![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Det här känns främmande för oss! Men egentligen, här uppe i norr kan gravarna också bli bortglömda eller misskötta av olika anledningar, det kanske inte finns någon som orkar hålla fint på graven?
Men att lämna skelett sådär i öppen dager känns inte respektfullt, man kunde ju förvara dem i stängda lådor eller dylikt i alla fall? Man tar väl upp benen efter några år, när endast skelettet finns kvar? Har personen ätit starka mediciner, så brukar det dröja längre innan man gräver upp den personen. Det här känns lite spooky att skriva om... ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Karin |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för boktipset Karin!
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Men det var just de där att vissa inte ens får lådor som berörde mig illa också. Det borde ju "kyrkogårdsförvaltningen"/kommunen kunna ombesörja, så att alla får nåt slags griftefrid. Vad gäller det där med vissa mediciners balsamerande effekt så minns jag att jag hörde att det kunde ställa till det förr, när folk var mer vidskepliga. Det såg ju inte bra ut om kroppen inte blivit ben som den borde. Senast redigerad av inkfish den 2009-09-21 klockan 19:14. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Tänk vilket liv det skulle bli om detta hade varit Skogskyrkogården härhemma? |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det är skamligt att inte grekiska myndigheter sköter det här bättre. Finns säkert många som ingen släting har eller kanske någon långt bort som inte kan eller vill bry sig. Med respekt för de avlidna borde allas kvarlevor tas om hand på ett etiskt tillfredställande sätt. Säger också något om grekisk mentalitet. Vi som varit där mycket och känner greker vet ju alla att familjen går före allt i alla lägen och omsorgen om den som ingen har är antagligen inte så stor i det grekiska samhället.
Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Det där bilderna var verkligen tragiska, där min svärfar var begravd såg det verkligen inte ut sådär.
Men kan ändå inte låta bli att tänka på när min svärfar fortfarande låg begravd, min man och jag åkte dit och skurade marmorn och satte riktiga blommor på graven. Blev väldigt besviken på mina svägerskor och svärmor när jag såg hur det såg ut när vi kom. Det var nog bara 1 gång de var där efter hans begravning och han låg där i 4 år. Alla dessa plastblommor som sitter på alla gravar får mig att gråta inombords. Tänker på min egen fars grav på Sandsborgkyrkogården alltid så fin med blommor från mina systrar och mamma, varje sommar när jag åker upp är det första jag gör är att gå till graven och plantera blommor. Monica |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Du skriver om marmorn... Jag har funderat på en sak: många har ju stora, fina gravar, ofta med datum som visar att de gick bort för väldigt många år sedan. Innebär det att de inte grävs upp då? Är det, som så mycket annat i Grekland, en fråga om pengar? Att den som betalar får behålla graven för sin anhöriga? |
![]() |
|
|