![]() |
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Nattfåk/Skumtimmen av Johan Theorin jättebra böcker....Jag gillar ju Öland. Karin Thunbergs "En dag ska jag berätta om mamma" hade jag med mig på Tinos förra oktober..Helt underbar bok....liksom hennes "Mellan köksfönstret och evigheten" Linda Olsson "Sonat till Miriam" om Du gillat "Nu ska jag sjunga Dig milda sånger" Ja nu har Du väl att välja på! ![]() Lissi - som också blev jätteglad att "se" Dig här igen! |
|
||||
|
||||
![]()
Kul att se din avatar igen Inky!!
Den senaste boken jag läst var Vådan av att vara Skrake . Kjell Westö heter författaren. Riktigt underhållande tyckte jag. Yeasou ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ink, du verkar vara en riktig bokmal! Jag vet att du sa "inga deckare" men för mig är semester i Grekland så nära förknippat med några bra deckare, så jag kunde liksom inte låta bli
![]() Så kul att få alla era tips om bra böcker, fortsätt! Vaska fram guldkornen... |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Köpte den på bokmässan -07. Året därpå -08, köpte jag en lika stor nyutkommen tegelsten: Jonathan Littells förintelsehistoria De välvilliga. Den var ännu mastigare. Undrar vad det blir i år. Nåt tjockt kommer de väl med som kan mildra Greklandsabstinensen inför vintern ![]() Tack för tips om både Thunberg och skraken, ska kollas upp! (Skrake...?) Gita: Om du gillar deckare hoppas du hittat till Roslund & Hellström. Deras senaste, Tre sekunder, är ruskigt bra. Alla fem bör läsas i ordning förstås. Fast jag jag gissar att du redan läst dem. (Däremot kan jag inte på något vis rekommendera sommarens mest omtalade kriminalroman, Hypnotisören av pseudonymen Lars Kepler. Den var bara ruskigt taffligt hopkommen) |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Nattfåk och Skumtimmen måste läsas i rätt ordning. Snart kommer Måns Kallentofts tredje Höst...., eller är den redan ute tro? // Helén |
|
||||
|
||||
![]()
Roslund och Hellström är lite speciella tycker jag, jag kan hitta svagheter i deras berättelser och enstaka böcker som är klart sämre (som Edward Finnigans upprättelse).
Men som helhet är alla fem lysande bra. En recensent skrev om dem att de tar genren på allvar och precis det tycker jag också, det är det jag gillar. (Det var det jag inte gillade med Lars Kepler/paret Ahndoril, de tog inte deckargenren på allvar, de snarare drev med den - och blir jag lessen och kinkig...) Måns Kallentoft, där lyckades jag ta mig igenom de två första men det får räcka, han är för tramsig... Av den svenska deckarproduktionen så gillar jag bäst Sjöwall/Wahlöö (läser om dem nu i sommar, de är grymt bra), Arne Dahl och Roslund&Hellström. Och så Stieckan förstås men han spelar i sin egen division. |
|
|||
|
|||
![]()
Vad har jag på mitt nattduksbord sedan i maj? Jo, Box 21! Jag har läst Odjuret, men inte fattat att denna bok är av samma författare. Så nu har jag en hel serie att gotta mig i denna höst!
En bok som jag också vill läsa denna höst är Karlstad Zoologiska av Hanna Hellquist och Eva Lindeberg, jag gillar Hannas sätt att skriva (i DN), hon är inte så "rumsren" och fin, hon är mer som livet är... Och så "Om det så skulle kosta mig livet" av Margaretha Sturesson. Fast det kanske är för dyster för Grekland. Men intressant om man själv har varit i de frireligiösa kretsarna... |
|
||||
|
||||
![]()
Inkfish, det är dags att sikta högre---
![]() Varför inte en bok om Grekland, på många olika vis; mytologiskt, historiskt och samtida?. ![]() Av en människa som kan så mycket, som bott i Grekland så länge, som skrivit så mycket bra om Grekland. ![]() Ge dig genast ut på nätet, (antikvariat) och införskaffa Sture Linners "Mulåsnan på Akropolis". Det är en upplevelse. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag rekommenderar varmt
Skovelmästaren : berättelser från Kolyma Varlam Sjalamov En berättelse från Gulag-arkipelagen under Stalinepoken. Boken kunna ej släppas förrän sista sidan är avverkad. Berättelsecykeln Skovelmästaren hör till de mest centrala skönlitterära verken om GULAG. Med ilska, bitter ironi och djup människokännedom fogar författaren samman minnen, lägerskrönor och porträtt till en kaotisk men gripande berättelse om en av den moderna tidens mörkaste stunder. Men berättelsen är mer än ett historiskt vittnesmål, den handlar också om människans bräcklighet och styrka, om mod och eftergivenhet inför makten, om möjligheten att överleva moraliskt i en alltigenom omoralisk omgivning. Detta är första gången som en av Sjalamovs berättelsecykler presenteras i sammanhållen form på svenska. Arne Senast redigerad av Arne den 2009-08-26 klockan 14:47. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Hon formulerade så hjärtskärande att hon alltid varit så rädd för att hennes pappa skulle gå och dö. Nu var hon inte det längre. Citat:
![]() Hm. Och jag som tyckte att JAG verkar som en tungsint typ när jag ser mina egna bokpreferenser i den här tråden ![]() Dock, ska taga denna under övervägande för senare läsning! I ett tappert försök att försöka framstå som en något lättsinnigare själ kan jag rekommendera en bok som bryter av lite mot övrigt jag läser (dock hör kanske inte Arne till målgruppen ![]() Kortfattad kinesisk-engelsk ordbok för älskande av Xiaolu Guo. Rart, roligt och rörande om kulturkrockar och kärlek när en ung kinesiska kommer till London. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Tar du med Potensgivarna av Karin Brunk Holmqvist (finns i pocket) får du perfekt läsning mellan alla "tungviktare". Du kommer att lägga ifrån dig boken med ett leende på läpparna
![]() ![]() Ivi |
|
||||
|
||||
![]()
Klart du ska, annars skulle man ju inte känna igen dig
![]() ![]() ![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|