![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Carl Bildt sa i en riksdagsdebatt, förmodligen oplanerat, absolut oväntat och definitivt olyckligt, att en folkomröstning skulle avgöra om Sverige skulle ansluta sig till samarbetet inom EMU.
När det väl var uttalat fanns det ingen möjlighet att retirera. Så om 10 år är det väl bara vi och albanerna kvar med egna valutor när alla andra infört Euro. Om nu inte Albanien också tar sig samman... /lemon Senast redigerad av lemon den 2008-10-19 klockan 11:45. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
[
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Tja. De har ju inte mycket val eftersom de inte är med i EU... Men däremot så är det så att Damnark har börjat svänga och kommer troligtvis att rösta om EMU inom ett par år. Och Danska politiker räknar med att det blir ett JA. |
|
|||
|
|||
![]()
Alltså, Peter och Lars
![]() Men när ni påstår att svenska kronan har försvagats så och så mycket mot andra valutor, och då speciellt mot euron, måste jag få klargöra följande: euron infördes alltså som elektronisk valuta 1999. Innan 1999 hette motsvarande ”valuta” ecu (som inte var något egentligt betalningsmedel), en s.k. valutakorg bestående av EU-länders nationella valutor. Sverige hade innan kriserna i början av 90-talet en fast växelkurs och den svenska kronan var då fastslagen till förhållande 7.50 mot ecu:n (plus/minus några ören). Många ansåg ju då att vår valuta var kraftigt övervärderad. Vilket också visade sej när den släpptes att flyta efter 1992 och strax stabiliserades kring drygt nio kronor i förhållande till ecu:n. När ecu:n ersattes av euron 1999 (1 ecu ersattes med 1 euro) kostade en dylik strax under nio kronor. Vad jag vill ha sagt är, att vad man bör jämföra med är värdet på den FLYTANDE svenska kronan. Och då beror det ju på vilken tidpunkt man jämför med. En tid under 2000 stod euron i strax under 8.50 och jämfört med då stämmer det med ”15-20% mer i reskassan” idag (under den vanliga, rätt orealistiska, ekonomiteoretiska förutsättning ”allt annat lika”, t ex har vi här i Sverige i stort sett hela tiden sen euron infördes haft en klart lägre inflation). Annars handlar det om klart mindre skillnader (5-10%). Sen att herr Soros själv vill ta åt sej ”äran” av diverse spekulationsresultat är ju knappast något bevis för att det verkligen var hans attacker som var avgörande. Möjligen var det så, att han hoppade på när skadan så att säja redan började ske och kunde göra sej en hacka han med. Men, som sagt, HELA sanningen lär vi aldrig få reda på. Och egen räntepolitik har euroländerna absolut inte. Det är liksom det som vi som är emot euron ser som en av de största nackdelarna. Ett land kanske skulle behöva sänka sin ränta, medan ett annat skulle behöva höja den, men båda måste gå med på den förändring som tjänstemännen i den europeiska centralbanken beslutar om. Sen tror jag inte att 98% av svenska folket är helt okunniga om vad en övergång till euro skulle innebära (och jag antar att ni båda anser er tillhöra dom övriga två procenten, eller?). Dessutom var ju även de s.k. experterna oense om för- och nackdelar med att gå med. Det fanns både de som propagerade för ja och de som propagerade för nej. Vad gäller Volvo håller jag med om att den huvudsakliga anledningen till att det går illa där är deras idiotiska ensidiga satsning på bränsleslukande bilar och att (alltför?) sent inse vikten av miljötänk. Men visst har värdet på valutan viss betydelse också? Att jag tog Volvo som exempel var mest att det är så aktuellt i dessa dagar, men givetvis gäller samma resonemang alla företag som exporterar (valutasäkrandet gäller väl oftast bara en begränsad tid?). /Thomas (som, surprise surprise, gillar att diskutera) PS. Peter, jag hade enkla shorts och t-shirt på kvällarna under första semesterveckan i september i år ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Som exempel på hur lite insatta eller intresserade folk är kan vi ju ta den här tråden. Det är bara du, Peter, Lemon och jag som har åsikter. Däremot när det gällde lång eller kortbyxor höll väl nästan Kalimeras server på att proppas igen av alla inlägg ![]() Däremot tycker jag nu, när man ser facit så här långt, att jag borde röstat ja. Det grundar jag då som sagt på att kronan har visat sig bli en för svag och svajig valuta. Rent semesteregoistiskt tycker jag det är toppen att inte behöva växla pengar stup i kvarten när man reser på kontinenten och vid Greklandsresan i sommar hade jag hellre gjort åt 16-17000 än 20000:- ![]() Om man ser det isolerat samhällsekonomiskt för Sveriges del så håller jag med dig om att det finns fördelar med att stå utanför. Men iom att vi i praktiken måste föra en räntepolitik som är så lik ECB:s så tror jag att nackdelarna överväger på lång sikt med en liten valuta som kronan, speciellt om den fortsätter att tappa i värde som Peter befarar när fler och fler av övriga europeiska länder ansluter till euron. Lars |
