![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
De här med att anlända till Aten en dag tidigare. Är det en "tumregel" när man luffar?... kan man inte flyga in till Aten så man är där 4-5 timmar innan avfärd hem till Sverige???
(man vill ju utnyttja tiden på öarna) |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Jo man kan chansa, men om det blåser hårt så ställs båtturer in och man riskerar att inte komma med flyget. Därför väljer många att åka till Aten eller avreseön någon dag i förväg.
Det finns en del inlägg i forumet från 21 september och några dagar framåt i år, när det var storm i Kykladerna och många missade eller nästan missade sin hemresa och andra helt fick ändra sina resplaner för att de blev kvar på öar de hade tänkt åka vidare ifrån. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Eva |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
... är båten mer miljövänlig än ett full satt plan?... |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Utsläppen av svavel och kväveoxider är större hos sjöfarten men koldioxidutsläppen hos flyget är mycket större. Av det jag kunnat läsa ut så är sjöfarten mycket miljövänligare om den används effektivt även om den naturligtvis orsakar skador på sjöbotten. Ökad turism innebär säkert att mindre öar får ta emot större fartyg än vad de skulle göra annars. En utökad flygtrafik räknas som ett mycket stort miljöhot och det skulle knappast vara positivt för Grekland med en sådan utveckling. Det finns mycket att läsa om flygets miljöpåverkan på internet Luftfartsverkets hemsida, Svenska naturskyddsföreningen och Kyotoprotokollet är några exempel.
Eva |
![]() |
|
|