![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Fantastiska bilder. Hade gärna varit där!
![]() Har funderat på en sån. Hur är det med lukten? Visserligen säger tillverkarna att de är luktfria, men på vissa forum talas det om motsatsen. /NW |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det allra bästa är nog vedkamin, och doften från en sån är underbar. Tyvärr vill inte vår hyresvärd gå med på att vi installerar en ![]() Vi har vattenburen värme med olja i vårt hus. Förra vinter körde vi värmen under ca 4 veckor, 1-2 timmar per dag och förbrukade i runda slängar €300. Vårt system värmer inte bara lägenheten utan även hushållsvattnet, men det är dyrt för oss låginkomsttagare nu när jag lever på A-kassa. Idag svajjar träden mer måttligt och solen kikar fram bakom enorma moln. Det håller runt +11 ute, i vardagsrummet har jag ca 14 för ögonblicket. Tack och lov har jag investerat i värmande duntäcken. //Kikh |
|
||||
|
||||
![]()
Jag var i förrgår hem till en engelsk familj som har en stor vedkamin och det var underbart! I vårt hus kan man inte klämma in en sån även om hyresvärden skulle godkänna det. Vi har ett oljefyllt element men använder det minimalt. A/C en stund om kvällen gör sovrummet acceptabelt. Men det bästa och goaste är värmedynan med hett vatten! Tack Kristina som hade med dig flera stycken i fjol! Prima svensk apotekskvalité!
I dag skiner solen och allt återgår till normalläge... |
|
|||
|
|||
![]()
Lukten från fotogenkaminer beror på villken typ av fotogen man använder och en viss lukt blir det .Idag är fotogen inte billigt kostar i Sv, c: 20-25 kr/l.Dessutom bildas vattenånga som Kiki säger o här i Grekland har man ju inga luftventiler så man måste nog vara lite extra försiktig pga avgaserna. Probl. här i Grekl. är ju den dåliga isoleringen + undermåliga uppvärmningsystem.Eg .skulle en luftvärmepump + god isolering räcka.Undrar när Grekerna skall upptäcka detta. Sv .företag här finns en jättemarknad, kom hit!
|
|
|||
|
|||
![]()
Här hos oss har vi ingen snö ännu, men vi har idag -6 grader, så det eldas både i braskaminen (Soba) och i öppna spisen. vi här i västra delarna av grekland har även sluppit stormvindarna denna gång.
Yvonne ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Här är det ca 8-9 plusgrader, men jag är för snål/sparsam att slå på värmen inomhus, tar hellre på mig mer kläder o tänder några värmeljus. Det är iaf inte fuktigt inne än så länge, blir ju skillnad då. Elen är svindyr här! Som tur är älskar jag att krypa ner i en kall säng o känna hur värmen stiger under duntäcket, så sovrummet är bra utan uppvärmning.. Yanna - som har det bra trots det nuv. vädret! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Probl. här i Grekl. är ju den dåliga isoleringen + undermåliga uppvärmningsystem.Eg .skulle en luftvärmepump + god isolering räcka.Undrar när Grekerna skall upptäcka detta. Sv .företag här finns en jättemarknad, kom hit![/quote]
Kan du rekommendera en hemsida där man kan lära sig mer om detta? |
|
|||
|
|||
![]()
Nej inte på rak arm ,men skall forska o återkomma .Kanske finns någon på Kalimera som kan mera?
|
|
|||
|
|||
![]()
Värmepumpar sök på Nibe titta på luft.luftvatten .betr,isolering sök på lågenergihus.sök i första hand på Sv. sighter. Men Tyskland har kommit ganska långt när det gäller 0 energi hus. Betr. Yanna svar om fukten är det delvist riktigt ventilation o isolering. En kamrat här på Kreta har installerat en avfuktare i duschutrymmet för att lösa probl. med fukten där .Indikatorn var att inga handdukar torkade .En historia som belyser detta med fukt är fam m båt på sem, i Sv.trots värmare kallt o .rått .Efter att de inhandlat en avfuktare som kördes på landström i gäst hamnar var probl. löst.Detta var under en period m regn.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Var det föresten inte detta som hände på 60-talet när man började isolera alla hus till max och "glömde" att man måste ha en fungerande ventilation också?? "Räkningen" kom väl några år senare när man började upptäcka fukt- och mögelskador... |
![]() |
|
|