Öluffa i Kykladerna. Del 15. Santorini.

Femte dagen lördag 27 september
REGN och BLÅST
, en sådan morgon, elände. Lite lätt fika och planering av dagen vid eventuellt uppehåll från regnandet. Det tog en stund innan det lättade så pass att vi kunde åka iväg för frukost till Jazz. Regnet tog fart igen under tiden som vi åt, vi stannade och värmde oss vid deras öppna spis, skönt med lite värme. När regnet lugnande sig körde vi bort till pörtet. Där avvaktade vi kraftfullt tills regnet lugnande sig igen. Vi hade planerat at titta på antika Thira bakom Kamari. Vi iväg när det blev uppehåll och en och solen tittade fram lite.

Regn och blåst. Santorini.

Regn och blåst.

Men vi hann inte längre än till avtaget mot Akrotiri då började det störtregna igen. Det såg lite ljusare ut bort mot Akrotiri så vi tog av på vägen mot Akrotiri. Men det lugnande inte ner sig regnet vräkte ner. Vi letade efter något ställe att söka skydd för regnet, vi fann en fancy "utsiktstaverna" på klippkanten. Där både vi och moppen fick regnskydd, det fortsatte regna så vi beslöt att äta lunch där. Det var den dyraste ölen under hela resan 5,80 € för en LITEN öl. Men vi fick regnskydd och åt en alldeles utmärkt Pizza. Vi satt där tills det klarande upp och regnet inte syntes till.

Vi återupptog färden mot Kamari och antika Thira. Solen värmde och vi torkade på vägen till Kamari. Häftig väg upp till toppen (visserligen står det skyltar om motorfordon är förbjudna men "alla" kör upp) det är cirka 20 hårnålskurvor upp till toppen. När vi väl kom dit var det försent att gå in till utgrävningarna, regnet hade sinkat oss, de stänger 14:45, 2€ i inträde.

Utsikten var häftig åt båda hållen, men det blåste något så in i, där uppe i passet mellan de två bergen, nästan svårt att stå rak. Men vi torkade helt och fick upp värmen igen. Ner för berget igen i alla hårnålskurvorna, när vi kom till Pyrghos började det regna igen! Men det lättade när vi kom upp på krönet.

Perissa och Perivolos från berget vid antika Thira.

Utsikt över Perissa och Perivolos från berget vid antika Thira.

Vi slapp mer regn under hemfärden, men vi såg en Highspeed färja ligga för ankar alldeles utanför ön åt Vlychadahållet, förmodligen hade de något problem. Resten av dagen tillbringade vi inomhus, inga större incidenter inträffade. När vi gick iväg för middag duggade det lite, vi tog in på Perivolos taverna, biff i tomat och dagens special fläsk kokt i vin med lite tonfisksallad och t/l sallad, allt gott.

Det skulle bli kalas på tavernan, ett 20-tal platser var reserverade. Grekerna är härliga de droppar in till festen när de är klara med dagens värv. De börjar äta och festa när de kommer, de som kommer senare ansluter till ätandet och festandet. Inga bestämda tider här inte. Hemåt i mörka natten på en folktom strandpromenad. När vi kommit hem började det blåsa ordentligt och kyligt var det också. För natten gällde det ha lakan och filt. Vi somnade till Fanny och Alexander på TV:n.

Sjätte dagen söndag 28 september
Efter en orolig natt med regn och BLÅST, lämnade vi tillbaka moppen till Lucas
. Vi ställde den på snedstödet, vi gick in och hämtade mitt körkort. Då blåste moppen omkull, det blåste rätt ordentligt.

Vi promenerade "bikegatan" neråt hittade ett äteställe och fick oss frukost. På vägen tillbaka gick vi via gatorna innanför strandpromenaden. Många stängda hotell, en del övergivna, en del påbörjade och mycket lediga tomter. Vi satte oss i lä på terrassen, skönt när solen tittade fram.

Inga soldyrkare denna dag.

Vi stannade på vår terrass resten av dagen och hade det hyggligt, vi började se vår packning för avresan imorgon. Någon större kroppsvård krävdes inte efter denna eftermiddag på terrassen. När det blev dags för äte, gav vi oss ut i natten på "bakgatorna" och fann ett riktigt genuint ställe Spyros taverna öster om Honeymoon Beach. Den såg precis som tavernorna gör ute på "vischan". Härlig genuin miljö, vi var länge de enda gästerna, när vi ätit färdigt kom ett engelskt par. Maten var okej men inte mycket mer, förhoppningsvis bättre under säsong. Men det var härligt att sitta där hela familjen, med barn, fästmän, frun och mamma satt där. Väl hemma fick vi barrikadera oss mot blåsten, fönster och luckor stängdes. Något huttrande somnade vi under lakan och filt.

Avresedag måndag 29 september
Avresedag, sista packning, ner med väskorna till Michael
. Han skulle komma till Lucas moppeuthyrning och hämta oss kl 11:30. För vi skulle givetvis äta frukost längst bort på "bikegatan". Sämsta frukoststället enligt PA, men det uppvägdes tydligen av att det var längst bort, det är alltid bäst. Det är mycket en ö-luffare får stå ut. Men vi fick äte och gick upp till Lucas på utsatt tid, där var Michael. Mot flygplatsen, framme vid flygplatsen tackade vi Michael för skjutsen och en härlig vistelse på hans S:t George. Vi hade några timmar kvar innan planet skulle lyfta så vi hade lite picknick ute i solen, skönt.

Planet lyfte på utsatt tid och vi hade lite tid över i Wien på hemvägen så allt flöt på lugnt.

Den alldeles för minimala avgångshallen för gate 3-6 på Santorinis flygplats.

Den alldeles för minimala avgångshallen för gate 3-6.

Hemresa
Framme i Kastrup kom väskorna ganska omgående
och vi kunde ta tåget hemåt utan incidenter till Hässleholm. Men efter Hässleholm blev det lite problem, dörren öppnades inte vid stoppet i Perstorp. Jag och en olycksbroder fick åka med till Klippan, vi försökte få tag i taxi, men det var helt ogörligt en måndagskväll. Vi fick vänta tills nästa tåg mot Perstorp kom kl 24:00. Så istället för att komma hem vid pass 22:30, var jag hemma 00:30.