|
|||
|
|||
![]()
Ursprungligen postat av Charleston
"Det skulle kunna funka bra i ett någotsånär homogent område, men som det är nu är det som är bra i ett land inom området dåligt i ett annat, fast man är ändå tvingade att föra samma (penning)politik." Förstår din poäng, men samma resonemang skulle kunna föras även inom ett land. Är det rimligt att Sthlm har samma räntenivå som de delar av landet, där arbetslösheten är hög och tillväxten låg? Är Göteborg och Dalsland i behov av en räntesänkning med tanke på utvecklingen inom fordonsindustrin? Och det har ju ändå skett en utveckling från när Sverige införde en gemensam valuta. Landet var kanske inte heller något optimalt område. Handeln var lokal och avstånden på alla sätt stora. Integrationen på den gemensamma europeiska marknaden och mellan länderna ökar succesivt. Att Euron redan fungerar så väl är gädjande och det verkar som om grekerna överlevt utan Drachmer, tyskarna utan D-mark och t.o.m. fransmännen verkar kunna leva utan Franc. Samtidigt: som ni andra påpekat, det är självklart att alla har rätt till en åsikt. Ovanstående är min. /lemon |
|
||||
|
||||
![]()
Mitt lilla inlägg.
Jag tycker bra om € då det är tänkt att vi inom EU ska ha samma pengar att betala med. Det syns framför allt på allt jag handlar på Internet, det är € och inte $ som dominerar idag. Gud så enkelt om det stod samma sak på mitt pensionsbevis i stället för SEK. Har vant mig sedan 2002 och väntar på att våra politiker ska ta sitt förnuft till fånga och våga gå med. Ärligt talat "skiter jag i folkomröstningen" vi är inte kvalificerade att fatta ett sådant beslut utan det handlar om att våra politiker bangar ur och överlåter till "oss" att bestämma. -Fegisar! -Vilka här på forumet har de ekonomiska kunskaperna att avgöra eller tycka si och så? Peter, Charleston och några till för i alla fall debatten framåt. Okay, vi har olika åsikter och det respekterar jag, men vi måste börja dra åt samma håll. Handlar allt om hur mycket penningar vi har på semestern? Kortsiktigt tänkande i min värld. Vi ska leva i morgon också. Varför underhålla en valuta som många säger "que" till. Till och med danskarna är på väg att svänga från sin "krone". That's it from me. Uffe, "ni vet i alla fall var jag står". |
|
||||
|
||||
![]()
Jisses, kanske lika bra att sluta med val vart fjärde år också eftersom vi inte är tillräckligt kvalificerade att rösta?
|
|
|||
|
|||
![]()
Ursprungligen postat av ulfwiman
![]() Ärligt talat "skiter jag i folkomröstningen" vi är inte kvalificerade att fatta ett sådant beslut utan det handlar om att våra politiker bangar ur och överlåter till "oss" att bestämma. Citat:
Men jag vill ställa en fråga Tramp. Tycker du verkligen att det var ett kvalificerat intelligent inlägg med en bra jämförelse...? Utveckla och förklara det gärna för mig i så fall. Jag står bakom Ulf till 100% i det här fallet. Vissa frågor är så avancerade och komplicerade att det inte är lämpligt att folkomrösta om dem. Det kan tex vara frågor som rör Sveriges utveckling under en lång tid framöver. (Tex EU och EMU-frågan) Saker som kan vara väldigt svåra för "gemene man" att ha eller skaffa sig god kunskap om. Då är det bättre att politikerna, som förhoppningsvis har eller kan skaffa fram kompetens och kunskap, tar beslutet. Jag tycker det är både fel och fegt av politiker att folkomrösta om vissa saker. Det blir lite Pontius: Jag tvår mina händer... Folket har sagt sitt... Och så behöver man inte ta ansvar. Vilket är lite märkligt. För att anledningen till att de sitter i riksdag och regering är för att de SKA ta ansvar. Dessutom följer inte politikerna inte folkomröstningarna i alla lägen! Hade de gjort det hade vi fortfarande haft vänstertrafik tex...! Att sedan lyfta på röven en gång i September vart fjärde år för att rösta på den politik man själv tycker är lämplig kräver inte så mycket... Sorry att jag blev vass igen. Jag tyckte bara att det var någon som TRAMPade i klaveret... |
|
||||
|
||||
![]()
Va de nån som trödde i magorgeln?
