Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-19, 19:11
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Citat:
Ursprungligen postat av yeasou Visa inlägg
Vi pratar SKÅNELAND nu Riitta, inte Uddevalla och norr därom liggande fäbodar
Yeasou
För det första: Sverige består av Skåne och där norr om liggande fäbodar.
För det andra: Snösträngen längs garageinfarten är nu uppe i två meter och mera snö är på väg.
//Chras
Svara med citat
Gammal 2010-02-19, 20:03
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad

Jo Chras jag vet det, men ville bara göra en liten travestering på meningen så att lilla Riitta fick sig en liten knäpp på näsanVi har ju varit lyckligt lottade här nere några år utan den förbannade snön.
Yeasou
Svara med citat
Gammal 2010-02-19, 20:49
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Tack för den

Riitta
Svara med citat
Gammal 2010-02-20, 07:54
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Hej fr KRETA Idag på morgonen kl 8 hade vi 26 gr +, vindar fr Afrika. INgen snö jo vänta om jag går runt på balkongen så kan jag se däruppe på bergen.Men jag behöver inte skotta .Det har jag sluppit i två vintrar nu.Hoppas jag slipper nästa vinter också. Hälsn Jan .
Svara med citat
Gammal 2010-02-20, 08:57
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Chras Visa inlägg
För det första: Sverige består av Skåne och där norr om liggande fäbodar.
Och några Norr därom liggande fäbodar... Sorry... Fast jag har vågat mig på forskningsresor uppåt! Och de har hus numera...! Darwin hade kanske inte fel ändå...

Men jag bor faktiskt söder om Landsvägen! Med några hundra meters marginal. Landsvägen är alltså den gamla vägen mellan Malmö och Ystad. Och när man bor söder om den anser jag att man per automatik borde vara undantagen och slippa det här vita helvetet!!!!

Dessutom anser jag att Al Gore borde lämna tillbaka Nobelpriset han fick. Han har FEL!!! Global uppvärmining my ass! Kom hit och frys din jäkel... Vi bistår med snöskyffel när du kommer...

Citat:
Ursprungligen postat av jan c Visa inlägg
Hej fr KRETA Idag på morgonen kl 8 hade vi 26 gr...
Det där är MYCKET mer information än vi här hemma behöver just nu... Vad har du för adress? Jag kommer i morgon....
Svara med citat
Gammal 2010-02-20, 09:25
anoula
Gäst

+ 28 grader i Larisa...
Svara med citat
Gammal 2010-02-20, 10:54
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad

Jag har just skottat fram bilen, trottoaren, uppfarten till carporten och till och runt fågelbordet efter nattens oväder. Slängt ut röda stora äpplen till koltrastarna och fyllt på till småpjoddarna.
Väl inne sen med värkande rygg kollade jag in väderkartan över Europa. +24 grader på Santorini Ojojoj!
Lite drygt en månad tills vi är där!
Yeasou
Svara med citat
Gammal 2010-02-20, 12:19
Chrass avatar

Något sensationellt är på gång. Efter nattens snöfall med ca 7 cm blötsnö, vilket nu har förpassats upp på den höga snövallen, är det ett gul klotaktigt föremål som dykt upp på himlen. Hustrun påstår att det är solen!. Har inte sett detta på flera veckor. Nu lyser den till den milda grad att all snön bländar och inte nog med detta . Tempraturen har vågat sig upp på PLUS 2 grader!!!!. Måste vara fel. Nu fattas bara att den kommunala snöröjaren ska komma och lägga igen garageinfarten. De har inte lärt sig vad som gäller. Tror bara att de kan göra som de vill men ta mig tusan.........
Hoppas nu att det är våren som annonserar sitt antåg mot den kalla norden. Fast man vågar inte tro på detta. Hustrun påstår att enligt välunderrättade källor ska det bli KALLT igen.
Dags att emigrera till varmare trakter.
//Chras
Svara med citat
Gammal 2010-02-20, 12:41
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av anoula Visa inlägg
+ 28 grader i Larisa...
Ser med glädje att du tinat upp igen... Fast det är väl inte så svårt med sådana temperaturer...

