Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-07-24, 23:22
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Digitalkamera

I går sa mitt kjære "Olympus Mju Allweather 8.0 pix" takk for seg , har tatt tusenvis av bilder med det og t r o r ikke det er noen vits i å tenke på å reparere
- men det er så klart fint å få et nytt kamera og
- men utrolig komplisert å finne ut hva som er det beste valget
Speilrefleks blir for komplisert, så det er et f h v nett kompaktkamera jeg ønsker meg

F o r e l ø p i g har jeg festet meg ved Canon Powershot SX 200 IS
- jeg har ikke hatt noe Canon kamera tidligere, kan noen fortelle meg forskjellen på et Powershot og et IXUS kamera

Panasonic interesserer meg også fordi jeg har fått vite at Leicaoptikken er veldig bra, og det jeg har lest i denne tråden styrker meg i troen på et TZ kamera
- men TZ5 finner jeg ikke på norske nettsteder, men TZ7 - litt dyrere, men verdt pengene kanskje?
Er det et enkelt kamera å finne ut av?
Andre anbefalinger? Jeg er takknemmelig for innspill/hjelp

Kari

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A
Sprang på en Panasonic TZ5 idag!! Den har bra vidvinkel och det är egentligen det enda "kravet".
Någon som har något att säga denna modell eller Panasonic överhuvudtaget??

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
Det är troligen den bästa långzoomkamera som finns. Bara att köpa. Jag har TZ3, och ska en vacker dag investera i en TZ5.

Jag har sen några månader tillbaks en TZ5 och jag är grymt nöjd! Den bästa kamera jag haft.

/Netwolf - som nu är inne på digitalkamera No 6!
Svara med citat
Gammal 2009-07-25, 10:53
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Jag har ingen exakt koll på vad där är för skillnad mellan Ixus och Powershot, men den förstnämnda klassas som "ultrakompakt" och den senare "kompakt". Den ultrakompakta är dyrare i och med att den är lite mindre, men bildkvalitén är ungefär den samma. Glöm heller inte att det inte är megapixel-antalet som avgör bildernas kvalité. Bilderna bli alltså inte alls bättre ju fler MP kameran har. Snarare tvärtom.

För övrigt är jag fortfarande nöjd med min Powershot! Videofunktionen är överraskande bra och bilderna blir mer än bra. Ända nackdelen är väl som sagt att man behöver en lite större kameraväska pga. grepphandtaget = större plats i väskan. Å andra sidan är det en baggis att fota med en hand på grund av det och man blir dessutom stadigare på handen när man får ett bra grepp. Och då blir bilderna skarpare!
Svara med citat
Gammal 2009-07-25, 11:29
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Jag har ingen exakt koll på vad där är för skillnad mellan Ixus och Powershot, men den förstnämnda klassas som "ultrakompakt" och den senare "kompakt". Den ultrakompakta är dyrare i och med att den är lite mindre, men bildkvalitén är ungefär den samma. Glöm heller inte att det inte är megapixel-antalet som avgör bildernas kvalité. Bilderna bli alltså inte alls bättre ju fler MP kameran har. Snarare tvärtom.

För övrigt är jag fortfarande nöjd med min Powershot! Videofunktionen är överraskande bra och bilderna blir mer än bra. Ända nackdelen är väl som sagt att man behöver en lite större kameraväska pga. grepphandtaget = större plats i väskan. Å andra sidan är det en baggis att fota med en hand på grund av det och man blir dessutom stadigare på handen när man får ett bra grepp. Och då blir bilderna skarpare!
Om JAG tolkar det hela rätt med Ixus alla generationer ända sedan APS-kamerans tid till i dag så är Ixus just en ultrakompakt, lite lyxig kamera som ska vara lättanvänd. Jag tror powershoten är mer passande för den som har lite mer fotoambitioner. Givetvis är det också så om utrymme ska sparas till varje pris så är det på beskostnad av annat. Av två sk likvärdiga optik så är den fysiskt större optiken rekommendera.
Svara med citat
Gammal 2009-07-25, 11:34
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Om JAG tolkar det hela rätt med Ixus alla generationer ända sedan APS-kamerans tid till i dag så är Ixus just en ultrakompakt, lite lyxig kamera som ska vara lättanvänd. Jag tror powershoten är mer passande för den som har lite mer fotoambitioner. Givetvis är det också så om utrymme ska sparas till varje pris så är det på beskostnad av annat. Av två sk likvärdiga optik så är den fysiskt större optiken rekommendera.
Ja, precis så menade jag. Men Ixus har ju också mindre plats. Inte skiljer det många centimeter, men vid Ixus går i alla fall min gräns vad jag stoppar i fickan. PowerShoten har sin hedersplats i väskan.
Svara med citat
Gammal 2009-07-25, 11:37
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Panasonic interesserer meg også fordi jeg har fått vite at Leicaoptikken er veldig bra, og det jeg har lest i denne tråden styrker meg i troen på et TZ kamera
- men TZ5 finner jeg ikke på norske nettsteder, men TZ7 - litt dyrere, men verdt pengene kanskje?
Er det et enkelt kamera å finne ut av?
Andre anbefalinger? Jeg er takknemmelig for innspill/hjelp

Kari
Jag har en mycket tidig Lumix med Leicaoptik. Liten display och redan föråldrad teknik. Men jag har så svårt att släppa denna kamera.
Jag hade digital systemkamera som hette Nikon D80 som jag inte var nöjd med, provade tre olika optik. Sedan så har jag en Canon G7 som ligger i skiktet mellan system och kompakt kan man säga. Denna är jag ganska nöjd med. MEN den gamla lumixen tar bilder som slår alla andra kameror när automatiken lyckas göra en optimal inställning.

Jag är en stor fan av Lumix och kommer att byta min G7:a mot en LX3:a eller dess efterföljare!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:01.