Visa ett inlägg
Gammal 2009-05-29, 06:47
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Dilemma, äta feta om man är Gravid?

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Otroligt intressant. Samtidigt är jag glad att jag var så ovetande när jag väntade mina barn, oroade mig inte alls, sorglös och nöjd med min roll. Kan det kanske vara en stressfaktor att veta för mycket?
Antar att du som jag väntade barn för några årtionden sen och då var det självklart för alla normalt socialt fungerande kvinnor att avstå från alkohol under graviditeten och vinkosumtion bland kvinnor var inte särskilt utbrett varken i Sverige eller Grekland. Själv slutade jag också att röka under mina graviditeter och så gjorde även flera av mina vänninor. Vi visste långt före den stora vågen av hälsoupplysning att den lille mådde bra av en nikotinfri miljö.

En graviditet är en mycket kort period i en människas liv och förmånen att få bära och föda ett barn gör att det för de allra flesta är lätt att skippa både vinglaset och andra eventuellt farliga saker som vi känner till. Inte behöver det vara en stressfaktor att veta för mycket men visst vi som arbetat eller arbetar i yrken där kontakten med de som det inte går så bra för påverkas naturligtvis till viss del av det vi vet och ser. Personligen är jag helt för 0 tolerans beträffande alkohol, droger och tobak under graviditet vilket är ett självklart förhållningssätt för de flesta av oss oavsett profession i arbetslivet.

Tyvärr har det den sista tiden kommit signaler på att gravida kanske konsumerar mer alkohol än tidigare och då pratar jag inte bara om sedan tidigare kända riskgrupper. Klart oroande.

Eva
Svara med citat