![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Man undrar vad som händer...debatten flyttades till onsdag...återigen en massa upprörda känslor utanför lokalen. En ironisk artikel i Argo (www.argokalymnos.se) för den som kan läsa grekiska.
Riitta, Palme var som du säger välkänd här i Grekland, mer än svenskar kanske förstår. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jo det förstår man ju att han var och han har ju t o m en gata i Aten uppkallad efter sig. Där har vi gått ![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Det finns det. Som i Pigadia på Karpathos.
![]() Fast det gick lite för fort när de översatte hans förnamn. ![]() |
|
||||
|
||||
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Under några dagar sommaren 1990 hyrde jag rum hos Georgios, en gammal man i Ormos Marathokambos på sydvästra Samos. När han frågade var jag kom ifrån och jag svarade "Sweden" sken han upp. Hade det inte redan bott svenskar där hade jag fått bo gratis, sade han. "När dom ger sig av bor du gratis", fortsatte han. Nu blev det inte så, det unga svenska paret stannade lika länge som jag... Det visade sig att Georgios hade varit väldigt engagerad i motståndsrörelsen mot den grekiska militärjuntan och gillade därför Olof Palme. Efter mordet på Palme 1986 skrev Georgios ett kondoleansbrev till statsminister Ingvar Carlsson. Carlsson svarade och detta svarsbrev hade Georgios ramat in och hängt upp på hedersplats på väggen. Han visade mig också en tjock pärm med mängder av grekiska tidningsurklipp om mordet och den efterföljande farsartade mordutredningen. /kimmen |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Visst var det 1967 som militären ledd av Papadopoulos genomförde en statskupp och tog makten. /kimmen |
|
||||
|
||||
![]()
Närmare bestämt den 21 april 1967. Just när detta hände var min mans yngre bror på väg hem till Grekland med tåg från Sverige för att göra miltärtjänst. Han kom innanför gränsen vid Evzoni och förstod att något hade hänt, det var tomt på folk bortsett från militärer. I Aten likaså, utegångsförbud och tung bevakning på stan. Den enda som fanns på Stathmos Larissis var gamla Jaja som kom för att möta honom. Inte hela Greklands samlade militärmakt kunde stoppa den underbara lilla Jajan...
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Denne historien må vel være et flott tema i en roman! Og så god du er til å skrive....bare sett i gang. ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Senast redigerad av lugnagatan den 2011-03-08 klockan 20:34. |
|
||||
|
||||
![]()
Här kommer kapiter två i kommunsammaträdesvillervallan:
Beslutet ändrades och alla ( nästan) är nu nöjda. Ändringen kom till efter det att man fann felaktigheter i hanteringen, inte för att folk blev så arga. Det vässas knivar både här och där...Oj, jag menar argument... |
|
|||
|
|||
![]()
Så bra at det ble funnet "hanterings-fel" . Høres litt bedre ut å endre et beslut pga det og ikke at folk er sinte. Men fortsatt skal det vel diskuteres og ny avstemming må til. Hvilken unnskyldning skal de bruke neste gang mon tro.....gleder meg til neste kapittel...
Jorunn |
|
||||
|
||||
![]()
Ja Olof Palme är mycket omtyckt här.
Jag heter ju Olof men alltid kallats Olle men det har Grekerna svårt att uttala så jag presenterar mig som Olof här nere. Mycket ofta säger dom då " som Olof Palme" även om dom ej förknippar honom så ofta med Sverige. Jag har fått många klappar på axeln & Raki för att dom hedrat Olof Palme. Olle/Olof |
![]() |
|
|