Men det där med + 28 var lite onödigt... Själv har jag 30 cm snö här utanför. I SKÅNE!!!

Just nu är inte livet rättvist!
Svara med citat
Gammal 2010-02-20, 13:15
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2009

Har en kollega som kommer från "fäbodarna" dvs Umeå. Innan hon flyttade ner tyckte hon att vi skåningar gnällde över lite snö med efterföljande trafikkaos. NU förstår hon att snön INTE kommer uppifrån utan från sidan. detta kombinerat med blåst är IIIINTE kul. Ja, det töar väl någon gång....Skiathos och skopelos väntar på oss i juni månad.
Ha en skön kväll framför brasan!
Svara med citat
Gammal 2010-02-20, 14:46
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Jag tycker att Rhodos, Kreta och Santorini skal skicka upp några plusgrader var, så att de kommer ner på något mer NORMALT för årstiden, omkring 20 grader eller så. Får vi dessa överskottsgrader då blir det ju riktigt acceptabelt här uppe i norr, snön kan smälta och vi kan njuta av våren nu när vi snart är inne i mars.
Svara med citat
Gammal 2010-02-20, 14:56
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Stackars, stackars ni! - Ett av de skäl som fick mig att utan grubblerier flytta till Grekland var just snön- har fyllt mitt mått med snö för en livstid.
Ni vet, man hittar knappt bilen. Skottar fram den. Skrapar rutor. Får inte upp dörren. När man äntligen lyckas startar inte bilen. Sen har snöplogen stängt in en. När man äntligen kommer loss är det kaos på vägarna.
Vi har som enda väderfenomen just nu sand och lera från Afrika som är omöjlig att bara spola bort. Men jag skrubbar så gärna, så gärna...
Svara med citat
Gammal 2010-02-20, 15:33
Chrass avatar

Visst kom snöröjaren i eftermiddags. Snöklumpar fulla med vatten på ca 300 kg lades upp i garageinfarten. Snöröjaren gjorde inte en min fast jag stod i infarten. Bara körde på. Tydligen vet de inte hur man kan ställa bladet på fordonet och vad som gäller. Kommunen tjatar om att man ska skotta upp trottoarer och in- och utfarter men så länge man bara fyller igen dessa blir folk förbaskade och vägrar röja snön.
Ska försöka skaffa någon "landmina" till nästa gång han kommer.
//Chras
Svara med citat
Gammal 2010-02-20, 16:03
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad

31 grader som varmast idag och solen har inte ens varit framme! Skööönt!
Gunilla som befinner sig på samma plats som Jan C
Svara med citat
Gammal 2010-02-20, 18:19
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Visst kom snöröjaren i eftermiddags. Snöklumpar fulla med vatten på ca 300 kg lades upp i garageinfarten. Snöröjaren gjorde inte en min fast jag stod i infarten. Bara körde på. Tydligen vet de inte hur man kan ställa bladet på fordonet och vad som gäller. Kommunen tjatar om att man ska skotta upp trottoarer och in- och utfarter men så länge man bara fyller igen dessa blir folk förbaskade och vägrar röja snön.
Ska försöka skaffa någon "landmina" till nästa gång han kommer.
//Chras
Vilken typ, va! "Min" snöröjare kom med traktorn idag och när han såg hur jag slet på uppfarten, så körde han in med traktorn och plogade hela uppfarten. Jag är honom evigt tacksam...

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2010-02-20, 18:59
Chrass avatar

Vilken typ, va! "Min" snöröjare kom med traktorn idag och när han såg hur jag slet på uppfarten, så körde han in med traktorn och plogade hela uppfarten. Jag är honom evigt tacksam...

