![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Hej Helén.
Jag reser till Grekland för hela atmosfären, inkl kultur, människor, mat, stränder, bad etc. Just stränder o bad prioriteras väldigt högt, och då är ju vädret en nödvändig faktor. Av den anledningen har jag oxå bara rest mitt i sommaren när det varit riktigt varmt. Man blir ju riktigt frustrerad om det kommer några regnstänk på en när man är iväg.. ![]() Normalt sett har man ju garanti på att det till 99,5% säkerhet är kanonväder i Grekland under sommaren. Jag glömmer ex aldrig sommaren 2000, som fullständigt regnade bort i Sverige. Då var det skönt att ladda batterierna med en massa sol på Skiathos ![]() Hälsar C@nny |
|
||||
|
||||
![]()
Håller med. Jag hatar regn på semestern. Stannar därför aldrig i Sverige på sommaren. Skiathos, förresten. Lustigt sammanträffande. Förra veckan var vi i London på semester och bodde på ett hotell i Paddington, St David's Hotel. Jättecharmigt, för övrigt. Ägaren var från just Skiathos, och visade mig många vackra vykort och bilder däriftån. Kanske ett framtida resmål för oss, vem vet.
|
|
||||
|
||||
![]()
Det beror på var jag reser och varför, men i GREKLAND vill jag ha sol och bad. Sedan gör jag förståss en massa andra saker än bara solar och badar när jag är där, men det beror inte på att det är Grekland utan på att jag är sån.
|
|
|||
|
|||
![]()
Gärna varmt i vattnet så att man får bada! Och sol, ljus... Men inte HETTA, lagom skall det vara.
Jag kan tänka mig att åka på våren och hösten när barnen är större och inte vill följa med, och då är det helt OK om det inte är värsta sommarvärmen. Då kommer man ju orka ta sig runt mycket bättre, är det hett, så orkar man inte så mycket. Och hellre värme än denna kyla och mörker som kryper in överallt, så att man bara längtar till bastuvärme. |
|
||||
|
||||
![]()
För oss två förhålla det sig sålunda, att vi trivs i den Grekiska övärlden som sådan.
Väderförhållandena är av minst sagt underordnad betydelse enär vi aldrig haft för avsikt att ligga på solstol timvis att pressa fram solbränna. Vi undviker att sitta i direkt solsken om så är möjligt. I skuggan av en tamarisk eller under ett skärmtak sitta vi oftast att njuta Grekland. Den goda maten parad med ett blånande hav och vänliga greker, det gillar vi. Lägg därtill alla dofterna av saltmättat hav och kryddväxter samt ibland bedövande blomsterprakt. Kallt väder vill vi ogärna ha, men om det är sol, mulet eller regn, det kan för oss kvitta. De tider vi till öarna fara, Maj/juni samt Sept/Oktober, då kan det komma en regnskur eller två, men oftast är det väldigt bra väder och alls icke för varmt. Arne och Birgitta |
![]() |
|
|