![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag får göra det.
![]() Jag gillar väder av alla slag, gärna oväder. Vi har gått en lång promenad på isen idag. Hur vackert som helst. Det var -10 och vi tyckte det var kallt. Jag sa till Camilla: lägg till 25 grader så är det som i Norrland. Gick inte att ta in. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Kul att läsa om kölden i norr....
Själva juter vi av de ca -10 grader som vi haft i stort sett senaste veckan. Just nu "bara" -5 grader. Mer lockar mig inte alls, så det finns ju en orsak till att man bor där man bor ![]() Lissi - som gärna skulle vara i Grekland nån stund i helgen ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
nu har det hunnit bli söndag ser jag,men igår hade vi runt noll mitt på dan och då var alla som bor i byn ute och njöt i solskenetDet kändes som vår en stund...
|
|
||||
|
||||
![]()
Hade -12 på dagen men nu har vi -20,3 ska det aldrig ta slut!?
![]() /Kerstin i ett kallt Sala |
|
||||
|
||||
![]()
Idag har vi haft riktigt sommarväder, bara -5
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Blev det något dopp?
![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Många har säkert upplevt skillnaden mellan hur varmt det känns i en torr och i en fuktig bastu som är uppvärmd till till exempel 70 grader. Om det är torrt i bastun känns det varmt, men om luften är fuktig hettar det ordentligt. På samma sätt, fast tvärtom, är det med kall luft. Om den är torr känns den MYCKET varmare än om den är fuktig. Rent allmänt kan man säga att längre norrut och längre inåt landet är luften betydligt torrare än längre söderut och vid kusten. Det betyder alltså att samma antal minusgrader här i södra Norrbottens inland inte känns lika kallt som i Stockholm. En gång upplevde jag det väldigt tydligt. Jag flög från Arlanda till Luleå. Det var 0 grader på Arlanda och kändes svinkallt! På flygplatsen i Luleå var det -5 och det kändes varmare. Från flygplatsen i Luleå, som ligger alldeles vid havet, åkte jag sedan fem mil västerut. Där var det -15 och det kändes mycket varmare jämfört med Sth och Luleå. Just den dagen var det vindstilla på alla tre ställena, men annars påverkar ju även vinden hur kallt det känns. -10 i Stockholm kan med andra ord kännas ungefär lika kallt som -25 här, kanske som -30 och -35 också, beroende på hur hög luftfuktigheten i Stockholm är. Fukt går ju dessutom inte att klä sig mot. Den tränger in och kyler. Det är med andra ord faktiskt så att ni som bor i mellan- och södra Skandinavien ofta har det kallare och bistrare på vintern än vi har i norr. Det är vi medvetna om här. Det är bland annat därför vi inte kan tänka oss att flytta! Dessutom är ju vädret inte alltid så beräkneligt. Nu är det till exempel plusgrader här. Kiruna har varmast i landet med +4. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Hej, här i Aten är jättefint. Solen skiner och temperaturen är ca 20 grader varmt på eftermiddagen.
|
![]() |
|
|