Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-06-27, 09:32
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Sv: Sommarläsning

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Det var med den slutsatsen jag lade ifrån mig Hypnotisören när jag läst den. Smaken är olika, förstås, men för mig var den förra årets sämsta bok. Hafsigt hopkommen intrig och karaktärer utan djup. Men alla håller inte med mig om det.
Håller fullständigt med! Årets mest överhypade bok. Jag gav den ändå en god chans och försökte läsa den, men gav upp.

Annars kan jag rekommendera Boktjuven av Markus Zusak. Varning för sträckläsning och som reklamen säger; en berättelse som träffar rätt i magen. Jag satt bara och kippade efter andan, när jag läst klart. En av de bästa böcker jag någonsin läst.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2010-06-27, 10:27
anoula
Gäst

Kan rekommendera denna som sträcklästes på senaste resan. Oerhört gripande och samtidigt rolig: http://www.svd.se/kulturnoje/littera...appa_34936.svd
Svara med citat
Gammal 2010-06-27, 11:50
Johanson Johanson är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Är inte någon roman-fantast utan jag läser mest biografier. Tycker att biografin av och om Sir Alex Ferguson "Managing my life" är bland de bäst jag läst! En annan som dröjt sig kvar hos mig länge är "Poppe i ljus och skugga".
Svara med citat
Gammal 2010-06-27, 14:18
lenapgs avatar
lenapg lenapg är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Jag håller på med Cutting for Stone, Skära för sten, av A Verghese. Fantastiskt bra bok! Vidare kan jag rekommendera Bleeding Heart Square av Andrew Taylor. Spännande engelsk deckare i 30-talets London. Ska ta med mig The Road Home av Rose Tremaine och The Kill Call av Stephen Booth. Har blivit rekommenderad dessa.
Svara med citat
Gammal 2010-06-27, 17:43
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Vi tar i år med:

Peter Robinson- I Djävulens sällskap
David Baldacci- Kamelklubben
Caroline Engvall- 14 år till salu
Hanne Vibeke Holst- Drottningoffret
Mons Kallentoft- Höstoffer
Helene Tursten- Det lömska nätet
Mari Jungstedt - Den mörka ängeln
Thomas Bodström- Idealisten
Lars Kepler- Hypnotisören
Svara med citat
Gammal 2010-06-27, 22:12
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg

Annars kan jag rekommendera Boktjuven av Markus Zusak. Varning för sträckläsning och som reklamen säger; en berättelse som träffar rätt i magen.
Den har jag gått förbi för jag har för mig att den är en ungdomsbok? Antingen har jag fattat fel eller så är den okej även för oss lite... mognare

Mons Kallentoft, uschia mej. Jag läste två men de övriga två hoppar jag över. Jag tyckte att de var pretentiösa och tråkiga - men fyran fick en entusiastisk recension i min morgontidning idag så jag har väl fel som vanligt
Svara med citat
Gammal 2010-06-27, 22:38
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Den har jag gått förbi för jag har för mig att den är en ungdomsbok? Antingen har jag fattat fel eller så är den okej även för oss lite... mognare

Mons Kallentoft, uschia mej. Jag läste två men de övriga två hoppar jag över. Jag tyckte att de var pretentiösa och tråkiga - men fyran fick en entusiastisk recension i min morgontidning idag så jag har väl fel som vanligt
Jodå, Boktjuven tror jag att du kommer du att älska. Handlngen tilldrar sig under andra världskriget, men det är inte en krigsroman, utan ett helt annat spektra man möter. Definitivt ingen undomsbok.

Uppenbarligen har vi liknande smak. Har även jag försökt mig på Kallentoft, men han har inte fallit mig i smaken.

/Wolfen
Svara med citat
Gammal 2010-06-27, 22:44
inkfishs avatar

Ska kolla Boktjuven, absolut! Tack för bra tips
Svara med citat
Gammal 2010-06-27, 23:31
inkfishs avatar

SvD:s recensent höll med dig, Netwolf, ditt omdöme och Svenskans räckte för att jag skulle beställa den.

När jag då ändå var inne på andra världskriget beställde jag även Steve Sem Sandberg, De fattiga i Lodz. Den har ju kommit i pocket nu.

Och så tog jag Sjöwall Wahlöös tre sista också, läser om hela serien och har de tre kvar nu.

