Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-04-19, 14:51
Bettsys avatar
Bettsy Bettsy är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009
Standard Sv: Hjälp...

Hej Katti!

Vi var på Samos förra året i juli med våra två tonåringar. Det var en väldigt lyckad resa. Vi bodde i Kokkari som är ett litet lugnare ställe, men ändå mycket att välja på vad gäller restauranger,mysiga caféer och barer. Dock inget direkt uteliv. Ganska lagom mycket turister kändes det som. Vi bodde centralt och 30 meter från stranden där det gick utmärkt att bada, men det blåste en del. Om vi promenerade i 20 min kom vi till den underbara Lemonaki Beach som var helt gudomlig. Väldigt turkost, klart vatten. Perfekt för snorkling. Vi hyrde bil i tre dagar och åkte runt på ön. Det finns massor att se och göra på ön. Vi badade på olika stränder varje dag utom en. Vi känner en grekisk familj som har sommarhus i Chora så där var vi en dag. När vi skulle gå till bilen för att åka tillbaka till hotellet stod det en häst och en motorcykel parkerad utanför ett gammalt grekiskt café (vet inte om det var tavernan?). Häftiga kontraster! Vi var i Pythagorion en kväll och åt på en bra restaurang som ligger förbi hamnpromenaden (norrut). Allra sist på höger sida. Trevlig personal. De har bord på stranden så man kan sitta och äta och se på vattnet. Häftigt! Jag tror restaurangen hette Faros. Pythagorion kändes mer turistiskt än Kokkari och vi var nöjda med att ha valt Kokkari. Vi har söner, ni kanske har döttrar? Isåfall gillar de kanske att gå i affärer och det fanns det mer av i Pythagorion. Jag tror säkert ni kommer bli nöjda med ert val av resa. Våra ungdomar pratar varmt om Samos och vi kan alla tänka oss att återvända.
Svara med citat
Gammal 2010-04-27, 17:16
maggiones avatar
maggione maggione är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Vi har varit på Samos många många gånger och vi bor alltid lite norr om Samos Stad i Kalami. När vi går ner till stan för att äta, så går vi alltid uppför berget långt från turiststråken, där är maten godast! Hoppas du hittar nåt bra ställe i Pythagorio, kolla var grekerna själva äter nånstans! Och du, calamares är helt rätt!!!!!
Svara med citat
Gammal 2010-04-29, 15:33
Katti Katti är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2010

Det börjar närma sig...

Jobb,jobb,jobb och mycket att göra.
Varenda krona sparas till resan.

Det känns fantastiskt att få komma iväg-
jag sträckläser allt om Samos om och om igen. Och igen.

P.g.a omständigheter då vi inte kunnat resa med sjukt barn på många år så har min dröm om resor alltid får vara just en dröm.
Två charterresor har vi gjort allt som allt med barnen-innan det luffade jag
runt varje vår/sommar i Kykladerna.
Därför är det så enormt att få komma iväg.

Tänk när jag står där med tårna nedgrävda i ...ja stenstranden får det ju bli då...och blickar ut över Egeiska havet. Ja ...snyftande tårar av lycka!
Svara med citat
Gammal 2010-05-06, 00:04
Anna71 Anna71 är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2010

Tror er resa kommer bli underbar !! Jag älskar själv Pythagorion. Om du tröttnar på stenar mellan tårna kan du ta badbåten från hamnen till Psili Amos, underbar sandstrand och fin vy över Turkiet. Där finns en fin liten taverna ute vid vattnet till höger om stranden. Då kan ni äta och mata fiskarna på samma gång.

Har varit på Samos massa gånger och även bott och jobbat där i sju månader. Kan varmt rekommendera rest. Four season på hamnpromenaden. Även om det inte är genuint grekiskt har de väldigt god mat o bra service.
Annars väljer ni att gå in i sista gränden på höger sida när ni går huvudvägen ner mot hamnen. En bit in på vänster sida ligger en familjeägd grekisk restaurang (kommer tyvärr ej ihåg namnet). Restaurangen är i två nivåer, och vi ha alltid fått bra grekisk mat där. Speciellt om ni vill äta mat från havet.
Mamma i köket, pappa vid grillen och barnen som serverar. Önskar trevlig resa! Själv får jag vänta till september innan vi än en gång är ppl på Samos.
Svara med citat
Gammal 2010-05-20, 18:53
Katti Katti är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2010

Härligt Anna!
Tack för tipset!
Jag tror det blir perfekt att ta den badbåten när tonåringarna känner för att få lite sandstrand

Tack snälla för tipset!
Katti
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:04.