ju inget fordon) men förmodligen finns det uthyrare på plats eller via Ierapetra.
Ingen ATM, finns i Ierapetra
Boende Panorama rooms for rent +3028420 51 362
Taverna/restaurang Katerina mycket god mat och trevlig personal, j.z@netsonic.fi

Ankomstdag söndag 15 juli

Väl framme i byn tog vi huvudgatan (strandvägen) västerut, där var det knökat med bilar, (få hyrbilar, d.v.s. det var bofasta som var söndagsutflykt) längs dikesrenen. Det var endast en framkomlig fil, om vi hade fått möte vet i tusan hur vi skulle ha gjort. Vi körde vidare så vi kunde få en överblick från sidan på byn.

På vägen tillbaka såg vi Big Blue rooms to let en bit upp på sluttningen. Vi försökte hitta gatan där Big Blue låg men vi kom ett snäpp fel. Vi kom upp högt över byn, där fanns även rooms to let, men det var långt ner till byn.

Ner i byn igen vi parkerade vid Kostas hotell. Vi promenerade ner i byn och lyckades sedan hitta himmelsbacken upp mot Big Blue. Men strax före på höger sida, låg Panorama där fanns tre intressanta skyltar, två med text och en utan.

Panorama. Mirtos.

Panorama med sina reklamskyltar.

På skyltarna med text stod det att rum 1 och 3 var lediga, men att ägarinnan Katerina inte var hemma. Man uppmanades att gå in och kolla lägenheten, prislistan skulle ligga på sängen. Föll rummet/studion på läppen så var det bara att flytta in. Katerina skulle ta kontakt senare.

Rum nr 3 föll oss på läppen, 30 €, fullt utrustat kök, A/C, badrum med duschdraperi. Smart sätt att ragga kunder när man inte är hemma.

Vi installerade oss och promenerade ner till byn, vi fann en taverna inne i en gränd. Kyckling med svamp och senap (en ny erfarenhet i Grekland), det smakade alldeles utmärkt. Viss bunkring i Super Marketen innan hemgång.

Väl hemma träffade vi Katerina, hon hade ställt in tomater och kakor på rummet. En stilla afton på altanen, med kaffe, kaka och tillbehör. Fantastisk utsikt från altanen.

Andra dagen måndag 16 juli

En god natts sömn och en härlig morgon. PA ner för bröd inköp, som vanligt är det näsan som gäller, lukta sig fram till bageriet. Mycket lugnt och stilla i byn en och annan bil annars helt tyst. Upp igen för härlig en frukost med ägg, bacon och färskt bröd samt kaffe och kaka.

Nu skulle vi västerut till stranden vid Tertsa, c:a fem km västerut från Mirtos. Väl framme i byn såg vi att den mer eller mindre ägdes av Lambros. Taverna, parkering, minimarket, rooms to let och säkert en del till, hade Lambros i namnet.

Vi drog oss lite tillbaka från byn (österut), där var det fanns några tamarisker, lugnt och skönt men inte så bra strand. Lunchen intog vi på Lambros taverna, lammfrikassé, okra och vin 28 €. Mycket god lammfrikassé med dill, citron mm. Mera sol och bad, när de vackra kropparna fått nog skulle vi kolla bananodlingen i Arvi.

På sedvanligt vis skulle vi snika över, helt enligt kartläsaren och inte tusan kom vi rätt, det blev en vacker tur i landskapet, innan vi anträdde återtåget till Mirtos. Vägen dit hittade vi mycket enkelt och lätt, mycket geschwint kom vi till Mirtos. Det var bara att följa skyltarna :-)

Väl hemma blev det tvätt och den sedvanliga kroppsvården, de nu så vackert bruna kropparna njöt av den sorgfälliga omvårdnaden. Vi diskuterade utflykter med våra grannar Effi och Nikkos, de föreslog ett besök på den lilla ön Chrissi. Just nu var det tydligen kampanj på biljettpriset till ön. Halva priset endast 10 € per person.

Dags för en rundvandring i det mysiga Mirtos. Byn präglades av en riktig vardagslunk, inget jäkt, ingen stress, allt gick lugnt tillväga.