/Netwolf

Tyvä'rr är det inte N......... från Manpower som kör här utan från Gräv.
//Chras
Svara med citat
Gammal 2010-02-20, 21:51
Banned

Citat:
För mig känns det som att det inte skulle spela någon minsta roll vilken färg det är på sanden i Grekland just nu. Jag hade accepterat vilken som i utbyte mot denna förbannade snön.
TACK. Den bilden var precis vad jag INTE behövde just nu... Dyngtamp! Ni kommer väl 17:e April? Ni är inte med på listan än? Väntar du besked från Orkestern? Men ni kommer väl minst två???? Ni kan väl lägga en prel-bokning?

Citat:
Ursprungligen postat av Moster Visa inlägg
Riitta; här i Skåne kallas oväder för "gögavär" dvs väder som är så dåligt och ruggigt att man lika gärna kan stanna inne och dricka kaffegök för att hålla värmen.
Det ska vara Bjäregög. Renat, kaffe och honung... Mmmm....

Du vet hur man gör en riktig gög?

Man lägger en ettöring i botten av koppen. Så slår man på kaffe tills man inte ser den. Sedan häller man i Renat tills man ser den igen... Söta efter behag...

Och det är bara Renat man kan göra riktig gög på! Annan Vodka går bort...

Citat:
Ursprungligen postat av yvonne Visa inlägg
Och här vräker det just nu ner röd lervälling fån Sahara, så det är inte bara sol och värme här i Grekland.
Och vi tycker väldigt synd om dig... Grrrrrr...... Jag tror 90 % här hellre hade skrubbat sand i Grekland än skottat snö här hemma nu....
Svara med citat
Gammal 2010-02-21, 10:05
Mosters avatar
Moster Moster är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Det ska vara Bjäregög. Renat, kaffe och honung
Honung Det var en nyhet för mig men det funkar säkert lika bra som bitsocker.
Svara med citat
Gammal 2010-02-21, 13:35
Chrass avatar

På tal om kaffegök.
1985 på Kalymnos bodde vi på Continental. Där fanns en trevlig prick vid namn George. Tydligen en avlägsen släkting till hotellägarna, som förövrigt kommit hem från Florida. george var hotellet alt-i-allo. En jättetrevlig person som vi fick mycket bra kontakt med. En eftermiddag i baren fick vi för oss att vi skulle ha kaffegör. Efter många om och men lyckades vi övertyga George om hur han skulle göra. När vi sedan förklarade vad drycken hette och översatte detta till engelska slutade han inte le. Döm om vår förvåning när vi skulle ut i Massouri på kvällen. På hotellets tavla stod med stora bokstäverså att alla som passerade förbi hotellet skulle se. "WE SERVED SWEDISH COFFEE-CUCKOO.
Tyvärr gick George bort något år senare, men vi har honom bevarat i vårt minne. Han var bland annat den som presenterade oss för bröderna på Nefeli. De var mycket goda vänner.
//Chras
Svara med citat
Gammal 2010-02-21, 17:28
Banned

Citat:
Då då ser det ju lite positivt ut ändå för dig och mig då
Absolut...

Och som väl är överlever ju många som du säger. Annars hade ju arter försvunnit. Men en sådan här lång och kraftig vinter kan tära en del på populationer. Jag tycker att kan man, som Zanet, slänga ut lite stödutfordring bör man göra det. Potatis och morötter tex kostar inte många kronor. Det hjälper inte bara djuren, det egna samvetet mår bra av det också...

Citat:
Ursprungligen postat av Moster Visa inlägg
Honung Det var en nyhet för mig men det funkar säkert lika bra som bitsocker.
Det blir en lite annan sötma. Som du kanske förstår av namnet så kommer den från Bjärehalvön. Testa! Det smakar inte alls dumt i kylan...

Citat:
"WE SERVED SWEDISH COFFEE-CUCKOO.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:11.