Märkligt hur lätt det drar iväg när man beställer böcker. Jag är adlibrismissbrukare
Svara med citat
Gammal 2010-06-28, 10:37
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Gillar man deckare kan jag tipsa om norrmannen JO NESBÖ:s böcker om kommissarie Harry Hole - tummen upp

En annan småmysig o rolig bok är POTENSGIVARNA av Karin Brunk Holmkvist läste den när jag var på Samos och låg o småfnittrade ( ibland ganska högljutt ) ganska ofta

VIVEKA STEN är en annan svensk författarinna som skriver deckare, miljön är Sandhamn / lite i stuk med Johan Theorin , nutid varvat med historia

Svara med citat
Gammal 2010-07-02, 15:22

Tack för boktipsen inför semestern har jag nu inhandlat både BOKTJUVEN , SKYNDA ATT ÄLSKA och slutligen BORTA BÄST - ska bli spännande att få läsa dem och ha som ett litet avbräck mot alla deckare som jag just nu känner jag vill pausa ifrån ( förhoppningsvis jag efter jag läst dem oxå )

//Maggan
Svara med citat
Gammal 2010-07-04, 16:31
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Håller med dig Tobbe S ... Ken Follets böcker är mycket bra.
Svara med citat
Gammal 2010-07-04, 17:26
Irene53s avatar
Irene53 Irene53 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Kan rekomendera Er alla att läsa "Själens osaliga längtan" av Audrey Niffenegger.Lättläst i värmen. Har precis läst ut den i skuggan på balkongen.
Svara med citat
Gammal 2010-06-28, 12:03
Mica Mica är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Annars kan jag rekommendera Boktjuven av Markus Zusak. Varning för sträckläsning och som reklamen säger; en berättelse som träffar rätt i magen. En av de bästa böcker jag någonsin läst.
/Netwolf
Håller fullständigt med!! Det är en fantastisk bok!

En annan bra bok som utspelar sig under andra världskriget är Michael Degens självbiografiska Alla var inte mördare - en barndom i Berlin.

Andra lästips.
Laxfiske i Jemen av Paul Torday .
En kort berättelse om traktorer på ukrainska av Marina Lewycka
En berättelse om kärlek och mörker av Amos Oz och också hans Hur man botar en fanatiker och om att skriva. Den senare en tunn bok men med mycket innehåll.

Citat:
Jag är adlibrismissbrukare
Då är vi två i detta missbruk Bokomanisk säger mannen. Dubbediagnos
Som riktar ett stort tack! till dig inkfish för att du för flera år sedan i ett inlägg här på Kalimera fick mig att upptäcka Jeanette Winterson. Hennes bok Fyrväktaren är för mig outstanding.

Mica
Svara med citat
Gammal 2010-06-28, 15:47
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Jag tar med mig fyra böcker när jag reser till Lesvos på fredag!
Det är:
Donna Woolfolk Cross - Påven Johanna
Mons Kallentoft - Höstoffer
Alex Schulman - Skynda att älska
Catharina Ingelman Sundman - Befriad

Jag är svag för historiska romaner och därför passar både Påven Johanna och Befriad bra. Befriad är tredje delen om en självständig och stark kvinna i Stockholm på 1300-talet. Väldigt spännade och lärorika!

Katitzi
Svara med citat
Gammal 2010-06-28, 16:23
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Just för tillfället läser jag Roslund & Hellströms Tre sekunder.
Ska sen jag byta spänning mot skratt och läsa 100 åringen som klev ut genom fönstret och försvann.
Några spännande böcker jag vill rekomendera till stranden eller hängmattan är Simon Becketts, Dödens kemi och Skrivet i eld. Det har även kommit en senare som heter Dödens viskningar, som jag ännu inte införskaffat - de två första finns i pocket.
Svara med citat
Gammal 2010-06-28, 17:02
kize kize är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Även jag skrattade glatt åt Potensgivarna som jag av en tillfällighet sprang på vid förra årets besök på Äppelfestivalen i Kivik.
Har nu läst alla Mons Kallentofts böcker, Linköpingsbo som jag är. Den första var ok, sedan har jag plöjt enbart för att de handlar om min hemstad, inte för de är speciellt bra.
Just nu finns Kunzelman&Kunzelman av CarlJohan Wallgren på sängbordet. Tyckte så mycket om hans "Den oändliga kärlekens historia" och är inte besviken alls på hans nya bok.

Kicki
Svara med citat
Gammal 2010-07-01, 13:57
Klick Klick är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Ett annat tips på bra romaner är ju Dan Browns böcker... De är svåra att släppa
Svara med citat
Gammal 2010-06-28, 20:09

Jag läser just nu om "100åringen som gick ut genom ett fönster o försvann" - ganska bra o mysig, absolut lättläst - en bra semesterbok.
Roslund & Hellström står i hyllan - tycker dessa böcker är lite för otäcka faktiskt, så jag bara dammar av den än så länge
Åsa Larsson är oxå ett bra val om man gillar deckare, för dem som ännu inte läst hennes böcker om Kiruna - rekommenderas.

Patricia Cornwall är oxå ett tips om man ännu inte upptäckt henne.

Men ska ta fasta på tipset ang Sara Kadefors o inhandla "henne" till min semester

Svara med citat
Gammal 2010-06-28, 20:25
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Kan föresten tipsa om Carin Gerhardsens två deckare: Pepparkakshuset och Mamma, pappa, barn.
Jättespännande och tänkvärda om hur barns uppväxt präglar deras liv. Gillar man Söder i Stockholm känner man igen sig!

Katitzi
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:16.