Vi hittade Taverna Katerina, vilket hit, mycket god mat, tavernan ägs och drivs av Yannis och hans finska flickvän Hilka. Vi åt kleftiko, imam, tomat och löksallad och deras ekologiska vita vin. Vilket smakrikt vin, mycket gott, det blev en liter innan vi blev nöjda. Tillsammans med en Crème Caramel blev det 41,50 €.

Vi hade sedan en stilla afton på altanen där vi smälte all den goda maten. Natten var mörk och sval.

Tredje dagen tisdag 17 juli

Upp med tuppen, ner till bageriet och Super Marketen för inköp till utflykten. Därefter frukost med ägg, bacon, bröd mm. Mot Ierapetra, det gick snabbt att komma dit på huvudvägen, en snabb sväng genom stan. Vi nyttjade ATM:n för uttag (Forex släng dig i väggen), det fungerade givetvis.

Vi passerade en liten kiosk där de sålde biljetter till Chrissi ön. Vi stannade och de kostade 20 € per person, vilket inte stämde med vad vi hört. Efter en liten palaver fick vi våra biljetter för 10 €. Mot hamnen avfärd redan kl 10:20 med Belos, vi fann en parkering och tog oss ombord. Det hade börjat blåsa, nordlig vind, färden över till Chrissi utan problem. När vi kom fram till ön skulle vi över till norra sidan. Det gick en stig över ön och som alla bra leder var den utmärkt. :-) Nästan som i Karibien en stor strand, både med och utan parasoller, havet var blått och turkos.

Trots campingförbud fanns det en del campare uppe bland träden. Vinden tilltog, så det blev nästan svalt i vinden, det gick att promenera på sanden utan att bränna sig. Allt löst måste förankras, det blev ett par tjurrusningar efter kepsarna. Vår "fådda" parasoll vrängde sig bara vi nämnde att den skulle öppnas.

Tidigare hade det tydligen varit någon sorts servering på östra delen av stranden. Men den var stängd och det fanns tejp och lås med myndighetsstämplar på.

Chrissi Island. Ierapetra. Kreta.

Chrissi Island, Ierapetra i bakgrunden.

Återfärden påbörjades i den starka vinden, när vi kom över ön fanns det en temporär kiosk med frukt och läsk mm. Vår båt Belos låg förtöjd utanför en annan båt lite skumt. Men vi skulle borda den inre båten och gå rakt igenom den till Belos. Det gick vågor på överfarten, det blev en del stänk.

När vi kom in i lä vid Ierapetra varmt så in i. Inga människor ute på gatorna mycket lugnt, vi fick förklaringen senare i Mirtos, det hade varit 43 grader varmt på sydsidan.

Det syntes på folk i Mirtos också, att det varit varmt under dagen, alla rörde sig sakta och försiktigt. Väl hemma igen hade vi fått nya grannar. Riktigt intellektuella människor från Holland, mycket intresserade av den Minoiska kulturen och varenda sten som kunde vara antik. Men vi fick en del matnyttiga uppgifter om Kato Zakros som är vårt nästa mål. Kroppsvården vidtog och därefter vila, vilket behövdes efter en dag till "sjöss".

Ner till byn för en liten rundvandring och sedan äte. Vi gick givetvis till Yannis på Katerina och hans mycket goda mat. Vi kyckling med örter, moussaka sallad och det goda ekologiska vinet, sedan chokladkaka till dessert. De hade trots dagens värme fullt med folk, vilket Hilka klagade på, hon tålde inte värmen så bra.

Vi gick ner till strandpromenaden för att lyssna på livemusik, men en av magarna gick i baklås, förmodligen för mycket mat. Vi fick dra oss till "våra rum" för att kurera det hela. En del matsmältande dryck, hjälpte upp det hela. Natten förflöt lugnt, mörkt och tyst.

Avresedag onsdag 18 juli

Lite pirr i magen inför resan och en sista genomgång av packningen. Samt en viss saknad att lämna mysiga Mirtos. En spartansk frukost innan vi drog iväg. Färden gick via Ierapetra, Makro Gialos, Sitia och sedan vidare till Vai.

Palmstranden Vai var i och för sig unik och vacker, men lika mycket folk som på Matala, p-vakter mm. Vi drog vidare mot Kato Zakros via Palekastro. Mycket mäktiga vyer, imponerande hur bördigt landskapet är.

Utsikten från Panorama över Mirtos.