Citat:
Ursprungligen postat av Marielou
Skriver bl.a. om modergudinnan i minoisk kontext. Snubblar ni över någon intressant information om modergudinnor under bronsålder eller matriarkiska grekiska matronerav idag, lyssnar jag gära
|
Du borde besöka Kea som ligger nära Aten. I Agia Irini ligger en av de första bosättningarna på Kea. Utgrävningar har visat att de första bosättarna slog sig ner redan på 3000-talet f.Kr. Staden förstördes ett flertal gånger under årens lopp, men byggdes upp igen på samma plats ända fram till 1000-talet f.Kr då staden slutligen övergavs för gott. Idag återstår mest ruiner av alla gamla byggnader, helgedomar och tempel. I Chora finns ett arkeologiskt museum. I museet finns intressanta fynd från Keas forntida städer Agia Irini och Karthea. Det som fängslar mest är de unika lerstatyerna som föreställer kvinnor med stora hängande bröst och tjocka halsband. Statyerna hittades vid utgrävningar i Agia Irini och varierar i storlek från 0.60 m till 1.05 m. Man tror att de härstammar från 1500-talet f.Kr. Liknande statyer har inte hittas någon annanstans i Grekland.
Citat:
Ursprungligen postat av Ioslina
Väntar tålmodigt tills er nya Eguide om Ios blir klar!
|
Inte behöver väl du någon E-guide om Ios. Du kan väl ön utantill.
Citat:
Ursprungligen postat av ioslinajr
Ja, det funderar jag också på om vi var! Jag åkte motvilligt hem den 27 från Ios, efter två veckors UNDERBAR semester på ön. Var ni där då?
|
Vi kom den 28 juni så missade varandra precis.
Citat:
Ursprungligen postat av Carina
.Tack för allt trevligt ni skriver och ha det så bra på fortsatta färden. Vad god mat ni äter, skulle vara hopplöst för mig gick upp 1,5 kg på Skopelosveckan.
|
Tack för trevligt samtal på Skopelos. Hoppas vi ses igen och får lite mer tid att talas vid. God mat är ett problem, vi har garanterat gått upp mer än 1,5 kg.
Åk till Andros! Det borde alla göra.