![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
En graviditet är en mycket kort period i en människas liv och förmånen att få bära och föda ett barn gör att det för de allra flesta är lätt att skippa både vinglaset och andra eventuellt farliga saker som vi känner till. Inte behöver det vara en stressfaktor att veta för mycket men visst vi som arbetat eller arbetar i yrken där kontakten med de som det inte går så bra för påverkas naturligtvis till viss del av det vi vet och ser. Personligen är jag helt för 0 tolerans beträffande alkohol, droger och tobak under graviditet vilket är ett självklart förhållningssätt för de flesta av oss oavsett profession i arbetslivet. Tyvärr har det den sista tiden kommit signaler på att gravida kanske konsumerar mer alkohol än tidigare och då pratar jag inte bara om sedan tidigare kända riskgrupper. Klart oroande. Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Visst är det oroande. Det var väl Lars Von Trier som sa att folk är till 70% idioter, det påståendet bevisas väl till en del av det du skriver. Men en del av skulden lägger jag på exempelvis Socialstyrelsen. Man har i alla år gått ut med nolltolerans, när nu folk börjar hitta info själva tror de att ''svaga bevis för att måttlig alkoholkonsumtion kan skada fostret'' betyder att det är fritt fram att BIB-pimpla hela graviditeten igenom. Hade man från början varit klar och tydlig hade vi inte haft det har dilemmat idag.
|
|
||||
|
||||
![]()
Vad måttlig konsumtion(och vad nu det är) hos gravida i en större befolkningsgrupp betyder för barns framtida hälsa vet vi idag väldigt lite om.
Det får vi svar på i framtiden. Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Ja- vad är måttlig konsumtion- vem sätter måttstocken?
BIB-pimplande anser inte jag vara måttlig konsumtion ens om man inte är gravid- vet däremot flera stycken som tycker att det är helt ok med några glas vin ett par gånger i veckan. Alla "vaningar" man får som gravid tycker jag bara är bra, avstå helt från det som kan vara farligt under graviditeten, det är ingen uppoffring ![]() Håller med om Evas resonemang att ev. skador av dagens rekommendationer i kombination med allt äldre mödrar ser vi först senare. // Helén |
![]() |
|
|