![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Hur ser de ut med reglerna för att få hyra moped?
|
|
||||
|
||||
![]()
Väldigt godtyckligt; Själv har jag inte haft ngr problem. Men för säkerhets skull har jag ett intyg fr vägverket som säger (på engelska) att jag med svenskt b-körkort får framföra en 50cc-moped i sverige. Amorgos/Anafi/Folegandros/Naxos, ingen har ifrågasatt körkortet. Senast i Ag Prokopius (Naxos) fick jag dock inte hyra på ena stället, förmodligen för att dom hellre vill hyra ut en 4-hjuling och tjäna lite mer. Tvärs över gatan fick jag en 90cc för 7 €. Det var det minsta de hade, de försäkrade att jag inte skulle ha ngr problem med polisen om dt blev kontroll,
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Fresten; har någon här på forumet någonsin blivit stoppad eller bötfälld för att framfört fordon utan rätt körkort (typ moppe utan a-tillhörighet) eller gjort sig skyldig till annan trafikförseelse typ ingen hjälm/alkohol i utandning/eller annat, skulle vara intressant att höra. Uthyraren på Naxos var väldigt tydlig med bötesbeloppen om jag gjorde ditten eller datten. Och faktiskt såg jag en poliskontroll i höjd med flygplatsen på Naxos en dag.
|
![]() |
|
|