Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-22, 19:29
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008
Standard Sv: Byta hotell? Har ni några förslag?

Jag har bott både i Kalithea och Ialyssos och skulle välja Kalithea om jag reste med småbarn. Mer sand, mer långrunt och mindre vågor på östkusten.
Ixia och Ialyssos är inga "mysorter" precis utan ganska gamla och bedagade charterorter. Lugnare och lite mer naturnära i Kalithea även om charterhotellen dominerar där med.
Varför inte åka till en mindre och mysigare ö där ni både kan få strand och gränder på en gång?

Katitzi

Senast redigerad av Katitzi den 2011-03-22 klockan 19:57.
Svara med citat
Gammal 2011-03-22, 22:10
nikki73 nikki73 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Jag har bott både i Kalithea och Ialyssos och skulle välja Kalithea om jag reste med småbarn. Mer sand, mer långrunt och mindre vågor på östkusten.
Ixia och Ialyssos är inga "mysorter" precis utan ganska gamla och bedagade charterorter. Lugnare och lite mer naturnära i Kalithea även om charterhotellen dominerar där med.
Varför inte åka till en mindre och mysigare ö där ni både kan få strand och gränder på en gång?

Katitzi
Vi har redan bokat flygbiljetter som inte kan bokas om, så det blir Rhodos för oss i år! Vi har även bokat en vecka i Kalithea men mer än en vecka där kan jag inte tänka mig. Där finns ju INGENTING! Jag känner redan att jag ångrar mig lite, vi skulle nog valt Alcudia igen! I Alcudia finns ju en fin strand, lite enkel shopping och matställen samtidigt som det är lugnt, lite väl lugnt så jag vågar inte tänka på HUR jag kommer att uppleva Kalithea då! Men den veckan får det bli till att göra alla utflykter och uppleva Rhodos stad på kvällarna. Andra veckan blir det Ixia/Ialyssos som vi bestämt oss för och där blir det bara låååånga dagar vid poolen/stranden. Går det inte att bada i havet så badar vi i poolen men lägger oss nog på stranden i alla fall! Barnen gillar ju att bada i poolen bäst. Ett annat alternativ är att vi på förmiddagarna sticker ner till Faliraki och badar och sen tar eftermiddagarna på hotellet.
Svara med citat
Gammal 2011-03-23, 06:54
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Du skriver att du tycker att Alcudia är lugnt. Har aldrig varit där men fått för mig att det är rätt stort och väldigt exploaterat se vad fel man kan ha. Om ni är rädda att det blir för lugnt på Rhodos kanske mindre exploaterade grekiska öar inte är något för er. Jannes guide till öarna samt Matt Barrets sidor om Grekland kanske kan ge er lite uppfattning om vad som skulle passa just er.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-03-23, 13:37
Fjonks avatar
Fjonk Fjonk är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Att bo i stan är inget alternativ? Då har ni ju verkligen nära till allt Jag älskar att bo i stan och kommer så göra även denna gång. Kalithea är jättefint ur badsynpunkt men när vi har bil badar vi på olika ställen längs östkusten hela vägen ner till prassonissi. Att bo i stan är oslagbart om man gillar att strosa runt, dricka drinkar, ta en öl eller bara titta på folk!
Svara med citat
Gammal 2011-03-24, 02:04

Citat:
Ursprungligen postat av Fjonk Visa inlägg
Att bo i stan är inget alternativ? Då har ni ju verkligen nära till allt Jag älskar att bo i stan och kommer så göra även denna gång. Kalithea är jättefint ur badsynpunkt men när vi har bil badar vi på olika ställen längs östkusten hela vägen ner till prassonissi. Att bo i stan är oslagbart om man gillar att strosa runt, dricka drinkar, ta en öl eller bara titta på folk!
Jag tror att jag kommer tycka illa om Kalithea! Det har egentligen ingenting som tilltalar oss mer än att det är nära till Rhodos stad och ner till stränderna från Faliraki och söderut! Men vem vet jag kanske ändrar uppfattning och kommer hem och berättar om hur fantastiskt det var där. Jag oroar mig inte så mycket över badet, hotellet, och bristen på restauranger/shoppar det kommer lösa sig trots allt och vi har ju bilen och kan köra, vi kan ta taxi/bussen de kvällar vi vill dricka lite alkohol. Lite trist är ju att vi behöver två taxibilar om vi vill åka taxi eftersom vi är fem i familjen. Nåja det löser sig. Har haft lite kontakt med folk som bott i Ixia/Ialyssos och det blir nog bra med den lösningen vi har! En vecka på var sida av ön alltså! Vill vi så kan vi ju köra ner till andra sidan och bada några timmar på förmiddagen så blir det poolen på eftermiddagen!

Rhodos stad kan det nog bli om några år när barnen är större. Ja om vi finner Rhodos som ett bra ställe vill säga, det får framtiden utvisa!

Tack för alla era svar!
Svara med citat
Gammal 2011-03-24, 01:59

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Du skriver att du tycker att Alcudia är lugnt. Har aldrig varit där men fått för mig att det är rätt stort och väldigt exploaterat se vad fel man kan ha. Om ni är rädda att det blir för lugnt på Rhodos kanske mindre exploaterade grekiska öar inte är något för er. Jannes guide till öarna samt Matt Barrets sidor om Grekland kanske kan ge er lite uppfattning om vad som skulle passa just er.

Eva
Ha! Ha! Kan inte låta bli att skratta men egentligen borde jag gråta! Det är nämligen så att jag har en orehört låg stresstålighet pga händelser i mitt liv. Så det jag egentligen borde ha är totalt lugn och ro men tro det eller ej jag blir stressad av det med!!! Alltså Puerto Alcudia är lugnt, det finns inte mycket barer och bara ett enda disko där. Nu hade vi inte tänkt gå på disko i alla fall inte med tre små barn (även om de säkert hade tyckt det var kul, 5-11 år gamla) Men shopparna i Alcudia stänger vid 22 och inne vid hamnen är det folktomt vid 22-23 tiden. Vi är en familj som gärna sover middag sent på eftermiddagen och sen går ut och äter vid 21 och efter det vill titta lite i de små shopparna på krimskrams osv... Alcudia är exploaterat men vi gillar det. Alla är vi olika. Men bäst är i alla fall gamla staden Alcudia som ligger någon km innåt landet där är det mysigt och fint och genuint! Så man kan få både och när man är i Alcudia!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:45.