Chras |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Rent ekonomiskt finns det inget som visar att Sverige skulle tjänat på att vara med i eurosamarbetet från start. Vår ekonomi är hyffsat bra jämfört med andra euroländer. Nu vill Islänningarna gå med men det utarmar ju euron ännu mer när länder med dåliga finanser ansluter sig. Om nu islänningarna blir "insläppta" vill säga... |
|
|||
|
|||
![]()
Precis! Ekonomi är ingen exakt vetenskap. Speciellt nationalekonomi är mera ren politik (kallas f.ö. ofta "political economy" utomlands). T ex vill vi ha en nyliberal avregleringsfundamentalism (som vi nu i dagarna ser hur det "fungerar") eller vill vi ha nån form av solidarisk politik. Nu har ju visserligen svenska politiker ändå, mycket pga EU-inträdet, känt sej tvungna att gå den vägen, men med ett emu-medlemskap blir handlingsalternativen ännu färre. Då får vi i ännu högre grad låta oss styras av ej valda tjänstemän i centralbanken än av valda politiker.
Och experter (i den mån nu ekonominissarna på finansinstituten och bankerna kan kallas för detta) tycker jag man ska ha för att rådfråga, inte för att låta sej styras av. /Thomas |
|
|||
|
|||
![]()
Det är mindre farligt än att överskatta dem...
Jag har inte för avsikt att förlänga den här diskutionen längre. Jag har försökt hålla mina argument innanför ramen för ämnet, när du blandar argument för olika saker i en salig röra... |
|
|||
|
|||
![]()
Håller med Peter.
Man behöver inte nödvändigtvis vara "avregleringsfundamentalist" för att anse att en gemensam europeisk valuta är en god idé som dessutom visat sig fungera väl i praktiken. Alltfler länder inser detta och nu står Slovakien och Polen på tur att ansluta sig till samarbetet. Avslutningsvis hoppas jag dock, åtminstone i ett avseende, att Peter och jag får fel och du Thomas får rätt när du säger att Euron inom en relativt snar framtid ska stå i 9,30. Befarar dock att vi pessmister som sett kronan försvagas under flera år får rätt... /Magnus |
|
||||
|
||||
![]()
När nu diskussionen verkar bottna mest i hur "dyrt" det blir för oss att bo och leva i Grekland på semestern, måste vi ta i beaktning de reallöneökningar vi faktiskt haft sedan några år tillbaka. Ska vi gå så långt tillbaks som när Euron stod i 8:50 är det i praktiken billigare att att leva i Grekland idag. Men då måste man ju också räkna in de rejäla prishöjningar som inträffat i euroområdet, Grekland inräknat, sedan valutasamarbetet inleddes...
Summa summarum - turister lär alltid gnälla över "vad dyrt det blivit". Det enda som skiljer är orsaken man väljer att skylla på. :-) |
|
|||
|
|||
![]()
Det var länge sedan jag valde resmål efter värdet på valutan. Jag biter nog i det sura äpplet och fortsätter att åka till Grekland trrots att Euron blivit lite dyrare.
Som jämförelse kan jag nämna att jag ofta åker till Tyskland och där upplever jag att man får mer valuta för pengen. Det är alltså även inhemska prisbilden (=inflationen) som gör att Grekland känns dyrare och dyrare för varje år! |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Vår nuvarande regering har valt ett system med differensierad beskattning av olika grupper i samhället där de ekonomiskt svagaste ska betala mer skatt än andra... Och dessa grupper har inte haft någon reallöneökning! Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Kan bara inte låta bli...
En € för 10,52. Känns det som om det går åt rätt håll? Några fakta om Eurosamarbetet från Wikipedia: "Euro är Europeiska unionens officiella valuta, som används i 15 av Europeiska unionens medlemsstater, det så kallade euroområdet, som utgörs av Belgien, Cypern, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Italien, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Portugal, Slovenien, Spanien, Tyskland och Österrike. Den används också i tre andra länder, som har formella avtal med EU, samt inofficiellt i ytterligare tre länder. Således är den gemensam valuta för mer än 320 miljoner européer.[3] Inkluderat områden som använder valutor som är knutna till euron, får euron direkt påverkan på närmare 500 miljoner människor världen över. Med mer än 610 miljarder euro cirkulerande i december 2006 (lika med 802 miljarder US-dollar vid samma tidpunkt) är euron den valuta som har högst kontantvärde i världen.[4]" Avstår från politiska värderingar utan konstaterar enbart att många i Europa verkar tycka att Eurosamarbetet fungerar väl. Har bara uppfattat att delar av den italienska högern vid något tillfälle diskuterat möjligheten att återinföra lire (vilket möjligen säger mer om dem än om Eurosamarbetet) /Magnus |
|
|||
|
|||
![]()
Så kan vi konstatera att EUROn har varit uppe över 10.95 under dagen... Den har gått tillbaka några ören, men det verkar bara vara en tidsfråga innan den kostar över 11 SEK.
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag får mardrömar...
![]() |
![]() |
|
|