![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Annars kan jag rekommendera Boktjuven av Markus Zusak. Varning för sträckläsning och som reklamen säger; en berättelse som träffar rätt i magen. Jag satt bara och kippade efter andan, när jag läst klart. En av de bästa böcker jag någonsin läst. /Netwolf |
|
|||
|
|||
![]()
Kan rekommendera denna som sträcklästes på senaste resan. Oerhört gripande och samtidigt rolig: http://www.svd.se/kulturnoje/littera...appa_34936.svd
|
|
|||
|
|||
![]()
Är inte någon roman-fantast utan jag läser mest biografier. Tycker att biografin av och om Sir Alex Ferguson "Managing my life" är bland de bäst jag läst! En annan som dröjt sig kvar hos mig länge är "Poppe i ljus och skugga".
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag håller på med Cutting for Stone, Skära för sten, av A Verghese. Fantastiskt bra bok! Vidare kan jag rekommendera Bleeding Heart Square av Andrew Taylor. Spännande engelsk deckare i 30-talets London. Ska ta med mig The Road Home av Rose Tremaine och The Kill Call av Stephen Booth. Har blivit rekommenderad dessa.
|
|
||||
|
||||
![]()
Vi tar i år med:
Peter Robinson- I Djävulens sällskap David Baldacci- Kamelklubben Caroline Engvall- 14 år till salu Hanne Vibeke Holst- Drottningoffret Mons Kallentoft- Höstoffer Helene Tursten- Det lömska nätet Mari Jungstedt - Den mörka ängeln Thomas Bodström- Idealisten Lars Kepler- Hypnotisören |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Mons Kallentoft, uschia mej. Jag läste två men de övriga två hoppar jag över. Jag tyckte att de var pretentiösa och tråkiga - men fyran fick en entusiastisk recension i min morgontidning idag så jag har väl fel som vanligt ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Uppenbarligen har vi liknande smak. Har även jag försökt mig på Kallentoft, men han har inte fallit mig i smaken. /Wolfen |
|
||||
|
||||
![]()
Ska kolla Boktjuven, absolut! Tack för bra tips
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
SvD:s recensent höll med dig, Netwolf, ditt omdöme och Svenskans räckte för att jag skulle beställa den
![]() När jag då ändå var inne på andra världskriget beställde jag även Steve Sem Sandberg, De fattiga i Lodz. Den har ju kommit i pocket nu. Och så tog jag Sjöwall Wahlöös tre sista också, läser om hela serien och har de tre kvar nu. Märkligt hur lätt det drar iväg när man beställer böcker. Jag är adlibrismissbrukare ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Gillar man deckare kan jag tipsa om norrmannen JO NESBÖ:s böcker om kommissarie Harry Hole - tummen upp
En annan småmysig o rolig bok är POTENSGIVARNA av Karin Brunk Holmkvist ![]() ![]() VIVEKA STEN är en annan svensk författarinna som skriver deckare, miljön är Sandhamn / lite i stuk med Johan Theorin , nutid varvat med historia ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för boktipsen
![]() ![]() ![]() //Maggan |
|
||||
|
||||
![]()
Håller med dig Tobbe S ... Ken Follets böcker är mycket bra.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Kan rekomendera Er alla att läsa "Själens osaliga längtan" av Audrey Niffenegger.Lättläst i värmen. Har precis läst ut den i skuggan på balkongen.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
En annan bra bok som utspelar sig under andra världskriget är Michael Degens självbiografiska Alla var inte mördare - en barndom i Berlin. Andra lästips. Laxfiske i Jemen av Paul Torday . En kort berättelse om traktorer på ukrainska av Marina Lewycka En berättelse om kärlek och mörker av Amos Oz och också hans Hur man botar en fanatiker och om att skriva. Den senare en tunn bok men med mycket innehåll. Då är vi två i detta missbruk ![]() ![]() ![]() Som riktar ett stort tack! till dig inkfish för att du för flera år sedan i ett inlägg här på Kalimera fick mig att upptäcka Jeanette Winterson. Hennes bok Fyrväktaren är för mig outstanding. Mica |
|
||||
|
||||
![]()
Jag tar med mig fyra böcker när jag reser till Lesvos på fredag!
![]() Det är: Donna Woolfolk Cross - Påven Johanna Mons Kallentoft - Höstoffer Alex Schulman - Skynda att älska Catharina Ingelman Sundman - Befriad Jag är svag för historiska romaner och därför passar både Påven Johanna och Befriad bra. Befriad är tredje delen om en självständig och stark kvinna i Stockholm på 1300-talet. Väldigt spännade och lärorika! Katitzi ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Just för tillfället läser jag Roslund & Hellströms Tre sekunder.
![]() Ska sen jag byta spänning mot skratt ![]() Några spännande böcker jag vill rekomendera till stranden eller hängmattan är Simon Becketts, Dödens kemi och Skrivet i eld. Det har även kommit en senare som heter Dödens viskningar, som jag ännu inte införskaffat - de två första finns i pocket. |
|
|||
|
|||
![]()
Även jag skrattade glatt åt Potensgivarna som jag av en tillfällighet sprang på vid förra årets besök på Äppelfestivalen i Kivik.
Har nu läst alla Mons Kallentofts böcker, Linköpingsbo som jag är. Den första var ok, sedan har jag plöjt enbart för att de handlar om min hemstad, inte för de är speciellt bra. Just nu finns Kunzelman&Kunzelman av CarlJohan Wallgren på sängbordet. Tyckte så mycket om hans "Den oändliga kärlekens historia" och är inte besviken alls på hans nya bok. Kicki |
|
|||
|
|||
![]()
Ett annat tips på bra romaner är ju Dan Browns böcker... De är svåra att släppa
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag läser just nu om "100åringen som gick ut genom ett fönster o försvann" - ganska bra o mysig, absolut lättläst - en bra semesterbok.
Roslund & Hellström står i hyllan - tycker dessa böcker är lite för otäcka faktiskt, så jag bara dammar av den än så länge ![]() Åsa Larsson är oxå ett bra val om man gillar deckare, för dem som ännu inte läst hennes böcker om Kiruna - rekommenderas. Patricia Cornwall är oxå ett tips om man ännu inte upptäckt henne. Men ska ta fasta på tipset ang Sara Kadefors o inhandla "henne" till min semester ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Kan föresten tipsa om Carin Gerhardsens två deckare: Pepparkakshuset och Mamma, pappa, barn.
Jättespännande och tänkvärda om hur barns uppväxt präglar deras liv. Gillar man Söder i Stockholm känner man igen sig! Katitzi ![]() |
![]() |
|
|