Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-22, 20:42
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Sagan om ringen - fortsättningen

Ja, Peter har rätt...man måste ta sig förbi de första kapitlen. Men ett annat sätt att komma in i Tolkiens underbara värld är att läsa "Bilbo" som handlar om dennes äventyr och hur han blev så rik och hur han fick fatt i ringen. Mycket läsvärd, prima högläsning för mellanstora barn...

Jag läste Ringentrilogin första gången 1967 på Middel Earth English...den fanns ännu inte översatt till svenska. Vi bodde i Aten då och jag behövde förkovra mig i bl.a.engelska. Hade köpt den i paperback i bokhandeln på Wallengren Center inför resan.
-När vi kom hem till Sverige 1969 hade min brorson Ola tejpat upp papper på sitt golv och ritade kartor och skrev alvalfabetet och levde helt i den världen...han blev nog lite förvånad över att jag också kände till Tolkien.

När mina egna barn började läsa "Fantasy" läste jag samma böcker för att se i vilken miljö deras tankar flög omkring, och kunde konstatera att Tolkien är oslagbar, både litteratur och fantasi , en annan dimension, efterapad, aldrig nådd.

Sen har litteraturkritiker stuckit fram nos och haka och påtalat de torftiga kvinnoporträtten och annat, men det tar inte från honom äran i mina ögon.

Filmerna är skickligt gjorda, men jag läser hellre om böckerna än ser filmerna igen.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:05.