![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Det här problemet finns ju faktiskt överallt ute i världen. Till och med hemma i det trygga och duktiga Sverige. Jag hittade tre övergivna kattungar ute i skogen här en sommar. Se på allt djurplågeri man läser om lite då och då. Och nu kommer det alltfler farliga hundar. Det vill säga hundar som hamnar hos fel hussar och mattar...
|
|
|||
|
|||
![]()
I SydSvenskan idag var det en artikel om någon uppe i Norrland som hade bundit en häst vid ett träd i vintras. Och det var riktigt kallt... Den dog efter 9 dagar. Den måste ha lidit fruktansvärt under de dagarna. Personen är åtalad naturligtvis, och jag hoppas på ett strängt straff. Men tyvärr kommer djurplågare alldeles för lätt undan även i Sverige. Men jag skulle väldigt gärna ha ett privat samtal i avskildhet med den personen....
Sedan några år så undervisar man i de Grekiska skolorna om djurens rättigheter. I alla fall så ska man göra det. Och jag tycker mig ha märkt en liten ändring i inställningen till det bättre de senare åren. Och det finns ett engagemang om än inte så stort ännu. Ofta är det ju personer som flyttat till Grekland som engagerar sig. Vi kan inte göra så mycket mer än att föregå med gott exempel, stötta de personer och organisationer som försöker förbättra djurens villkor, och hoppas på det bästa... Det kommer att ta lång tid att förändra en inställning som funnits i alla tider. Jag vet dock att när jag åker hem från Tinos i höst kommer det att finnas några katter där som kommer att vara väldigt mätta... ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Organisationen Rhodos Animal Friend ni nämner är seriös (därmed inte sagt att man ska skänka pengar). Har flera vänner som har fått hjälp av dom med b.l.a omplacering av hundar och att man hjälper till att lägga ut varningar när människor lagt ut gift på olika platser, vilket tyvärr händer alltför ofta.
Monica P, det var ganska mycket skriverieri tidningarna här på Rhodos om mannen i Afandou som hängt de två hundarna. Han fick både böter och fängelse men tyvärr lyckades hans advokat fixa ut honom dagen efter. Har inte hört mer sedan.... Precis som du skriver har man en annan syn på djur här än hemma i Sverige.Många av de gatuhundar här har varit husdjur som man tröttnat på och helt enkelt släppt ut på gatan. Inte bara greker är hemska mot djuren här andra människor som kommer hit ner över sommaren och jobbar tänker inte heller helt smart. De tar hand om en katt och matar den över sommaren för att sedan åka tillbaka till sitt hemland och lämnar helt enkelt katten kvar...hm vem matar den sedan över hela vinter och resten av livet tror ni?? Många katter har man "tagit hand om" på senare tid här. Tidningen skrev att de skulle fångas in och sedan tas till ett stället utanför stan. Detta vet vi alla om att det inte är sant, men tyvärr är det är alldeles för många katter som lider och sprider sjukdomar mellan varandra och det hela blir till till slut nästan ohållbart och riktig snuskigt på vissa platser....Så ibland finns det inget annat sätt än att avliva dom, det är bara att hoppas att det sker på ett humant sätt. Åsa |
|
||||
|
||||
![]()
Ja då ja, men hur länge då? Katterna kanske har lärt sig att där du är finns det mat. Men efter att du åkt då? Vad händer då? JAG (och det är bara en tanke JAG har) skulle aldrig utfodra katter eller hundar för bara några veckor, det är ju likadant som här hemma på vintern, inte ger jag fåglarna mat om jag inte vet att jag ska hålla ut hela vintern.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
Mysan. Då finns både du och jag i Tullens "knäppregister"... ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Peter, jag ville inte knäppa dig på näsan alls. Det är ju bra att det finns någon som matar "dina" katter även efter att du o alla andra åkt hem. Om man nu känner att man gör en välgärning så är det väl jättebra.
Irene |
|
||||
|
||||
![]()
Ville bara påminna att det är i dag 26 juni kl 20.00 som det är den där Demonstrationen vid Stadshuset,...för dom värnlösa djuren på Rhodos!
Kanske att någon som är där på plats kan gå dit och "ge stöd" ! Vänliga hälsningar Torhildur.... |
![]() |
|
|