Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-03-22, 16:42
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Priser under/efter krisen

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
Grekland har egen tillverkning av benzin vilket gör att den lokala soppan borde vara billigare? men är inte? varför?
Jag borde ha skrivit länder med egna oljekällor! Jag har ingen aning om Grekland har det eller importerar råolja och tillverkar bensin själva. Sedan har ju Grekland höga kostnader för att distribuera bensinen ut till öarna tex. Och det påverkar säkert priset en hel del. Grundpriset på bensin är egentligen inte speciellt högt. Men skatter, distribution och moms gör den dyr. Även här hemma...

Och jag vet att jag överdrev och generaliserade en hel del i inlägget... Men om man tittar på Greklands utveckling sedan de kom med i EU så har det gått fort framåt. Både vad gäller infrastruktur och levnadsstandard.

Och jag blir arg, men mest besviken, när det nu framkommer som det gjort senaste tiden, att Grekland under lång tid hållt på med fusk och klantigheter. Det är frustrerande ur min trånga Svenska synvinkel att se att om man hade tagit tag i korruption och svarta pengar i ett tidigare skede hade troligtvis inte den här situationen uppstått! Även om det inte enbart är hela problemet så är det en väsentlig del... Skattemoralen ska man ju inte ens nämna...

Sedan är jag ju själv medskyldig! Jag vet ju att Stelios inte har betalat många ören i skatt under alla år jag bott hos honom... Jag har ju inte missunnat honom det när jag bor billigt... Men vad ska jag göra? Begära kvitto? Säkert populärt...
Svara med citat
Gammal 2010-03-22, 20:28
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

[QUOTE=Peter;199847]
Och jag blir arg, men mest besviken, när det nu framkommer som det gjort senaste tiden, att Grekland under lång tid hållt på med fusk och klantigheter. Det är frustrerande ur min trånga Svenska synvinkel att se att om man hade tagit tag i korruption och svarta pengar i ett tidigare skede hade troligtvis inte den här situationen uppstått! Även om det inte enbart är hela problemet så är det en väsentlig del... Skattemoralen ska man ju inte ens nämna...

Jag håller fullständigt med ovan....

Camilla
Svara med citat
Gammal 2010-03-23, 09:36
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad

Det är just det jag tänker på nu, när jag ska flyga till Grekland i slutet av maj. Om jag ska hyra ett enkelt rum hos nån gammal dam, hur kan jag fordra ett kvitto från henne såsom jag borde göra moraliskt sett. Jag har aldrig tidigare ens tänkt på saken, men nu är vi alla "turister" väl ansvariga ! En väninna körde just ca 40 km med taxi och fick visst inte något kvitto men priset var 10 € dyrare än för några månader sen !
Svara med citat
Gammal 2010-03-23, 19:00
Ikaros2s avatar
Ikaros2 Ikaros2 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009

Fortsetter vi å betale regninger uten å be om kvittering er vi med på å undergrave de økonomiske tiltakene som man nå jobber med for å rette opp i alle de feilene som er begått gjennom mange, mange år!!!
Forklarer du hvorfor, vil nok betalingsmottaker forstå dette, - enten det er en taxisjåfør, en tavernaeier eller en håndverker.

Det nytter ikke for noen i Hellas å stikke hodet i sanden lengre!!!
Det er det alt for mange som har gjort før, - og som man nå får lide for.
Svara med citat
Gammal 2010-03-23, 19:32
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Dette med korrupsjon og nye økonomiske/skattemessige innstramminger har flere sider, og det blir ikke alltid så lett å se følgene for oss som står utenfor. Her er en meget tankevekkende artikkel som omhandler "den vanlige grekers" syn på dette. Veldig lesverdig!
http://www.bt.no/meninger/kronikk/Gr...e-1047108.html
Svara med citat
Gammal 2010-03-25, 19:04
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

En mycket bra artikel, Admirala. Författaren beskriver situationen väldigt bra.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:50.